Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1910452_0001.png
13. juni 2018
J.nr. 2018 - 2574
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284 af 10. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvad registreringsafgiften er i EU- og OECD-landene, til skatteministeren
1910452_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad registreringsafgiften er i EU- og OECD-landene?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne beklage det sene svar, som skyldes udsøgning af en større
mængde materiale
I det følgende beskrives registreringsafgiften for personbiler i EU- og OECD-landene,
jf.
tabel 1.
Der er for hvert enkelt land foretaget en vurdering af registreringsafgiftens størrel-
se set i forhold til den danske registreringsafgift, som er blandt den højeste i EU- og
OECD-landene.
Det skal hertil bemærkes, at de fleste lande, også selvom der ikke pålægges registrerings-
afgift, har et registreringsgebyr e.l. svarende til det danske nummerpladegebyr. Dette er
ikke beskrevet i nedenstående. Yderligere bemærkes det, at selvom et land ikke har nogen
registreringsafgift eller en meget lav registreringsafgift, kan det samlede bilbeskatningsni-
veau godt være relativt højt, hvis niveauet for de løbende bilafgifter (såsom den danske
grønne ejer- og udligningsafgift) er højt. Hertil er der også stor variation i momssatsen på
bilkøb mellem landene. Registreringsafgiften er således som oftest kun et delelement i et
lands samlede bilbeskatning.
Tabel 1. Oversigt over om der pålægges registreringsafgift i EU- og OECD-lande
Land
Moms-
sats
Registreringsafgift
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der varierer
mellem landsdele i dens udformning og niveau. For dyre
biler betales der oveni en national ’luksusafgift’ på 33 pct.
af værdien over hhv. ca. 66.000 australske dollars (ca.
320.000 DKK) for konventionelle biler og ca. 76.000 au-
stralske dollars (ca. 368.000 DKK) for grønne biler.
Registreringsafgiften varierer fra region til region. I Bru-
xelles og Vallonien er afgiften baseret på motorkraft (he-
stekræfter) og alder. I Vallonien er dertil et tillæg i afgiften
baseret på bilens CO2-udledning. I Flandern er afgiften
baseret på drivmiddel, alder, Euronorm samt CO2-
udledning. Afgiften kan højst udgøre ca. 5.000 € i Bru-
xelles, ca. 7.500 € i Vallonien og ca. 10.900 € i Flandern.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Beregnes ud fra CO2-udledning. Der er ikke registrerings-
afgift på biler med en CO2-udledning på 120 g/km eller
derunder. For biler med en CO2-udledning på mere end
120 g/km betales der en forholdsvis lav afgift, der differen-
tieres efter bilens CO2-udledning pr. km.
Baseret på sikkerhedsudstyr, brændstofforbrug og pris. 85
pct. på de første 189.200 kr. og 150 pct. af det resterende
beløb.
Der pålægges ikke en registreringsafgift.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift med fradrag
for lav CO2-udledning. I 2018 kan afgiften mindst udgøre
en sats på 3,3 pct. og højest 50 pct.
Registreringsafgiften baseres på motorkraft og CO2-
Afgifts-
niveau
Australien
10
Middel
Belgien
21
Lav
Bulgarien
Canada
Chile
20
-*
19
Ingen
Ingen
Ingen
Cypern
19
Lav
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
25
20
24
20
Høj
Ingen
Middel
Lav
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvad registreringsafgiften er i EU- og OECD-landene, til skatteministeren
1910452_0003.png
Grækenland
24
Holland
21
Irland
23
Island
24
Israel
17
Italien
22
Japan
Korea
8
10
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Mexico
New Zealand
Norge
25
21
21
17
18
16
15
25
udledning. For biler med en CO2-udledning på 120 g/km
eller højere tillægges en ekstra ”CO2-afgift”. Merafgiften
for biler med en CO2-udledning på 120 g/km eller mere
varierer mellem 50 € til 10.500 €.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift med tekni-
ske elementer (euro-norm og CO2-udledning), der har
betydning for afgiftssatsen og dermed niveauet for afgif-
ten.
Registreringsafgiften er en teknisk afgift baseret på bilens
CO2-udledning. For dieselbiler betales der en tillægsafgift,
der også opgøres ud fra bilens CO2-udledning.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvor af-
giftssatsen bestemmes af bilens CO2-udledning. Afgifts-
satsen kan mindst udgøre 14 pct. (0
80 CO2 g/km) og
maksimalt udgøre 36 pct. (over 226 CO2 g/km).
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der diffe-
rentieres alene ud fra bilens CO2-udledning.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvis sats
ligger fast på 83 pct., men hvor der gives fradrag afhængig
af bilens niveau for udledninger af miljø- og klimaskadelige
emissioner. De miljø- og klimaskadelige udledninger
(CO2, NOx, partikler m.m.) sammenvægtes til et indeks,
der bestemmer fradragets størrelse i afgiften.
Registreringsafgiften er baseret på bilens motorkraft.
Afgiften er ca. 150 € for biler med 71 hestekræfter (hk)
eller derunder, herefter betales der ca. 2,5 € pr. ekstra hk.
En bil med 200 hk vil således betale ca. 490 € i afgift. Der
er mulighed for bystater til at øge afgiften med op til 30
pct.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der varierer
mellem 2 og 3 pct. af anskaffelsesværdien.
Ved anskaffelse pålægges både en registreringsafgift og
en forbrugsafgift ved købet. Begge afgifter er værdibase-
ret.
Registreringsafgiften er baseret på bilens CO2-udledning
og drivmiddel. Dertil er der et værdibaseret tillæg til afgif-
ten, der bestemmes ud fra bilens pris.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvor ni-
veauet for afgiften afgøres af bilens CO2-udledning og
bilens længde.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvis sats
varierer mellem 2 til 17 pct.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften er en teknisk baseret afgift, der
afhænger af bilens vægt, CO2-udledning og NOx-
udledning
Registreringsafgiften er baseret på motorstørrelse. 3,1 pct.
for motorstørrelse under 2.000cc og 18,6 pct. for motor-
størrelse over 2.000cc.
Registreringsafgiften afhænger af motorstørrelse, drivmid-
del og CO2-udledningen.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften afhænger af bilens motorkraft. Ni-
veauet for afgiften er meget lavt.
Afgiftsgrundlaget er bilens nettopris ekskl. moms, mens
satsen beregnes på baggrund af bilens CO2-udledning og
drivmiddel. For benzinbiler varierer satsen fra 0,5 pct. for
de mest brændstofeffektive biler til 28 pct. for de mindst
brændstofeffektive, mens satsen for dieselbiler varierer fra
1 pct. til 31 pct.
Lav
Middel
Lav/
middel
Middel
Høj
Lav
Lav
Middel
Middel
Ingen
Ingen
Ingen
Lav/
middel
Lav/
middel
Ingen
Høj
Lav/
middel
Lav/
middel
Ingen
Ingen
Lav
Polen
Portugal
Rumænien
Schweiz
Slovakiet
23
23
19
7,7
20
Slovenien
22
Lav/
middel
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvad registreringsafgiften er i EU- og OECD-landene, til skatteministeren
1910452_0004.png
Spanien
21
Registreringsafgiften varierer fra region til region, da de
regionale myndigheder kan øge skatteprocenten med op
til 15 pct., ligesom de kan indføre fradrag og undtagelser.
Fælles for alle regioner i landet er, afgiftssatsen afhænger
af bilens CO2-udledning, og at der ikke betales registre-
ringsafgift af biler med en CO2-udledning optil 120 g/km.
Afgiften kan højst udgøre 16,9 pct., hvilket alene gælder
for biler med en CO2-udledning over 200 g/km.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Der pålægges ikke en registreringsafgift for biler, der
overholder euro-norm 3 (trådte i kraft i 2001). Ellers tillæg-
ges en afgift baseret på bilens euro-norm. For nye biler
betales der således ingen registreringsafgift
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der afhæn-
ger af købsprisen og motorstørrelse. Afgiftssatsen varierer
mellem 45 til 160 pct.
Der pålægges ikke en registreringsafgift.
Registreringsafgiften baseres på bilens motorstørrelse og
euro-norm.
Der pålægges ikke en registreringsafgift.
Afgiftsgrundlaget er bilens nettopris, mens satsen bereg-
nes på baggrund af bilens CO2-udledning. Satsen kan
højst udgøre 32 pct., hvilket alene gælder de mindst
brændstofeffektive biler med en CO2-udledning større end
eller lige med 250 g/km.
Lav
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
20
25
21
Ingen
Ingen
Ingen/
lav
Tyrkiet
Tyskland
Ungarn
USA
18
19
27
-*
Høj
Ingen
Lav
Ingen
Lav/
middel
Østrig
20
* I Canada og USA pålægges der i stedet for en momsafgift en salgsafgift, der kan variere mellem varer og stater.
Anm.: Det bemærkes, at vurderingen af afgiftsniveauet i kolonnen ”Afgiftsniveau” for hvert enkelt land er Skatteministeriets
egen vurdering og skal derfor tages med et vist forbehold, idet at afgiftsniveauet i de enkelte
lande
kan have stor spredning.
Kilde: Skatteministeret, ACEA Tax Guide 2018, OECD og diverse hjemmesider fra de enkelte lande.
Side 4 af 4