Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 347 (Alm. del) af 22. maj
2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Hvordan vil en engangsforøgelse af det almene boligbyggeri med 1 mia. kr. påvir-
ke den faktiske (umiddelbar effekt) og den strukturelle saldo i det år hvor løftet
sker og alle efterfølgende år (idet der ses bort fra påvirkning via boligstøtte
o.lign.)?
Svar
Ved nybyggeri af almene boliger dækkes kapitalbehovet svarende til den samlede
anskaffelsessum med et statsgaranteret realkreditlån (88 pct.), kommunal grund-
kapital (10 pct.) og beboerindskud (2 pct.). Med aftalen om kommunernes øko-
nomi for 2019 forlænges den midlertidige nedsættelse af grundkapitalen for alle
almene boliger til 10 pct. frem til og med 2020. Hertil er det aftalt at differentiere
grundkapitalen for familieboliger mellem 8 og 12 pct. afhængig af størrelsen på
nybyggeriet. Størrelsen på det statsgaranterede realkreditlån tilpasses tilsvarende.
Beboerne i de almene boliger er låntagere og bidrager til ydelsesbetalingen på real-
kreditlånet, men beboernes betaling er fastsat uafhængig af de faktiske ydelser på
realkreditlånet. Forskellen mellem beboernes betaling og de faktiske ydelser på
realkreditlånet udgøres af den statslige ydelsesstøtte, som staten finansierer med
delvis medfinansiering fra Landsbyggefonden. Landbyggefonden refunderer i
henhold til almenboligloven 25 pct. af de statslige udgifter til ydelsesstøtte (op-
gjort ud fra nutidsværdien af det statslige nettobetalingsforløb). Hertil kommer
garantiprovision til staten.
En engangsforhøjelse af det almene boligbyggeri med 1 mia. kr. vil medføre øgede
offentlige udlån i form af kommunal grundkapital og øgede offentlige udgifter i
form af statslig ydelsesstøtte (opgjort netto for Landsbyggefondens refusion). De
statslige udgifter til ydelsesstøtte og statens indtægter i form af refusion fra
Landsbyggefonden og garantiprovision påvirker den offentlige saldo i takt med de
løbende udbetalinger (og indbetalinger fra LBF) over en 40-årig periode (svarende
til den fulde 30-årige låneperiode og de efterfølgende 10 år, hvor staten modtager
beboerbetaling).
For så vidt angår beregning af effekten på den faktiske og strukturelle saldo som
følge af en engangsforøgelse af det almene boligbyggeri med 1 mia. kr. er der ind-
hentet bidrag fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der oplyser følgende:
”Det
antages, at engangsforhøjelsen af det almene boligbyggeri med 1 mia. kr.
medfører en stigning i antallet af tilsagn til nybyggeri af almene familieboliger sva-
rende til en samlet anskaffelsessum på 1 mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk