Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1893549_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Lukket samråd i Finansudvalget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
9. maj kl. 12.00-13.00
Ca. 13 minutter
Finansudvalget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål S:
”Giver henvendelsen af 19. april 2018 fra formandsskabet for De
Økonomiske Råd ministeren anledning til overvejelser om
rammerne for sekretariatet for DØR, og i givet fald hvilke?”
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet, hvor udvalget har ønsket at
drøfte rammerne for De Økonomiske Råds sekretariat i
forbindelse med regeringens beslutning om at flytte sekretariatet
til Horsens.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0002.png
[Sekretariatets rolle i forhold til De Økonomiske Råd]
Kritikken af udflytning i forhold til De Økonomiske Råds sekretariat
– eller DØRS - er særligt gået på bekymringer i relation til De
Økonomiske Råds arbejde og uafhængighed.
Efter lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd,
har
Det Økonomiske Råd
til opgave at følge landets økonomiske
udvikling og belyse de langsigtede udviklingsperspektiver. Samt
bidrage til at samordne de forskellige økonomiske interesser.
Det
Miljøøkonomiske Råd
har til opgave at belyse samspillet mellem
økonomi og miljø samt effektiviteten i miljøindsatsen.
Formandskabet for De Økonomiske Råd skal desuden vurdere de
offentlige finanser og overvåge produktivitetsudviklingen.
Det Økonomiske Råd blev oprettet i 1962 og har en historik, som
vidner om en institution i udvikling. Det afspejles af flere
udvidelser i rådets formålsparagraf.
Eksempelvis blev Det Miljøøkonomiske Råd oprettet ved en
lovændring i 2007. Herefter blev antallet af vismænd udvidet fra
tre til fire, så der er en særlig miljøøkonomisk vismand.
Fra 2012 fik De Økonomiske Råd en mere formel rolle som
”finanspolitisk vagthund”, da Det Økonomiske Råd efter endnu en
1
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0003.png
udvidelse af formålsparagraffen fik til opgave årligt blandt andet at
vurdere holdbarheden i de langsigtede offentlige finanser og om
de vedtagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske
målsætninger. Med andre ord fik De Økonomiske Råd til opgave
at holde øje med, om kursen i den økonomiske politik stemmer
overens med den økonomiske udvikling.
Når rådets formål har udvidet eller ændret sig, har det alt andet
lige også haft en afsmittende effekt på arbejdet i De Økonomiske
Råds sekretariat.
Det Økonomiske Råd har siden oprettelsen i 1962 været placeret i
København. Loven tager ikke stilling til den geografiske placering
af hverken råd eller sekretariat, så formelt set er der ikke noget til
hinder for, at regeringen ændrer den geografiske placering af
sekretariatet.
For god ordens skyld skal det præciseres, at det ikke er De
Økonomiske Råd, men altså
rådenes sekretariat,
som regeringen
har besluttet at flytte til Horsens.
Sekretariatets opgave er fastlagt i loven. Heraf fremgår det, at
sekretariatet har til opgave at foretage undersøgelser og
udarbejde redegørelser, som formandskabet finder
hensigtsmæssige, for at rådene og formandskabet kan løse deres
opgaver.
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0004.png
Formelt set kan formandskabet for De Økonomiske Råd afholde
aktiviteter, hvor i landet de måtte ønske. Samtidig vil valg af
metodetilgang, konklusioner og fremlæggelse af politikforslag
udelukkende blive fastlagt af formandskabet for De Økonomiske
Råd.
Disse forhold ændrer en flytning af sekretariatet ikke på.
[Baggrunden for beslutningen om udflytning]
Beslutningen om at flytte De Økonomiske Råds sekretariat indgår
som bekendt i ’Bedre Balance II’.
Regeringen ønsker med planen at opnå bedre balance på tværs
af Danmark ved blandt andet at flytte statslige arbejdspladser væk
fra hovedstadsområdet.
I forlængelse af ’Bedre Balance’ fra oktober 2015 etablerer
regeringen igen et stort antal statslige arbejdspladser uden for
København.
I alt er der tale om, at der etableres ca. 4.000 statslige
arbejdspladser i resten af landet. Udover de 4.000 arbejdspladser
ønsker regeringen, at der etableres mellem 500 og 1.000
uddannelsespladser rundt om i landet.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0005.png
Statens arbejds- og uddannelsespladser skal være mere fordelt i
Danmark, end det er tilfældet i dag. Der findes vigtige
kompetencer og stærke faglige miljøer i hele landet. Det har vi
interesse i, at vores statslige institutioner udnytter i deres daglige
virke.
Når Bedre Balance II er implementeret, er det ambitionen, at
omkring 49 byer vil mærke, at statslige arbejds- og
uddannelsespladser er rykket tættere på både borgere og
virksomheder.
Statslige arbejdspladser kan bidrage til at skabe aktivitet og
stimulere udviklingen i det omkringliggende område. Når
regeringen har valgt igen at flytte et stort antal statslige
arbejdspladser til resten af landet, er det altså en del af en samlet
indsats, som har til hensigt at understøtte vækst og udvikling i
hele Danmark.
[Flytning koster noget]
Når det er sagt, er regeringen bevidst om, at en flytning koster
noget.
4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0006.png
Vi anerkender fuldt ud, at der kan være en udfordring i, at
flytningen medfører medarbejderudskiftning og som følge heraf
produktionstab i en periode.
Sådanne omkostninger er en realitet for alle enheder, som
berøres af udflytning.
Der findes saglige argumenter både for og imod alle flytninger af
statslige arbejdspladser.
I sidste ende er beslutningerne resultatet af et politisk valg, der
skal tjene formålet om at fremme bedre balance på tværs af
Danmark.
Samtidig er det værd at pointere, at beslutningen om at flytte
statslige arbejdspladser væk fra hovedstadsområdet er baseret på
erfaringerne fra den første udflytningsrunde, selvom beslutningen
om flytning heller ikke dengang var populær hos alle berørte.
[Valg af placeringen med øje for rekruttering og fastholdelse]
I forhold til DØRS, så fremgår det af den implementeringsplan,
som DØRS har udarbejdet, at flytningen af sekretariatet
påbegyndes den 1. januar 2019 og afsluttes medio 2019.
Placeringen i Horsens er valgt af flere årsager.
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0007.png
For det første
med øje for, at der er gode transportmuligheder til
resten af landet.
Eksempelvis tager det ca. 30 minutter at tage toget fra Horsens til
Aarhus, og transporttiden mellem Horsens og Odense er ca. 1
time.
For det andet
understøtter en placering i nærheden af
universitetsmiljøerne i Aarhus og Odense et fortsat stærkt fagligt
rekrutteringsgrundlag til sekretariatet.
Samlet giver det DØRS mulighed for at rekruttere nye dygtige
medarbejdere.
Vi håber desuden, at det vil lykkes ledelsen i DØRS at fastholde
flere nuværende medarbejdere, blandt andet ved hjælp af
forskellige fastholdelsestiltag.
I første omgang har direktør John Smidt heldigvis meddelt, at han
flytter med til Horsens. Det er et godt og vigtigt skridt på vejen.
[Kritik af beslutningen om at flytte DØRS]
Det er dog næppe gået nogens næse forbi, at der siden
udmeldingen har været kritik af beslutningen om at flytte DØRS.
6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0008.png
Både nationalt og internationalt har der været kritik af flytningen.
Kritikken er blandt andet gået på, at en flytning af sekretariatet
beklikker De Økonomiske Råds uafhængighed.
De Økonomiske Råd er en vigtig, fagligt uafhængig økonomisk
institution. Det er afgørende for regeringen, at det står helt klart, at
flytningen ikke har til hensigt at ændre på det.
Jeg kan ikke understrege nok, at det ligger regeringen stærkt på
sinde, at De Økonomiske Råd udgør en stærk, fagligt uafhængig
aktør og finanspolitisk vagthund.
På den internationale bane har beslutningen affødt kritik fra Det
europæiske finanspolitiske råd – The European Fiscal Board, fra
netværket af EU Independent Fiscal Institutions og fra lederen af
OECD’s netværk af parlamentariske budgetembedsmænd og
uafhængige finanspolitiske institutioner, Robert Chote.
Kritikken er først og fremmest gået på, at rådets evne til at agere
finanspolitisk vagthund afhænger af, om sekretariatet er i stand til
at rekruttere højt specialiserede medarbejdere. Det vender jeg
tilbage til.
I udtalelsen fra netværket af EU Independent Fiscal Institutions
uddybes, hvad der ligger i den funktionelle uafhængighed, som
rådene på området skal have for at kunne udfylde deres rolle
7
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0009.png
optimalt. Udover evnen til at rekruttere højt kvalificerede
medarbejdere, skal rådene have adgang til al nødvendig
information, og de skal være i stand til at kommunikere frit og
effektivt med nøgleinteressenter i den nationale offentlige politiske
debat.
Jeg tror ikke, at nogen kan være i tvivl om, at regeringen fuldt ud
respekterer, at disse forudsætninger fortsat skal være til stede, og
at flytningen trods alt ikke ændrer herpå. Det har ministeriet også
understreget i det skriftlige svar til netværket. Det er da heller ikke
blevet gjort gældende i den nationale debat af flytningen. Og så er
vi altså tilbage til det centrale kritikpunkt, nemlig
rekrutteringsspørgsmålet.
Som jeg sagde tidligere, har regeringen netop ved en placering i
Horsens sikret et rekrutteringsgrundlag med to universiteter og
landets næststørste by tæt på.
I øvrigt har jeg forstået, at den første rekrutteringsrunde til DØRS i
Horsens er godt i gang. På nuværende tidspunkt tegner
ansøgerfeltet fornuftigt for sekretariatets etablering og
konsolidering i Jylland. Og det gælder stort set alle de
ekspertiseområder, som rådene dækker i dag.
8
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0010.png
[Regeringen har lyttet til Formandskabets bekymring]
Tilbage står, at formandskabet for De Økonomiske Råd har udvist
særlig stor bekymring for en mindre, men særlig gruppe
højtspecialiserede nøglemedarbejdere, nemlig medarbejdere med
erfaring fra ministerier, styrelser og organisationer.
Regeringen har lyttet til den bekymring og tager den naturligvis
seriøst.
Derfor har vi besluttet at lade DØRS bevare ca. 5 årsværk i
København i et permanent satellitkontor, mens resten af
sekretariatets i alt ca. 28 årsværk flytter til Horsens.
Rent praktisk kan DØRS altså opretholde et mindre antal
arbejdspladser i København med det formål dels at
fastholde
og
dels understøtte muligheden for at kunne
rekruttere
højt
specialiserede nøglemedarbejdere med vigtig praksiserfaring.
Dermed kan DØRS bevare vigtige kompetencer og viden i
organisationen, så fundamentet for at opretholde produktionen og
kvaliteten af vismandsrapporterne – både før, under og efter
flytningen til Horsens – underbygges.
Det er oplagt, at der sker en samlokalisering med eksempelvis
DREAM eller Danmarks Statistik for at understøtte et fagligt miljø.
9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 9. maj 2018 om udflytningen af De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1893549_0011.png
[Afslutning]
DØRS påbegynder som sagt efter planen sin flytning den 1.
januar 2019 og afslutter flytningen medio 2019.
Fra midten af 2019 vil hovedsædet og langt hovedparten af
DØRS’ medarbejdere altså være placeret i Horsens.
Ved at lade DØRS opretholde et satellitkontor mener regeringen,
at vi i væsentligt omfang imødekommer kritikken og
bekymringerne, som udflytningen af DØRS har medført.
Det er afgørende for regeringen, at flytningen finder sted på en
god og ordentlig måde, så vi sikrer, at sekretariatet fortsat kan
betjene De Økonomiske Råd på kvalificeret vis, som de gør i dag.
Samtidig kommer vi et skridt nærmere endemålet, som er ’Bedre
balance på tværs af Danmark’.
10