Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1903467_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Udkast til mundtlig besvarelse af sam-
rådsspørgsmål J og K (alm. del) stillet
efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
og Leif Lahn Jensen (S)
24. maj 2018
Hvornår:
24. maj 2018, kl. 13.15-14.30
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2018 - 2654
418409
Tekst:
Samrådsspørgsmål J:
”Mener ministeren, at en gennemsnitlig månedsløn på 12.200 kr. og en
ugentlig arbejdstid på 21 timer blandt nepalesere der arbejder i Danmark,
giver anledning til mistanke om, at der svindles med timetal og arbejdes sort
ved siden af eller mener ministeren, at alt er i den skønneste orden?”
Samrådsspørgsmål K:
”Hvad vil regeringen gøre for at få kontrolleret, hvorvidt der foregår svindel
med lønsedler i forhold til opgørelse af arbejdstid mv., og hvorvidt deltids-
arbejdende udlændige arbejder sort ved siden af deres deltidsjob?”
SVAR:
Tak for spørgsmålene
som jeg vil tillade mig at besvare
samlet.
[Generelt]
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Regeringen ønsker, at Danmark skal være åbent for ud-
lændinge, som kan og vil bidrage til det danske arbejds-
marked.
Vi skal kunne tiltrække dygtige udenlandske arbejdstage-
re, så danske virksomheder har adgang til den nødvendi-
ge arbejdskraft. De arbejdstagere, vi i dag får til Dan-
mark fra tredjelande, har som udgangspunkt fået tilbudt
et fuldtidsjob, før de kommer og har generelt et højt kva-
lifikationsniveau.
Og det illustrerer ministeriets tal også. Som det for ek-
sempel fremgå af de opgørelser, der indgår i mit svar på
spørgsmål 266 fra Beskæftigelsesudvalget, havde knap 9
ud af 10 arbejdstagere på tværs af erhvervsordningerne i
2016 en opregnet årsindkomst på mindst 300.000 kr. Og
det er vel og mærke opgjort uden pension og eventuel
yderligere løn i udlandet. Inkluderer man medfølgende
familie til arbejdstagere, er det 4 ud af 5, der i 2016 hav-
de en opregnet årsindkomst på mindst 300.000 kr.
Det er jo også baggrunden for, at udenlandske arbejdsta-
gere med erhvervsmæssigt opholdsgrundlag bidrog til de
offentlige finanser med 6 mia. kr. i 2015 ifølge Finans-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
3
ministeriets beregninger. Og særligt personer på beløbs-
ordningen bidrager positivt til de offentlige finanser,
hvor en gennemsnitlig ansat bidrog med cirka 283.000
kr. årligt i 2015.
Det er også derfor regeringen ønsker at gøre det lettere
for danske virksomheder at hente dygtige udlændinge til
at arbejde i Danmark. Det er til gavn for Danmark og for
danskerne. Danmark er i et opsving, og hvis det skal
fastholdes, skal virksomhederne have adgang til den
nødvendige arbejdskraft.
Regeringen er i fuld gang med at gennemgå alle reglerne
for rekruttering af udenlandsk arbejdskraft, så vi kan få
fjernet unødigt bøvl for virksomhederne. Det håber jeg,
at Folketingets partier vil støtte op om.
[Samrådsspørgsmål J]
Og lad os så tage fat på spørgsmålet om gennemsnitsmå-
nedslønnen for gruppen af nepalesere, som spørgeren
rejser i samrådsspørgsmål J.
Som et element i politikken om at tiltrække dygtige ar-
bejdstagere og studerende har vi i dag en ordning, hvor
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
4
arbejdstagere og studerende på videregående uddannelser
kan få deres partnere og børn med til Danmark. Det
skyldes blandt andet, at undersøgelser
ikke overra-
skende
har vist, at det er vigtigt for udlændinge, at de
kan få deres familie med.
Den opholdstilladelse, som partnere og børn får, omfatter
også en tilladelse til at arbejde. De skal derfor ikke søge
om arbejdstilladelse. Da arbejdstilladelsen ikke er knyttet
til en bestemt arbejdsgiver, stilles der heller ikke krav til
løn eller timeantal, som tilfældet jo er for de fleste af er-
hvervsordningerne.
Arbejdstagere og studerende og deres familie skal kunne
forsørge sig selv
og det kan de gøre ved at arbejde. Og
jeg synes da, at det er positivt, at nytilkomne, der endnu
ikke kan sproget og ikke har et job på forhånd, hurtigt
kommer ud på arbejdsmarkedet
også i deltidsjob.
Det bliver lidt mærkeligt at diskutere lønniveauer ud fra
et gennemsnitligt timetal og en gennemsnitlig løn i en
statistisk registeranalyse. For ingen af os ved, hvilken
variation det dækker over.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Men uden at jeg kender historierne bag de gennemsnit i
beregningerne, der indgik i analysen fra AE [Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd]. Ja så kan - for at tage et hur-
tigt regneeksempel - en medfølgende ægtefælle til en ne-
palesisk studerende for eksempel godt arbejde 21 timer
om ugen til en løn på for eksempel omkring 130 kr. i ti-
men. Det er dermed i alt 12.200 kr. om måneden.
Og her er det så vigtigt at slå fast, at løn- og ansættelses-
vilkår jo som led i den danske model reguleres af ar-
bejdsmarkedets parter. Det gælder uanset om, det er en
dansker, der arbejder ufaglært eller en nepalesisk med-
følgende ægtefælle.
[Samrådsspørgsmål K]
Jeg kan ikke baseret på tallene i artiklen i Ugebrevet A4
sige noget om snyd med timer eller sort arbejde.
Men snyd og sort arbejde hverken kan eller vil vi tolere-
re. Både arbejdsgiver og arbejdstager skal overholde reg-
lerne
og det er uanset, om den ansatte er udlænding el-
ler ej. Og arbejdstagere og arbejdsgivere, som bevidst
snyder, skal findes og straffes. Og det er jo en opgave for
politiet, at sørge for at det sker.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Samtidig vil regeringen gerne se på, om straffen er hård
nok for de arbejdsgivere, der bruger illegal arbejdskraft.
Det har vi aftalt med Dansk Folkeparti i finansloven og
lige nu overvejer vi derfor, hvordan vi kan forhøje bøde-
niveauet for arbejdsgivere, der bevidst beskæftiger ud-
lændinge uden ret til at arbejde i Danmark.
Derudover fører SKAT også en aktiv indsats mod sort
arbejde, som består af en bred pallette af tiltag, som om-
fatter både vejledningsaktiviteter og kontrol i form af for
eksempel udgående kontrolbesøg.
SKAT modtager løbende anmeldelser, som indgår i til-
rettelæggelsen af indsatsen mod sort arbejde, blandt an-
det ved fastlæggelse af fokusområder i fremtidigt kon-
trolarbejde.
Og så deltager både udlændinge- og skattemyndigheder-
ne i udgående kontrol med politiet ved virksomhedsbe-
søg
primært i regi af social dumping og Fælles Myn-
dighedsindsats.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Hvis udvalget er interesseret i at høre mere om SKATs
indsats mod sort arbejde, må jeg henvise til at spørge
skatteministeren.
Tak for ordet.