Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1817512_0001.png
14. november 2017
J.nr. 2017 - 6956
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at den høje registreringsafgiftssats blev sænket med vedtagelsen af finansloven for 2016, til skatteministeren
1817512_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det vil medføre, at den høje regi-
streringsafgiftssats blev sænket med vedtagelsen af finansloven for 2016? Ændringerne
bedes opgjort i forhold til den gældende lovgivning før finanslovens vedtagelse. Opgørel-
sen bedes fremstillet i to tabeller, hvor kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og
i den anden sorteres efter, hvilke kommuner der gennemsnitligt opnår den største posi-
tive skatteændring pr. indbygger over 18 år i 2025. Opgørelsen bedes foretaget i 2018-pri-
ser.
Svar
Den daværende V-regering, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance vedtog
med finansloven for 2016, at den høje registreringsafgiftssats skulle reduceres fra 180 pct.
til 150 pct. for personbiler og motorcykler. Den umiddelbare virkning blev ved aftalens
indgåelse skønnet til ca. 1,2 mia. kr. i 2016 og knap 1 mia. kr. i de følgende år (opgjort i
2016-niveau). Afgiftsnedsættelsen tilfalder de personer, der fremadrettet køber eller leaser
en ny eller brugt personbil, eller får stillet fri bil til rådighed af arbejdsgiveren, hvor bilens
afgift er omfattet af den høje sats.
Den
umiddelbare
afgiftsnedsættelse alene for nye biler, der købes af husholdningerne, skøn-
nes at udgøre omtrent 0,8 mia. kr. (opgjort i 2018-niveau), hvilket svarer til en landsgen-
nemsnitlig afgiftsnedsættelse på 180 kr. for personer, der er fyldt 18 år.
Det bemærkes, at afgiftsnedsættelsen for privatleasede biler og firmabiler (herunder biler,
der stilles til fri rådighed for ansatte af deres arbejdsgiver) ikke indgår i disse tal. Det skyl-
des, at det med de tilgængelige oplysninger ikke er muligt at fordele den andel af den
umiddelbare nedsættelse af registreringsafgiften, der vedrører privatleasede biler og firma-
biler, på personer. Der er desuden set bort fra, at en del af registreringsafgiften overvæltes
på evt. senere købere af brugte biler, som dermed også får del i afgiftsnedsættelsen via la-
vere brugtvognspriser.
Den gennemsnitlige afgiftsnedsættelse i de enkelte kommuner, hvor kommunerne er sor-
teret alfabetisk, er vist i
tabel 1
nedenfor, mens
tabel 2
viser den samme opgørelse, hvor
kommunerne er sorteret efter størrelsen af afgiftsnedsættelsen.
Det bemærkes, at lavere registreringsafgift umiddelbart har forskellig virkning på tværs af
kommunerne. Dette afspejler dog udelukkende en forskel på det gennemsnitlige bilfor-
brug mellem kommunerne. Lavere registreringsafgift vil således ikke have samme gen-
nemsnitlige virkning i alle kommuner, selvom der gælder samme regler på tværs af kom-
munerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af nedsættelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at den høje registreringsafgiftssats blev sænket med vedtagelsen af finansloven for 2016, til skatteministeren
1817512_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig afgiftsnedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved nedsættelse den
høje registreringsafgift til 150 pct. opdelt på kommuner sorteret alfabetisk, 2018-niveau
Afgiftsned-
Kommune
sættelse,
kr.
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
270
190
170
190
330
130
50
200
250
200
140
240
160
170
220
180
180
170
210
160
210
220
200
190
200
190
190
140
90
220
200
170
180
Kommune
Afgiftsned-
sættelse, kr.
Kommune
Afgiftsned-
sættelse, kr.
200
220
180
230
150
150
170
380
180
140
220
190
190
190
80
180
130
240
260
150
210
140
180
210
210
170
150
160
160
190
170
150
180
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
130
280
180
160
210
90
150
200
210
260
200
220
210
180
210
230
120
240
200
230
160
280
130
170
220
200
150
200
150
190
190
170
180
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Anm.: Der er taget udgangspunkt i alle benzin- og dieseldrevne personbiler, som er registreret første gang i Det Digitale
Motorregister i 2015 og er ejet af husholdningerne ultimo 2015 (dvs. ekskl. leasingbiler). Opgørelsen omfatter i alt ca.
120.000 personbiler. Bilens samlede pris er baseret på ”standardprisen”, som tilnærmelsesvis svarer til den afgiftspligtige
værdi. De beregnede virkninger er beregnet med udgangspunkt i hidtil gældende regler før aftalen om finansloven for 2016.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en totaltælling via lovmodellen samt Danmarks Statistik.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at den høje registreringsafgiftssats blev sænket med vedtagelsen af finansloven for 2016, til skatteministeren
1817512_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig afgiftsnedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved nedsættelse af den
høje registreringsafgift til 150 pct. opdelt på kommuner sorteret efter afgiftslettelse i kr. pr. indbyg-
ger, som er fyldt 18 år, 2018-niveau.
Kommune
Hørsholm
Rudersdal
Allerød
Gentofte
Egedal
Lemvig
Frederikshavn
Rebild
Solrød
Fredericia
Lejre
Greve
Skanderborg
Fanø
Furesø
Gribskov
Hjørring
Holstebro
Aabenraa
Fredensborg
Jammerbugt
Lyngby-Taarbæk
Middelfart
Morsø
Struer
Thisted
Tårnby
Vallensbæk
Billund
Dragør
Esbjerg
Frederikssund
Haderslev
Afgiftsned-
sættelse, kr.
380
330
290
280
270
270
260
250
250
240
240
240
230
230
230
220
220
220
220
220
220
220
220
220
210
210
210
210
210
210
210
210
200
Afgiftsned-
sættelse, kr.
200
200
200
200
200
200
200
200
200
190
190
190
190
190
190
190
190
190
190
190
190
180
180
180
180
180
180
180
180
180
180
170
170
Afgiftsned-
sættelse, kr.
170
170
170
170
170
170
160
160
160
160
160
160
160
160
150
150
150
150
150
140
140
140
140
140
140
130
130
120
90
90
80
50
180
Kommune
Helsingør
Aalborg
Brønderslev
Favrskov
Hillerød
Kalundborg
Kerteminde
Odder
Roskilde
Skive
Varde
Vejle
Holbæk
Kolding
Køge
Ringkøbing-Skjern
Silkeborg
Syddjurs
Vejen
Vesthimmerlands
Viborg
Assens
Faxe
Glostrup
Hedensted
Herning
Høje-Taastrup
Ikast-Brande
Mariagerfjord
Norddjurs
Odense
Randers
Ringsted
Kommune
Svendborg
Ballerup
Herlev
Odsherred
Stevns
Sønderborg
Tønder
Aarhus
Faaborg-Midtfyn
Halsnæs
Hvidovre
Nyborg
Næstved
Sorø
Brøndby
Guldborgsund
Horsens
Lolland
Nordfyns
Slagelse
Ishøj
Læsø
Vordingborg
Albertslund
Gladsaxe
Langeland
Rødovre
Frederiksberg
Bornholm
Ærø
København
Samsø
Hele landet
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en totaltælling via lovmodellen samt Danmarks Statistik.
Side 4 af 4