Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1818055_0001.png
15. november 2017
J.nr. 2017 - 6956
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 37 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det havde medført, såfremt forslaget om at indføre flad registreringsafgift, blev gennemført, til skatteministeren
1818055_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren, i forlængelse af svaret på SAU alm. del- spørgsmål 575 (folketingsåret
2016-17) opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr. ind-
bygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det havde medført, såfremt forslaget
om at indføre flad registreringsafgift i regeringens skattereform
’Sådan
forlænger vi op-
svinget -
jobreform fase II’,
blev gennemført? Ændringerne bedes opgjort i forhold til
den gældende lovgivning ved forslagets offentliggørelse. Opgørelsen bedes fremstillet i to
tabeller, hvor kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres ef-
ter, hvilke kommuner der gennemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. ind-
bygger over 18 år i 2025. Opgørelsen bedes foretages i 2018-priser.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet ”Sådan
forlænger vi opsvinget
Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften til 100 pct., så det bliver
billigere at købe en bil. Regeringen og Dansk Folkeparti har i forlængelse heraf den 21.
september 2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres svarende
til ca. 21.000 personer. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og be-
skæftigelse.
Denne besvarelse tager udgangspunkt i regeringens oprindelige udspil til nedsættelse af
registreringsafgiften, og virkningerne er beregnet i forhold til de hidtil gældende regler,
dvs. ekskl. virkningerne af aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
En nedsættelse af registre-
ringsafgiften til 100 pct. er en afgiftsnedsættelse, som tilfalder de personer, der fremadret-
tet køber eller leaser en ny eller brugt personbil eller får stillet fri bil til rådighed af ar-
bejdsgiveren.
Den samlede
umiddelbare
afgiftsnedsættelse ved at nedsætte registreringsafgiften til 100
pct. skønnes at udgøre 2,1 mia. kr. Heraf kan omtrent 1,3 mia. kr. henføres til nye person-
biler, som købes af husholdningerne. Afgiftsnedsættelsen for privatleasede biler og firma-
biler (herunder biler, der stilles til fri rådighed for ansatte af deres arbejdsgiver) skønnes at
udgøre yderligere i alt ca. 0,8 mia. kr. Med de tilgængelige oplysninger er det imidlertid
ikke muligt at fordele den andel af den umiddelbare nedsættelse af registreringsafgiften,
1
Inkl. regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca.
23 mia. kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt
6�½ mia. kr.
Side 2 af 5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det havde medført, såfremt forslaget om at indføre flad registreringsafgift, blev gennemført, til skatteministeren
1818055_0003.png
der vedrører privatleasede biler og firmabiler, på personer. Der er desuden set bort fra, at
en del af registreringsafgiften overvæltes på evt. senere købere af brugte biler, som der-
med også får del i afgiftsnedsættelsen via lavere brugtvognspriser.
Afgiftsnedsættelsen for biler, der købes (som nye) af husholdningerne på ca. 1,3 mia. kr.,
skønnes at svare til en gennemsnitlig afgiftsnedsættelse på 290 kr. for hele landet. Den
gennemsnitlige afgiftsnedsættelse i de enkelte kommuner, hvor kommunerne er sorteret
alfabetisk, er vist i
tabel 1
nedenfor, mens
tabel 2
viser den samme opgørelse, hvor kom-
munerne er sorteret efter størrelsen af afgiftsnedsættelsen.
Det bemærkes, at lavere registreringsafgift umiddelbart har forskellig virkning på tværs af
kommunerne. Dette afspejler dog udelukkende forskelle i det gennemsnitlige bilforbrug
mellem kommunerne. Lavere registreringsafgift vil således ikke have samme gennemsnit-
lige virkning i alle kommuner, selvom der gælder samme regler på tværs af kommunerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af nedsættelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
Side 3 af 5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det havde medført, såfremt forslaget om at indføre flad registreringsafgift, blev gennemført, til skatteministeren
1818055_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig afgiftsnedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved nedsættelse af regi-
streringsafgiften til 100 pct. opdelt på kommuner sorteret alfabetisk, 2025-regler i 2018-niveau
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
230
450
290
280
330
160
260
320
340
430
320
340
330
290
350
370
200
370
330
370
260
440
230
290
370
340
240
330
260
300
320
290
290
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
330
350
310
360
260
270
290
600
290
250
340
320
310
310
130
310
210
380
400
240
350
220
290
340
330
280
250
260
270
310
280
260
290
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
400
300
290
310
520
230
80
310
390
320
240
400
270
270
340
280
300
270
340
280
340
360
310
300
320
310
300
240
150
350
320
280
290
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Kommune
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Anm.: Der er taget udgangspunkt i alle benzin- og dieseldrevne personbiler, som er registreret første gang i Det Digitale
Motorregister i 2015 og er ejet af husholdningerne ultimo 2015 (dvs. ekskl. leasingbiler). Opgørelsen omfatter i alt ca.
120.000 personbiler.
Bilens samlede pris er baseret på ”standardprisen”, som tilnærmelsesvist svarer til den afgiftspligtige
værdi. De beregnede virkninger er beregnet med udgangspunkt i hidtil gældende regler, ekskl. virkningerne af aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en totaltælling via lovmodellen samt Danmarks Statistik.
Side 4 af 5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det havde medført, såfremt forslaget om at indføre flad registreringsafgift, blev gennemført, til skatteministeren
1818055_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig afgiftsnedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved nedsættelse af regi-
streringsafgiften til 100 pct. opdelt på kommuner sorteret efter skattenedsættelsens størrelse, 2025-
regler i 2018-niveau
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
600
520
450
440
430
400
400
400
390
380
370
370
370
370
360
360
350
350
350
350
340
340
340
340
340
340
340
340
330
330
330
330
330
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
330
320
320
320
320
320
320
320
310
310
310
310
310
310
310
310
310
300
300
300
300
300
290
290
290
290
290
290
290
290
290
290
280
Afgiftsned-
sættelse,
kr.
280
280
280
280
280
270
270
270
270
270
260
260
260
260
260
260
250
250
240
240
240
240
230
230
230
220
210
200
160
150
130
80
290
Kommune
Hørsholm
Rudersdal
Allerød
Gentofte
Egedal
Lemvig
Rebild
Solrød
Skanderborg
Lejre
Fredericia
Frederikshavn
Furesø
Greve
Holstebro
Vallensbæk
Fredensborg
Hjørring
Lyngby-Taarbæk
Aabenraa
Dragør
Fanø
Gribskov
Jammerbugt
Middelfart
Struer
Thisted
Tårnby
Billund
Favrskov
Frederikssund
Haderslev
Hillerød
Kommune
Morsø
Brønderslev
Esbjerg
Helsingør
Kalundborg
Skive
Vejle
Aalborg
Holbæk
Kerteminde
Kolding
Køge
Odder
Roskilde
Silkeborg
Varde
Vesthimmerlands
Hedensted
Ringkøbing-Skjern
Syddjurs
Vejen
Viborg
Assens
Faxe
Glostrup
Herlev
Herning
Høje-Taastrup
Ikast-Brande
Mariagerfjord
Randers
Ringsted
Ballerup
Kommune
Norddjurs
Odense
Svendborg
Tønder
Aarhus
Hvidovre
Næstved
Sorø
Stevns
Sønderborg
Brøndby
Faaborg-Midtfyn
Halsnæs
Horsens
Nyborg
Odsherred
Ishøj
Nordfyns
Guldborgsund
Lolland
Slagelse
Vordingborg
Albertslund
Gladsaxe
Rødovre
Læsø
Langeland
Frederiksberg
Bornholm
Ærø
København
Samsø
Hele landet
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en totaltælling via lovmodellen samt Danmarks Statistik.
Side 5 af 5