Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1894482_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 311 (Alm. del) af 26. april
2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede udvikling i antallet af offentlige ansatte i
årene frem mod 2025, hvis den offentlige forbrugsvækst bliver som antaget i
Konvergensprogrammet?
Svar
Udgangspunktet for regeringens udgiftspolitik er en basisrealvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct. årligt i årene frem mod 2025. Hertil kan komme udgifter mu-
liggjort af reformer, fx SU, og øgede udgifter til danskernes sikkerhed. De sidst-
nævnte forhold kan betyde, at væksten i det offentlige forbrug kan overstige ba-
sisvæksten. Regeringen har ikke opstillet en særskilt sigtelinje for udviklingen i den
offentlige beskæftigelse frem mod 2025. Det er i øvrigt på linje med tidligere mel-
lemfristede planer.
I
Danmarks Konvergensprogram 2018
skønnes en gennemsnitlig årlig realvækst i det
offentlige forbrug på ca. 0,4 pct. i perioden 2018-2025,
jf. tabel 1.
I 2018 er realvæksten i det offentlige forbrug opgjort til 0,7 pct.. Det er baseret på
foreløbige regnskabstal for 2017. I de beregningstekniske år 2019-2025 er den
offentlige forbrugsvækst fastsat på baggrund af regeringens målsætning om en
basisrealvækst på 0,3 pct. årligt tillagt den del af det substantielle løft af Forsvaret
frem mod 2023, der er kategoriseret som offentligt forbrug,
jf. Aftale på forsvarsom-
rådet 2018-2023.
Tabel 1
Realvækst i det offentlige forbrug 2018-2025
Gennemsnitlig
årlig realvækst
2018-2025
0,4
Pct.
Offentligt forbrug
2018
0,7
2019
0,3
2020
0,4
2021
0,4
2022
0,4
2023
0,5
2024
0,3
2025
0,3
Anm.: Realvæksten i det offentlige forbrug er opgjort ved inputmetoden. Det offentlige forbrug er opgjort ekskl.
afskrivninger.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2018.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om det demografiske træk (ekskl. forsvar) for hvert år frem mod 2025, til finansministeren
1894482_0002.png
Side 2 af 3
Det bemærkes, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem realvæksten i det
offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Sammenhængen
mellem det offentlige forbrug og den offentlige beskæftigelse afhænger blandt
andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige
sektor
og dermed af offentligt ansatte
og hvor stor en del, der købes i form af
varer og tjenesteydelser fra private leverandører
og dermed produceres af privat
ansatte.
Antallet af offentligt ansatte er blandt andet af den grund ikke et mål for omfanget
eller kvaliteten af den offentlige service, men et udtryk for hvor stor en del af de
offentlige ydelser, der produceres af offentligt ansatte fremfor fx privat ansatte.
I den mellemfristede fremskrivning i Danmarks Konvergensprogram 2018 indgår
en række beregningstekniske antagelser, der påvirker udviklingen i den offentlige
beskæftigelse.
For det første indregnes alene den i
tabel 1
viste realvækst i det offentlige forbrug i
perioden 2019-25. Øvrige initiativer, der kan påvirke det offentlige forbrug og
dermed den offentlige beskæftigelse i 2019-25, er ikke indregnet.
For det andet er det beregningsteknisk antaget, at lønsums- og varekøbskvoten i
det offentlige forbrug er konstant i årene frem mod 2025. Dette princip indebærer
rent teknisk en langsommere udvikling i den offentlige beskæftigelse end for real-
væksten i det offentlige forbrug, fordi lønningerne stigere hurtigere end priserne
på de varer og tjenester, der leveres til den offentlige sektor af private leverandø-
rer.
For det tredje antages den fremskrevne stigning i den gennemsnitlige arbejdstid på
arbejdsmarkedet som helhed at gøre sig gældende i et lige stort omfang i den pri-
vate og offentlige sektor. Den svagt stigende gennemsnitlige arbejdstid bidrager i
fremskrivningen til, at et givet antal arbejdstimer i den offentlige sektor kan præ-
steres med færre ansatte.
I Danmarks Konvergensprogram 2018 falder den offentlige beskæftigelse med ca.
11.000 personer eller ca. 7.000 fuldtidspersoner i perioden 2017-25,
jf. tabel 1.
Tabel 2
Udvikling i antal offentligt beskæftigede 2017-2025 i Danmarks Konvergensprogram 2018
1.000 personer
Personer
Fuldtidspersoner
Niveau
2018
775
669
2018
1
1
2019
-1
-1
2020
-2
-1
2021
-2
-1
2022
-3
-2
2023
0
0
2024
-2
-2
2025
-2
-2
Ændring
2017-25
-11
-7
Anm.: Der er taget udgangspunkt i den offentlige beskæftigelse ekskl. personer på orlov.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2018 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om det demografiske træk (ekskl. forsvar) for hvert år frem mod 2025, til finansministeren
1894482_0003.png
Side 3 af 3
En gennemsnitlig realvækst i det offentlige forbrug på 0,4 pct. årligt kan eksem-
pelvis ligeledes give plads til både et løft af det offentlige varekøb og den offentli-
ge beskæftigelse målt i timer med gennemsnitligt 0,4 pct. årligt. Ved en sådan for-
deling af realvæksten i det offentlige forbrug vil den offentlige beskæftigelse stige
med knap 23.000 personer fra 2017 til 2025 svarende til knap 22.000 fuldtidsbe-
skæftigede,
jf. tabel 3.
Det vil i givet fald indebære en afvigelse fra det beregnings-
tekniske princip om en konstant lønsums- og varekøbskvote i det offentlige for-
brug og give anledning til, at den offentlige sektors køb af varer og tjenesteydelser
fra den private sektor ikke vokser ligeså meget som i
Danmarks Konvergensprogram
2018.
Tabel 3
Udvikling i den offentlige beskæftigelse 2017-2025 ved ensartet årlig realvækst i offentlig timebeskæftigelse
og varekøb
1.000 personer
Personer
Fuldtidspersoner
Niveau
2018
779
673
2018
5
2
2019
2
2
2020
3
2
2021
2
3
2022
2
2
2023
4
2
2024
2
2
2025
2
2
Ændring
2017-25
23
22
Anm.: Beregningen tager udgangspunkt i den offentlige beskæftigelse ekskl. personer på orlov. Den ersartede årlige
realvækst i offentlig timebeskæftigelse og varekøb følger den årlige realvækst i det offentlige forbrug 2018-
2025,
jf. tabel 1.
Ændring i beskæftigelsen er afrundet til nærmest tusinde personer.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2018 og egne beregninger.
I praksis er det op til de enkelte kommunale, regionale og statslige institutioner at
bestemme anvendelsen af deres budgetter på fx løn til offentligt ansatte eller køb
af ydelser fra den private sektor. Hvis institutionerne under ét vælger en forskellig
realvækst i købet af varer og ydelser fra den private sektor og i aflønning af ansatte
vil det som udgangspunkt afspejle, at de løbende søger at levere bedst mulig ser-
vice inden for et givet budget.
Fremskrivningen af den offentlige beskæftigelse i Danmarks Konvergensprogram
2018 er således ikke en konsekvensberegning af regeringens prioriteringer, men
derimod en følge af beregningstekniske forudsætninger, når der indregnes gen-
nemsnitlig realvækst i det offentlige forbrug på 0,4 pct. om året i 2018-25.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister