Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 330 (Alm. del) af 17. maj
2018
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en tabel, der angiver de provenumæssige konsekvenser
som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften opgjort for PSO alene, dvs. ekskl. de
ændrede prioriteringer i udgifterne på energiområdet (forsøgsmøller, reduktion af
balanceringsgodtgørelsen og VE til procespuljen), som følge af Aftale om afskaf-
felse af PSO-afgiften af 17. november 2016 for alle årene 2017-2025? Konsekven-
serne ønskes både opgjort som umiddelbare provenumæssige konsekvenser og
efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Med
Aftale om afskaffelsen af PSO-afgiften af 17. november 2016
flyttes PSO-udgifterne
gradvist til finansloven fra 2017 samtidig med, at PSO-afgiften gradvist afskaffes
fra 2017. PSO-systemet er fuldt afviklet 1. januar 2022.
I svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (Alm. del) af 16. januar 2018 er af-
skaffelsen af PSO-afgiften opgjort inkl. de ændrede prioriteringer i udgifterne på
energiområdet omfattende følgende elementer:
Den resterende pulje på 22 MW forsøgsmøller ud af i alt 50 MW for-
søgsmøller annulleres.
Balanceringsgodtgørelsen reduceres til 1,3 øre pr. kWh fra 2017 for at sik-
re bedre overensstemmelse med de faktiske udgifter til balancering og
undgå overkompensation.
Puljen for VE til proces afskaffes fra 2017.
Det umiddelbare provenu af afskaffelsen af PSO-afgiften (inkl. VE-besparelser)
blev ved indgåelsen af aftalen skønnet til at udgøre ca. 4,4 mia. kr. i 2025 og ca.
2,7 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk