Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1890116_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 285 (Alm. del) af 10. april
2018
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenuet efter tilbageløb og adfærd for hvert delelement i
aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften fra november 2016? Opgørelsen udbedes
for hvert af årene 2017-2025 og den varige virkning. Vil ministeren herudover
opgøre effekten på skattetrykket for hvert af årene 2017-2025 og den varige virk-
ning?
Svar
Med
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af den 17. november 2016
afskaffes PSO-
afgiften gradvist over perioden 2017-2022 sideløbende med, at PSO-udgifterne
overflyttes til finansloven.
Herudover er aftaleparterne blevet enige om at foretage justeringer af enkelte ud-
gifter på energiområdet mv. Det indebærer bl.a. oprettelse af en grøn klimapulje,
finansiering af merudgifter til administration af et nyt ejendomsvurderingssystem
og en række besparelser på vedvarende energi,
jf. Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften.
I
tabel 1
rapporteres provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd for aftalens
prioriterings- og finansieringselementer. Provenuvirkningen af afskaffelsen af
PSO-afgiften er i tabellen inkl. effekten af besparelserne på vedvarende energi.
For en oversigt over delelementernes umiddelbare provenuvirkning og provenu-
virkningen efter tilbageløb henvises til
besvarelsen af FIU nr. 156 (Alm. del) af den 16.
januar 2018.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om ministeren vil opgøre provenuet efter tilbageløb og adfærd for hvert delelement i aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften fra november 2016, til finansministeren
1890116_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenuvirkninger efter tilbageløb og adfærd af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Prioriteringer
PSO-løsning
Afskaffelse af PSO-afgiften (inkl. VE-
besparelser)
Grøn klimapulje
Nyt ejendomsvurderingssystem
Merudgifter til administration af nyt
ejendomsvurderingssystem
2017
0,5
0,5
0,4
0,1
-
-
2018
1,5
0,8
0,8
0,1
0,7
0,7
2019
2,1
1,2
1,1
0,1
0,9
0,9
2020
2,6
1,8
1,7
0,2
0,8
0,8
2021
2,2
2,2
2,2
-
-
-
2022
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2023
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2024
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2025
2,7
2,7
2,7
-
-
-
VV
2,7
2,6
2,6
0,0
0,0
0,0
Finansiering
Reduktion og justering af grøn check
Forhøjelse af bundskattesatsen
Mere virksomhedsrettet danskunder-
visning for voksne udlændinge
Harmonisering af inddrivelsesrenten
Måltal for harmonisering af VE-
ordninger
Rebudgettering af pulje til målrettede
PSO-lempelser
Ramme til lempelser for erhvervslivet
Øget sammenhæng i beskatningen
af visse investeringer
Kvælstof-reserve
0,5
-
-
0,0
0,1
-
0,1
0,2
0,1
0,1
1,5
0,4
0,4
0,1
0,1
-
0,1
0,2
0,3
-
2,1
0,6
0,6
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,3
-
2,4
0,6
0,6
0,2
0,1
0,1
0,2
0,2
0,4
-
2,3
0,6
0,6
0,2
0,1
0,2
-
0,2
0,4
-
2,6
0,7
0,7
0,2
0,1
0,3
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,0
0,2
0,7
0,2
0,1
0,4
0,0
0,2
0,2
0,0
Balance
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
Anm.: Skøn ved indgåelse af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. november 2016.
”VV” angiver den varige
virkning. Summerne kan afvige pga. afrunding. Det er beregningsteknisk lagt til grund, PSO-udgifterne
udgør omtrent en fast andel af BNP fra 2023 og frem.
Kilde: Besvarelsen af FIU nr. 156 (Alm. del) af den 16. januar 2018.
Tiltagene i
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
skønnes alt andet lige at indebære en
beskeden reduktion i skattetrykket i pct. af BNP, svarende til ca. 0,1 pct. af BNP i
2025. Det skyldes både, at der netto opkræves færre skatter samt at BNP øges
som følge af løsningen. Effekten på skattetrykket indfases gradvist frem mod
2025, efterhånden som tiltagene indfases. Også i varig virkning skønnes
skattetrykket at være reduceret med ca. 0,1 pct. af BNP.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister