Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1816945_0001.png
13. november 2017
J.nr. 2017 - 6950
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af aktieindkomstskatten gennemføres, til skatteministeren
1816945_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det måtte medføre, såfremt forsla-
get om nedsættelse af aktieindkomstskatten i regeringens erhvervsudspil
”Et
stærkere
Danmark - vækst
2016”
gennemføres? Opgørelsen bedes fremstillet i to tabeller, hvor
kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres efter, hvilke kom-
muner der gennemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. indbygger over 18
år i 2025. Opgørelsen bedes foretages i 2018-priser. Der ønskes svar, uanset om der måtte
blive indgået nye politiske aftaler på området.
Svar
Forslaget om nedsættelse af aktieindkomstskatten i regeringens erhvervsudspil ”Et stær-
kere Danmark
vækst
2016” indebærer
indførelse af et nyt progressionstrin for aktieind-
komstbeskatningen, så aktieindkomst mellem 51.700 kr. og 150.000 kr. beskattes med 35
pct. Det lægges til grund, at progressionsgrænsen i 2018-niveau hæves fra 52.900 kr. til
150.000 kr. Derudover indebærer forslaget, at den eksisterende laveste sats for aktieind-
komstskat nedsættes fra 27 pct. til 25 pct.
Det skønnes, at forslaget ville medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 600 mio. kr.
(2018-niveau).
Den gennemsnitlige skattenedsættelse ved nedsættelsen af aktieindkomstskatten i de en-
kelte kommuner, hvor kommunerne er sorteret alfabetisk, er vist i
tabel 1
neden for, mens
tabel 2
viser den samme opgørelse, hvor kommunerne er sorteret efter størrelsen af skatte-
nedsættelsen.
Det bemærkes, at nedsættelsen af aktieindkomstskatten umiddelbart har forskellig virk-
ning på tværs af kommunerne. Dette afspejler dog udelukkende en forskel på den gen-
nemsnitlige aktieindkomst mellem kommunerne. Nedsættelsen af aktieindkomstskatten
vil således ikke have samme gennemsnitlige virkning i alle kommuner, selvom der gælder
samme regler på tværs af kommunerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af nedsættelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af aktieindkomstskatten gennemføres, til skatteministeren
1816945_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18, ved at sænke aktieind-
komstskatten som i udspillet ”Et stærkere Danmark – vækst 2016” opdelt på kommuner sorteret alfa-
betisk, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
Skattened-
sættelse,
kr.
Skattened-
sættelse,
kr.
110
140
100
160
490
80
120
140
160
110
80
220
110
130
100
120
140
90
110
70
80
140
130
90
130
90
120
70
50
110
110
130
120
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Kommune
50 Hillerød
260 Hjørring
90 Holbæk
110 Holstebro
100 Horsens
70 Hvidovre
60 Høje-Taastrup
90 Hørsholm
250 Ikast-Brande
150 Ishøj
130 Jammerbugt
90 Kalundborg
120 Kerteminde
110 Kolding
90 København
250 Køge
90 Langeland
170 Lejre
100 Lemvig
120 Lolland
270 Lyngby-Taarbæk
530 Læsø
130 Mariagerfjord
90 Middelfart
170 Morsø
140 Norddjurs
80 Nordfyns
100 Nyborg
100 Næstved
140 Odder
190 Odense
90 Odsherred
160 Randers
180 Rebild
100 Ringkøbing-Skjern
110 Ringsted
100 Roskilde
110 Rudersdal
80 Rødovre
70 Samsø
550 Silkeborg
120 Skanderborg
50 Skive
100 Slagelse
120 Solrød
110 Sorø
130 Stevns
80 Struer
110 Svendborg
70 Syddjurs
150 Sønderborg
120 Thisted
60 Tårnby
310 Tønder
40 Vallensbæk
110 Varde
130 Vejen
110 Vejle
90 Vesthimmerlands
100 Viborg
90 Vordingborg
90 Ærø
140 Aabenraa
90 Aalborg
90 Aarhus
100 Hele landet
Anm.: Der tages særligt forbehold for stikprøveusikkerhed i tal for de enkelte kommuner. Beregningerne er skaleret, så de er
sammenlignelige med udspillet
”Sammen om fremtidens virksomheder”.
Der tages forbehold for stikprøveusikkerhed ved op-
gørelsen af aktieindkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af aktieindkomstskatten gennemføres, til skatteministeren
1816945_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18, ved at sænke aktieind-
komstskatten som i udspillet ”Et stærkere Danmark – vækst 2016” opdelt på kommuner
sorteret efter
skattenedsættelsens størrelse, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
Skattened-
sættelse,
kr.
Skattened-
sættelse,
kr.
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
80
80
80
80
80
80
70
70
70
70
70
60
60
50
50
50
40
120
Kommune
Hørsholm
Gentofte
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Allerød
Dragør
Fredensborg
Solrød
Helsingør
Hillerød
Frederiksberg
Greve
Roskilde
Skanderborg
Herning
Egedal
Lejre
Gribskov
Vallensbæk
Hedensted
Ringkøbing-
Skjern
Odder
Syddjurs
Silkeborg
Middelfart
Kolding
Varde
Vejle
Stevns
Århus
Esbjerg
Gladsaxe
Kommune
Kommune
550 Lemvig
530 Viborg
490 Fanø
310 Ikast-Brande
270 Kalundborg
260 Samsø
250 Svendborg
250 Frederikssund
220 Køge
190 Ballerup
180 Kerteminde
170 Mariagerfjord
170 Rebild
160 Aabenraa
160 Favrskov
160 Thisted
150 Skive
150 Sorø
140 Horsens
140 Holbæk
140 Aalborg
140 Morsø
140 Billund
140 Ringsted
140 Hjørring
130 Holstebro
130 Haderslev
130 Jammerbugt
130 Randers
130 Halsnæs
130 Frederikshavn
130 Struer
130 Nordfyns
120 Sønderborg
120 Vejen
120 Fredericia
120 Vesthimmerlands
120 Odense
120 Assens
120 Herlev
120 Næstved
110 Faxe
110 Odsherred
110 Glostrup
110 Brønderslev
110 Faaborg-Midtfyn
110 Norddjurs
110 Nyborg
110 København
110 Rødovre
110 Tønder
110 Slagelse
110 Guldborgsund
110 Hvidovre
110 Vordingborg
100 Tårnby
100 Bornholm
100 Høje-Taastrup
100 Langeland
100 Lolland
100 Brøndby
100 Ærø
100 Albertslund
100 Ishøj
100 Læsø
100 Hele landet
Anm.: Se anmærkninger til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 4 af 4