Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1892648_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd P-Q stillet efter ønske fra Ben-
ny Engelbrecht (S)
Torsdag den 3. maj 2018 kl. 16
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
11. april 2018
Sags nr.
Akt-id
2018 - 6153
409244
Samrådsspørgsmål P
Hvorfor vælger ministeren at oprette og placere den nye statslige
institution ’Nationalt ID-center’ med op til 18 nye statslige ar-
bejdspladser i Adelgade i København frem for andre steder i
Danmark samtidig med at man fremlægger sin udflytningsplan,
der skal skabe balance i hele Danmark?
Samrådsspørgsmål Q
På pressemødet om udflytningsplanen den 18. januar 2018 sagde
statsminister Lars Løkke Rasmussen, at regeringens ”udgangs-
punkt i fremtiden vil være, at hvis vi skal oprette nye statslige ar-
bejdspladser, skal vi gøre det andre steder end i København.”
Har regeringen, med oprettelsen af Nationalt ID-center i Køben-
havn, opgivet sin målsætning om et Danmark i bedre balance, så
man fremover vil se flere nyoprettede statslige institutioner og
arbejdspladser i det centrale København, som ligeså godt kunne
oprettes andre steder i Danmark?
[Indledning]
1.
Tak for de to samrådsspørgsmål som jeg vil besvare
samlet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0002.png
2
Jeg kan forstå, at spørgeren stiller sig tvivlende over
for, om regeringen arbejder for at opfylde målsætnin-
gen om et Danmark i bedre balance.
Derfor vil jeg indledningsvis slå fast, at regeringen
selvfølgelig følger sit regeringsgrundlag og allerede
har sikret et Danmark på vej mod bedre balance.
Regeringen har af to omgange med Bedre balance 1 og
2 samlet set flyttet knap 8.000 statslige arbejdspladser
ud af Købehavn. Dermed er regeringen i gang med den
største udflytning af statslige arbejdspladser i nyere
tid.
Mit ministerium har bidraget positivt til denne udvik-
ling. Udlændinge- og Integrationsministeriet udflytter
således ca. 400 arbejdspladser, idet de dele af Udlæn-
dingestyrelsen, der i dag er lokaliseret i København,
primo 2020 flytter til Næstved. Rent faktisk er det så-
dan, at i forbindelse med Bedre balance 1 var udflyt-
ningen af Udlændingestyrelsen blandt de største ud-
flytninger af statslige arbejdspladser.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0003.png
3
Det er værd at bemærke, at med udflytningen af Ud-
lændingestyrelsen vil én ud af ministerområdets to sty-
relser og dermed samtidig ca. halvdelen af Udlændin-
ge- og Integrationsministeriets medarbejdere være lo-
kaliseret uden for København.
[Ministerens besvarelse af spørgsmål P]
2.
Med det på plads, så spørges der i samrådsspørgsmål P
til, hvorfor ministeren har valgt at oprette Nationalt
ID-center i København.
Etableringen af et nationalt ID-center i Danmark blev
besluttet som en del af finanslovsaftalen for 2017.
Aftaleparterne var enige om, at ID-centeret skulle fun-
gere som et centralt ekspertorgan i forhold til fastlæg-
gelse af udlændinges identitet samt styrke kontrol- og
sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet.
Forberedelserne af etableringen af Nationalt ID-center
blev formelt påbegyndt umiddelbart efter vedtagelsen
af finansloven for 2017.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0004.png
4
De juridiske rammer for centerets virke blev formelt
etableret med et lovforslag i starten af denne samling
[lovforslag nr. L 70], således at de nødvendige lovæn-
dringer trådte i kraft den 1. januar 2018.
Der var bred politisk enighed om at oprette Nationalt
ID-center. Rent faktisk stemte et enstemmigt folketing
for lovforslaget. Der var således opbakning til hurtigt
at styrke kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Det er jeg rigtig glad for.
[Fastlæggelse af udlændinges identitet]
3.
For regeringen er det helt afgørende, at myndighederne
på udlændingeområdet har de bedst mulige forudsæt-
ninger for at varetage Danmarks sikkerhed.
Fastlæggelsen af udlændinges identitet er for mig en
vigtig del af kontrolarbejdet på udlændingeområdet. Vi
skal simpelthen vide, hvem vi lukker ind i landet og på
hvilket grundlag.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Det er helt afgørende for Danmarks sikkerhed, og for
at vores udlændingesystem fungerer.
I mine øjne er der ingen tvivl om, at udlændinge, der
opholder sig her i landet og enten gør brug af en falsk
identitet eller har en ukendt identitet, kan udgøre en
sikkerhedsrisiko.
Jeg er derfor meget glad for, at vi med etableringen af
Nationalt ID-center har taget et væsentligt skridt i den
rigtige retning i forhold til kontrol på området.
Og jeg er sikker på, at ID-centeret vil komme til at
spille en helt central rolle i myndighedernes styrkede
indsats mod identitetsmisbrug.
Man må bare erkende, at fastlæggelsen af udlændinges
identitet giver anledning til en række udfordringer.
Mange asylansøgere fremlægger ikke identitetsdoku-
menter, og nogle udlændinge forsøger endda at legiti-
mere sig med falske eller forfalskede dokumenter for
at indrejse og opnå ophold i Danmark.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Størstedelen af kontrollen sker i forbindelse med den
personlige kontakt mellem en udlænding og de danske
myndigheder. Det kan eksempelvis være ved den helt
indledende kontrol i kontrolboksene i lufthavnen, eller
ved en udlændings fremmøde hos en af udlændinge-
myndighederne i forbindelse med en ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark.
Med oprettelsen af Nationalt ID-center har danske
myndigheder nu mulighed for at indhente en ekspert-
vurdering ved mistanke om dokument- og personel-
falsk. Denne vurdering skal ske så hurtigt som muligt,
da det letter den videre sagsbehandling og forbedrer
kvaliteten og ikke mindst effektiviteten på hele udlæn-
dingeområdet.
[National ID-centers arbejde og samarbejdspartnere]
4.
Med det sagt, vil jeg som led i min besvarelse af
spørgsmål P gerne fortælle lidt om det arbejde, som fo-
regår i Nationalt ID-center.
Nationalt ID-center har etableret et dokumentteknisk
laboratorium på højeste faglige niveau.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0007.png
7
Arbejdet med at vurdere dokumenters ægthed sker i
tæt samarbejde med Nationalt Kriminalteknisk Center
i Rigspolitiet. Nationalt ID-center undersøger doku-
menter i forbindelse med forvaltningsretlige sager,
mens Nationalt Kriminalteknisk Center undersøger
dokumenter i forbindelse med strafferetlige sager.
Der er således tale om to ekspertmiljøer, hvis sagsom-
råder tematisk dækker mange af de samme elementer,
og hvor den dokumenttekniske metode og arbejdspro-
ces er den samme.
Det betyder i praksis, at der i den løbende undersøgel-
se og vurdering af dokumenter er et meget tæt person-
ligt samarbejde mellem dokumenteksperterne i de to
centre. Det tætte samarbejde er essentielt for at sikre
en ensartet metodemæssig tilgang og vurdering.
Herudover er det, for at kunne foretage en sikker ægt-
hedsvurdering af et dokument, ofte nødvendigt at
sammenligne det med et autoriseret prøveeksemplar –
kaldet et specimen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0008.png
8
Da der i de fleste tilfælde kun findes ét eksemplar pr.
specimen – for eksempel af et andet lands pas – i
Danmark, er Nationalt ID-center og Nationalt Krimi-
nalteknisk Center nødt til at deles om dem. Det bety-
der, at der hyppigt sker udveksling af de fysiske spe-
cimen. Denne udveksling skal i visse tilfælde kunne
ske inden for ganske kort tid – for eksempel på grund
af hastende kriminalsager eller møde i retten.
Her er det vigtigt for mig at understrege, at kompeten-
cerne til at kunne vurdere dokumenters ægthed ikke er
baseret på en teoretisk uddannelse, man kan tage på
skolebænken. Kompetencerne bygger primært på kon-
kret erfaring. En erfaring der opbygges via tæt samar-
bejde og erfaringsudveksling med andre dokumenttek-
nikere i Danmark og internationalt.
En dokumentteknisk undersøgelse indebærer ofte, at
man undersøger dokumentet fysisk. Der ses på papir-
type, sikkerhedselementer, tryktekniker osv. Man skal
helt enkelt have papiret mellem hænderne. Derfor vil
det også forringe undersøgelsen af ID-dokumenter,
hvis der i stedet blev anvendt billeder af dokument el-
ler specimen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Udover at være ekspertorgan for de danske udlændin-
gemyndigheder, skal Nationalt ID-center også sikre et
stærkt samarbejde om sikkerhed på udlændingeområ-
det nationalt såvel som internationalt.
Dette arbejde indebærer bl.a. indsamling og formidling
af relevant viden om trends og metoder inden for do-
kument- og personelfalsk – såkaldte risikoprofiler.
Derudover skal centeret bidrage til udvikling af under-
visningsmateriale samt forestå undervisning i kontrol
af dokumenters ægthed og identifikationsfastlæggelse.
Alt sammen opgaver der skal udføres i samarbejde
med Rigspolitiet, og som forudsætter en tæt relation til
andre myndigheder, fx Nationalt Kriminalteknisk Cen-
ter, Udenrigsministeriet og politiet i Københavns Luft-
havn. Alle tre myndigheder er som bekendt placeret i
Københavnsområdet.
Dette er således den altovervejende grund til, at Natio-
nalt ID-center er placeret i København.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0010.png
10
Derudover var det sådan, at på tidspunktet for etable-
ringen af Nationalt ID-center, havde Udlændinge- og
Integrationsministeriet egnede lokaler, der umiddelbart
kunne tages i brug. På den måde kunne vi hurtigst mu-
ligt etablere centeret og få igangsat centerets vigtige
funktioner.
Placeringen af Nationalt ID-center i København byg-
ger altså på en konkret og faglig vurdering af behovet
for at sikre et tæt dagligt samarbejde med de øvrige
myndigheder.
Samtidig kunne vi igangsætte en styrket kontrol- og
sikkerhedsindsats på området med det samme.
[Ministerens besvarelse af spørgsmål Q]
5.
Dermed er der heller ikke tale om, at regeringen med
oprettelsen af Nationalt ID-center i København har op-
givet sin målsætning om et Danmark i bedre balance.
Som jeg startede med at sige – og nu bevæger jeg mig
så samtidig over til at besvare samrådsspørgsmål Q –
så indeholder regeringsgrundlaget en klar målsætning
om et Danmark i bedre balance.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
1892648_0011.png
11
Det er en målsætning, som regeringen er godt i gang
med at gøre til virkelighed med udflytningen af knap
8.000 statslige arbejdspladser.
Nu har spørgeren jo selv citeret statsministeren. Så jeg
vil tillade mig at gøre det samme. Ved pressemødet
den 17. januar i år faldt ordene således, at ”… under
den tidligere socialdemokratiske regering, blev der
flyttet flere arbejdspladser ind i København end ud af
København.”
Det er således ikke takket være den forrige regering, at
vi har fået flyttet arbejdspladser ud i landet – til gavn
for hele Danmark. Tværtimod! Det synes jeg er en vig-
tig pointe at have med.
Og igen, oprettelsen af Nationalt ID-center i Købehavn
ændrer ikke på regeringens målsætning. Men en fak-
tisk placering af statslige arbejdspladser skal selvfølge-
lig altid bero på en konkret vurdering.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. maj 2018 om placeringen af Nationalt ID-Center, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Og konkret gav det altså fagligt set – i lyset af de op-
gaver centeret skal løse og centerets daglige samar-
bejdspartnere – mest mening at placere det i Køben-
havn.
Tak for ordet.