Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1817476_0001.png
14. november 2017
J.nr. 2017 - 6973
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i 2025, fordelt på kommuner, det ville have medført, hvis reglerne
om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil
’Tryghed
for boligejerne’? Ændringerne bedes opgjort i forhold til den gældende lovgivning ved
forslagets offentliggørelse. Opgørelsen bedes fremstillet i to tabeller, hvor kommunerne i
den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres efter, hvilke kommuner der gen-
nemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. indbygger over 18 år i 2025. Op-
gørelsen bedes foretaget i 2018-priser.
Svar
Boligudspillet
’Tryghed for boligejerne’ fra oktober 2016 indebar bl.a., at satserne for
grundskyld og ejendomsværdiskat nedsættes markant i 2021, og at der indføres et forsig-
tighedsprincip, der betyder, at ejendommens beskatningsgrundlag kun udgør 80 pct. af
vurderingen. Samtidig indebar udspillet en skatterabat for boligejere, der har købt deres
bolig før 2021, der sikrer, at ingen nuværende boligejere kommer til at betale mere i skat
som følge af den nye ejendomsbeskatning.
Dermed svarer boligforliget, som i maj 2017 blev indgået mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre, på de fleste punkter til boligudspillet
’Tryghed for boligejerne’.
Boligforliget indeholder dog bl.a. også, at alle nominelle stignin-
ger i de samlede boligskatter efter 2017 kan indefryses og udskydes til betaling ved et se-
nere boligsalg. I boligudspillet var der mulighed for indefrysning af nominelle stigninger
over lønstigningstakten.
Til sammenligning ville en fortsættelse af gældende regler indebære en gradvis forøgelse
af grundskyldsbetalingen som følge af de efterslæb i grundskylden, der allerede er for
mange af landets boliger i dag og som udbygges markant ved overgangen til nye grund-
vurderinger for ejerboliger i 2019. Samtidig indebærer en fortsættelse af gældende regler
en fortsat udhuling af ejendomsværdiskatteprovenuet, som ved disse regler fortsat vil
være underlagt det nominelle ejendomsværdiskattestop.
Skatterabatten
i både boligudspillet ’Tryghed for boligejere’ og boligforliget fra
maj 2017
betyder, at ændringerne i reglerne for grundskyld ikke retvisende kan betragtes isoleret, da
ændringer i grundskyldsbetalingen i 2021 har betydning for skatterabattens størrelse. Der
er derfor i nærværende svar vist forskellen mellem de samlede skattebetaling ved rege-
ringsudspillet og en videreførelse af gældende regler i 2025. Derudover er den samlede
ændring opdelt på ændringen i grundskyld, ejendomsværdiskat og skatterabatten.
Ændringerne er vist i to tabeller nedenfor. I
tabel 1
er kommunerne sorteret alfabetisk og i
tabel 2
er kommunerne sorteret efter størrelsen af ændringen i de samlede skatter pr. ind-
bygger over 18 år.
Det bemærkes, at boligforliget indebærer en lavere samlet boligskat i 2025 end ved en
fortsættelse af gældende regler for alle landet kommuner med undtagelse af København,
Side 2 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0003.png
Frederiksberg og Herlev. Det skyldes primært, at disse kommuner har et stort antal ejer-
lejligheder, hvor de nuværende grundvurderinger i særdeleshed er undervurderet. For
ejerlejligheder skønnes de samlede boligskatter i en årrække efter 2021 at være højere end
ved fortsættelsen af gældende regler, da bortfaldet af skatterabat (i takt med fraflytning)
og de almindelige stigninger (målt i kr.) i vurderingerne er større end de maksimalt mulige
stigninger under gældende regler. På længere sigt vil disse boligejere dog også være stillet
bedre med de nye regler end ved videreførelse af gældende regler, da de gældende regler
på længere sigt vil medføre meget høj grundskyld i disse boligområder.
For ejere af ejerlejligheder, som køber inden udgangen af 2020, vil stigningerne være min-
dre, da de beholder skatterabatten, indtil de fraflytter. Dertil kommer, ejerne kan vælge at
indefryse alle nominelle stigninger i boligskatterne. Dermed vil de betalte skatter med bo-
ligforliget (efter indefrysning) være lavere end ved videreførelse af gældende regler.
Side 3 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0004.png
Tabel 1. Ændring i boligskatterne i 2025 ved
udspillet ”Tryghed for boligejerne”
sammenlignet med
en videreførelse af gældende regler opgjort pr. indbygger over 18 år
Kr., 2018-niveau
Kommune
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Ejendomsværdiskat
300
100
400
-200
300
0
-200
300
-200
1.300
300
200
600
100
-500
200
100
1.400
-200
-200
1.200
-200
2.600
1.000
300
300
-200
-400
-100
-400
-300
200
700
-100
200
-300
-300
-300
Ændring i
Grundskyld
-300
-500
-700
-100
-300
-100
-100
-600
-100
-1.300
-700
0
-700
-300
-100
-500
-100
200
-300
-700
-600
-200
-1.300
-200
-400
-500
-1.300
-200
-100
-1.400
-200
-1.000
-300
-100
-400
-400
-400
-100
Skatterabat
500
300
700
100
500
200
300
100
300
1.000
500
400
600
300
200
600
400
1.400
400
400
900
200
1.900
900
300
300
200
100
200
100
100
600
400
200
400
200
200
200
Samlet skattebetaling
-500
-700
-900
-500
-500
-300
-600
-400
-500
-900
-800
-200
-700
-500
-800
-1.000
-400
300
-800
-1.300
-300
-500
-600
-100
-300
-600
-1.700
-800
-400
-1.900
-600
-1.400
0
-400
-700
-900
-900
-600
Side 4 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0005.png
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
200
900
100
800
-300
100
-100
-400
-200
200
800
100
-500
-300
-600
-500
1.600
500
-400
200
-200
-200
-200
-200
-300
0
500
-600
0
0
-500
-200
500
1.700
800
100
200
600
-500
-200
100
-400
0
-700
-200
-1.600
-100
-800
0
-500
-500
-100
300
-300
-200
-600
-300
-200
-1.400
400
-100
-400
-100
-100
-400
-400
-200
-400
-300
-800
-100
-100
-200
-100
-800
-1.700
-900
-100
-500
-200
-200
-200
-900
-200
400
500
300
1.100
100
100
400
200
300
500
1.000
400
100
400
100
0
1.000
1.100
200
300
200
200
100
200
200
400
400
0
300
400
100
300
600
1.600
500
600
400
600
0
200
400
300
-200
-400
-400
-1.900
-500
-800
-500
-1.000
-900
-300
100
-600
-800
-1.300
-900
-800
-900
-200
-700
-600
-500
-500
-700
-700
-700
-800
-200
-1.400
-300
-400
-900
-500
-800
-1.600
-500
-600
-700
-300
-700
-600
-1.200
-800
Side 5 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0006.png
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
-400
-700
100
0
-300
-200
-300
1.200
400
-100
-100
200
-300
-300
-500
-500
-300
300
1.000
-600
-200
-200
-300
-100
0
-100
-700
-800
-500
0
-200
0
-100
-400
-200
-100
-200
-400
200
100
400
400
200
200
100
700
400
200
200
400
200
200
100
100
100
400
700
-1.200
-900
-500
-800
-600
-500
-500
-200
-800
-800
-300
-400
-500
-600
-1.100
-800
-500
-300
-100
Anm. Opgørelsen er foretaget for ejerboliger ekskl. sommerhuse. På grund af afrundinger kan totalen afvige fra summen af
komponenterne.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata
Side 6 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0007.png
Tabel 2. Ændring i
boligskatterne i 2025 ved udspillet ”Tryghed for boligejerne” sammenlignet med
en videreførelse af gældende regler opgjort pr. indbygger over 18 år
Kr., 2018-niveau
Kommune
Hele landet
Hørsholm
Halsnæs
Gribskov
Rudersdal
Helsingør
Odsherred
Frederikssund
Lejre
Solrød
Stevns
Vordingborg
Fredensborg
Kalundborg
Dragør
Allerød
Lyngby-Taarbæk
Kerteminde
Holbæk
Hjørring
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Struer
Vallensbæk
Egedal
Roskilde
Odder
Sorø
Syddjurs
Faxe
Frederikshavn
Ishøj
Varde
Guldborgsund
Langeland
Ærø
Lolland
Hillerød
Ejendomsværdiskat
300
800
-400
-200
1.700
200
-600
-200
-300
100
-400
-500
200
-400
1.300
400
1.600
-200
-300
-300
-600
-500
-700
400
300
500
0
-400
0
-500
-200
100
-100
-400
-500
-500
-500
200
Ændring i
Grundskyld
-300
-1.600
-1.400
-1.300
-1.700
-1.000
-800
-700
-600
-900
-600
-400
-500
-500
-1.300
-700
-1.400
-500
-400
-400
-300
-200
-200
-800
-700
-800
-400
-200
-300
-100
-300
-800
-500
-200
-200
-200
-200
-400
Skatterabat
500
1.100
100
200
1.600
600
0
400
400
400
200
100
600
200
1.000
700
1.000
300
200
200
100
100
100
400
500
600
400
300
400
200
400
100
200
100
100
100
0
400
Samlet skattebetaling
-500
-1.900
-1.900
-1.700
-1.600
-1.400
-1.400
-1.300
-1.300
-1.200
-1.200
-1.100
-1.000
-1.000
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-800
-700
Side 7 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0008.png
Fanø
Albertslund
Silkeborg
Næstved
Nordfyns
Nyborg
Mariagerfjord
Skive
Gentofte
Greve
Køge
Samsø
Hedensted
Holstebro
Middelfart
Slagelse
Viborg
Bornholm
Sønderborg
Ballerup
Rødovre
Favrskov
Svendborg
Ringsted
Assens
Brønderslev
Faaborg-Midtfyn
Ikast-Brande
Jammerbugt
Norddjurs
Thisted
Vesthimmerlands
Morsø
Aabenraa
Tønder
Hvidovre
Høje-Taastrup
Vejle
Brøndby
Fredericia
Herning
Rebild
600
100
200
-300
-200
-200
-400
-500
2.600
300
100
100
-300
-300
200
-200
-300
-200
-300
300
800
100
100
-200
-200
-200
-200
-300
-100
-200
-200
-300
-200
-300
-300
900
100
200
300
100
-100
0
-700
-500
-500
-200
-400
-400
-100
-200
-1.300
-500
-300
-100
-200
-100
-400
-200
-100
-100
-100
-300
-900
-300
-200
-100
-100
-100
-200
-100
0
-100
0
0
-100
-100
-100
-700
-200
-200
-600
-100
-100
-100
600
300
400
200
100
200
200
0
1.900
300
400
600
100
200
300
200
200
300
200
500
500
300
400
300
100
300
200
100
400
200
200
200
200
100
100
500
300
400
100
400
200
400
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-700
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-600
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-500
-400
-400
-400
-400
-400
-400
-400
Side 8 af 9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det ville have medført, hvis reglerne om grundskyld var blevet ændret i overensstemmelse med regeringens udspil ’Tryghed for boligejerne’, til skatteministeren
1817476_0009.png
Haderslev
Furesø
Skanderborg
Glostrup
Kolding
Randers
Aalborg
Billund
Vejen
Tårnby
Læsø
Esbjerg
Horsens
Odense
Gladsaxe
Aarhus
Herlev
København
Frederiksberg
Anm. Se anmærkning til tabel 1.
-100
1.200
600
300
200
0
300
0
-100
1.200
500
200
200
500
1.000
1.000
700
800
1.400
-100
-600
-200
-400
-100
-100
-200
-100
0
-700
400
0
0
-300
-200
-400
-300
300
200
200
900
600
300
500
300
400
200
200
700
1.100
400
400
400
900
700
400
1.000
1.400
-400
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-200
-200
-200
-200
-200
-100
-100
0
100
300
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata
Side 9 af 9