Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1816943_0001.png
13. november 2017
J.nr. 2017 - 7140
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om at afskaffe skat på fri telefon, vedtages, til skatteministeren
1816943_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det måtte medføre, såfremt forsla-
get om at afskaffe skat på fri telefon i regeringens skattereform ’Sådan forlænger vi op-
svinget
– jobreform fase II’? Opgørelsen bedes fremstillet i to tabeller, hvor kommunerne
i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres efter, hvilke kommuner der
gennemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. indbygger over 18 år i 2015.
Opgørelsen bedes foretaget i 2018-priser. Der ønskes svar, uanset om der måtte blive ind-
gået nye politiske aftaler på området.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Et af initiativerne er at fritage fri telefon for beskatning, hvilket skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. En fordeling på kommuner af konsekven-
serne fremgår af tabellerne nedenfor, men forslaget skal naturligvis ses i sammenhæng
med de øvrige initiativer i regeringens udspil.
Den gennemsnitlige skattenedsættelse i hele landet for personer, der er fyldt 18 år, skøn-
nes til ca. 120 kr. Skattenedsættelsen er størst i Hørsholm kommune, hvor den udgør ca.
260 kr. i gennemsnit,
jf. tabel 1 og tabel 2.
Det bemærkes, at skattefritagelse for fri telefon umiddelbart har forskellig virkning på
tværs af kommunerne. Dette afspejler dog først og fremmest en forskel i antallet, der har
fri telefon. Skattefritagelse for fri telefon vil således ikke have samme gennemsnitlige virk-
ning i alle kommuner, selvom der gælder samme regler på tværs af kommunerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af nedsættelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om at afskaffe skat på fri telefon, vedtages, til skatteministeren
1816943_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved skattefritagelse for
fri telefon opdelt på kommuner sorteret alfabetisk, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
Kommune
90
250
100
140
110
60
90
100
230
210
110
80
150
120
190
130
190
80
130
240
90
250
160
140
180
110
70
90
90
130
140
130
120
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Skattened-
sættelse,
kr.
Kommune
170
90
110
90
120
120
120
260
100
90
100
70
100
140
140
150
50
170
70
40
220
60
100
130
60
70
90
90
100
130
110
70
110
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Skattened-
sættelse,
kr.
130
90
120
170
250
120
50
150
180
80
90
220
110
110
70
90
110
90
80
60
130
210
100
100
140
80
110
80
50
90
120
130
120
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Anm.: Skattenedsættelsen er beregnet marginalt ovenpå de øvrige elementer i Jobreformens fase II.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om at afskaffe skat på fri telefon, vedtages, til skatteministeren
1816943_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved skattefritagelse for
fri telefon opdelt på kommuner sorteret efter skattenedsættelsens størrelse, 2025-regler i 2018-ni-
veau
Skattened-
sættelse,
kr.
Kommune
260
250
250
250
240
230
220
220
210
210
190
190
180
180
170
170
170
160
150
150
150
140
140
140
140
140
140
130
130
130
130
130
130
Rebild
Tårnby
Aarhus
Faxe
Herning
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ringsted
Rødovre
Aalborg
Billund
Esbjerg
Gribskov
Holbæk
Odense
Randers
Sorø
Stevns
Syddjurs
Viborg
Assens
Brønderslev
Ikast-Brande
Jammerbugt
Kerteminde
Mariagerfjord
Næstved
Varde
Vejen
Albertslund
Brøndby
Faaborg-Midtfyn
Skattened-
sættelse,
kr.
Kommune
130
130
130
120
120
120
120
120
120
120
120
110
110
110
110
110
110
110
110
110
110
100
100
100
100
100
100
100
100
100
90
90
90
Haderslev
Halsnæs
Hjørring
Holstebro
Ishøj
Nordfyns
Nyborg
Ringkøbing-Skjern
Slagelse
Svendborg
Sønderborg
Aabenraa
Fanø
Frederikshavn
Skive
Thisted
Vesthimmerlands
Vordingborg
Guldborgsund
Kalundborg
Lemvig
Norddjurs
Odsherred
Struer
Bornholm
Læsø
Morsø
Tønder
Langeland
Samsø
Ærø
Lolland
Hele landet
Skattened-
sættelse,
kr.
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
80
80
80
80
80
80
70
70
70
70
70
70
60
60
60
60
50
50
50
40
120
Kommune
Hørsholm
Allerød
Gentofte
Rudersdal
Furesø
Dragør
Lyngby-Taarbæk
Solrød
Egedal
Vallensbæk
Fredensborg
Frederiksberg
Greve
Skanderborg
Hillerød
Lejre
Roskilde
Gladsaxe
Favrskov
Køge
Silkeborg
Ballerup
Glostrup
Helsingør
Kolding
København
Vejle
Fredericia
Frederikssund
Hedensted
Herlev
Middelfart
Odder
Anm.: Skattenedsættelsen er beregnet marginalt ovenpå de øvrige elementer i Jobreformens fase II.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 4 af 4