Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1893604_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 14. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 290 (Alm. del) af 12. april
2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål 290
Hvordan vil ministeren sikre, at det ved behandlingen af fremtidige lovforslag
med digitaliseringsklar lovgivning bliver muligt at foretage de fornødne vurderin-
ger af forslagenes betydning for borgernes retssikkerhed m.v., herunder at det
som anført i Justitias høringssvar af 12. marts 2018 til vejledningen om digitalise-
ringsklar lovgivning kommer til at fremgå af den nævnte vejledning:
-
-
at det er obligatorisk for fagministerierne at vurdere digitaliseringens betydning
for borgerne,
at konsekvenserne for borgerne skal beskrives på en sådan fyldestgørende
måde, at den kan danne grundlag for reel vurdering af forslaget hos både eks-
terne høringsparter og Folketinget,
at tidsfristen for høring af Digitaliseringsstyrelsen ikke må ske på bekostning
af de anbefalede tidsfrister for ekstern høring, og
at forslagets konsekvenser for borgernes retssikkerhed samt borgernes ret til
privatliv og beskyttelse af personoplysninger bør inddrages så tidligt som mu-
ligt?
-
-
Svar
Det er allerede i dag en fast del af det lovforberedende arbejde, at konsekvenser
for borgerne skal vurderes og beskrives i lovbemærkningerne. Følgende fremgår
således af Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning:
”Administrative konsekvenser for borgere bør beskrives i de almindelige bemærkninger
til
lovforslaget, hvis der forventes en forøgelse eller lettelse… i forhold til borgernes retssikkerhed
(f.eks. klageadgang, oplysningspligt, registreringspligt eller krav om tilladelse).”
”Borgere har forskellige forudsætninger for at
imødekomme lovgivningens krav. Ved vurde-
ringen af de administrative konsekvenser bør der således tages stilling til, om ændringerne i
særlig grad har betydning for bestemte grupper af borgere.”
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om sikring af, at det ved behandlingen af fremtidige lovforslag med digitaliseringsklar lovgivning bliver muligt at foretage de fornødne vurderinger af forslagenes betydning for borgernes retssikkerhed m.v, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
I forlængelse af den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning er det frem-
hævet i den kommende Vejledning om digitaliseringsklar lovgivning, at det er væ-
sentligt, at ministerierne er særligt opmærksomme på lovforslag, som berører bor-
gerne direkte, fx hvor lovforslaget kan indeholde sagsgange, der skal it-
understøttes, med direkte konsekvens for borgere og de sagsbehandlere, der skal
bruge it-systemet. Vejledningen om digitaliseringsklar lovgivning ændrer ikke på
de krav, der efter lovkvalitetsvejledningen gælder for at beskrive et lovforslags
konsekvenser for borgerne. For samtlige lovforslag gælder det således fortsat, at
det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, hvis forslaget har konsekvenser for
borgernes retssikkerhed.
Det fremgår endvidere af den kommende vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning, at ministerierne bør vurdere såvel fordele som ulemper for borgerne ved, at
nye digitale procedurer indføres i lovgivningen.
På foranledning af blandt andet Justitias høringssvar er det yderligere uddybet i
den kommende vejledning om digitaliseringsklar lovgivning, at myndigheder skal
være opmærksomme på hensyn vedrørende borgerens retssikkerhed. Herunder at
ministerierne skal sikre, at data behandles på en tryg og forsvarlig måde i henhold
til de gældende databeskyttelsesretlige regler.
Derudover fremhæver vejledningen, at digitalisering og implementering bør
tænkes ind i det lovforberedende arbejde så tidligt som muligt.
Som led i den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning er det endvidere
aftalt, at konsekvenser for borgerne også bør vurderes i forbindelse med politiske
forhandlinger og forlig.
Lovforslag med implementeringskonsekvenser skal sendes i høring i Digitalise-
ringsstyrelsen så vidt muligt seks uger før ekstern høring. Formålet med at gen-
nemføre høringen tidligt i det lovforberedende arbejde er, at det skaber gode for-
udsætninger for at tænke digitalisering og implementering ind i lovforslaget. Det
forventes, at ministeriet arbejder videre med lovforslaget parallelt med høringen.
Høringen skal ikke rykke ved de anbefalede tidsfrister for ekstern høring. Fristen,
om indsendelse seks uger før ekstern høring, svarer i øvrigt til fristen for at sende
regulering med administrative konsekvenser for erhvervslivet i høring i Erhvervs-
styrelsen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation