Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1827645_0001.png
1. december 2017
J.nr. 2017 - 6973
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 28 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2017, til skatteministeren
1827645_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det vil medføre, at grundskylden
blev fastfrosset i år 2017 med vedtagelsen af finansloven for 2017? Opgørelsen bedes
fremstillet i to tabeller, hvor kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den an-
den sorteres efter, hvilke kommuner der gennemsnitligt opnår den største positive skatte-
ændring pr. indbygger over 18 år i 2025. Opgørelsen bedes foretaget i 2018-priser.
Svar
Den tidligere Venstre-regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti vedtog i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017 at fastfryse grundskylden i
2017 for ejerboliger såvel som erhvervsejendomme mv., herunder almene boliger og an-
delsboliger. Fastfrysningen er, for ejerboliger, en fortsættelse af fastfrysningen af grund-
skylden i 2016.
Fastfrysningen af grundskylden betyder, at den afgiftspligtige grundværdi ikke kan stige i
2017. I fravær af fastfrysningen ville den afgiftspligtige grundværdi, og dermed også
grundskyldsbetalingen, kunne have steget op til 5,5 pct.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 2. maj
2017 forlig om boligbeskatningen,
Tryghed om boligbeskatningen.
Forliget indebærer bl.a., at
satserne for grundskyld og ejendomsværdiskatten nedsættes markant i 2021, og at der ind-
føres et forsigtighedsprincip, der betyder, at ejendommens beskatningsgrundlag kun ud-
gør 80 pct. af vurderingen. Der indføres samtidig en skatterabat for boligejere, der har
købt deres bolig før 2021, der sikrer, at ingen nuværende boligejere kommer til at betale
mere i skat som følge af den nye ejendomsbeskatning.
Fastfrysning af grundskylden medfører derfor, at grundskyldsprovenuet på sigt sænkes
permanent i tilfælde af, at beskatningsgrundlaget for grundskylden ikke indhenter det be-
skatningsgrundlag, der ville have været i 2021, såfremt grundskylden ikke var fastfrosset.
Den umiddelbare provenuvirkning i 2025 skønnes at udgøre ca. 660 mio. kr. (2018-ni-
veau). Det skønnes derved, at fastfrysningen af grundskylden i 2017 medfører en gen-
nemsnitlig skattelettelse i 2025 på ca. 150 kr. (2018-niveau) pr. indbygger, som er fyldt 18
år,
jf. tabel 1 og 2.
Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune opgjort
i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den
gennemsnitlige skattelempelse relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da eje-
ren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2017, til skatteministeren
1827645_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år og har bopæl i kommu-
nen, i 2025 ved fastfrysning af grundskyld i 2017 for ejerboliger og øvrige ejendomme sorteret på
kommuner alfabetisk, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
280
330
30
240
50
40
90
20
130
300
130
920
170
50
230
50
230
110
210
330
60
450
300
200
110
410
30
20
290
60
370
250
110
Skattened-
sættelse,
kr.
220
100
100
90
150
310
160
400
80
90
100
50
130
70
180
160
10
60
60
10
410
380
50
20
10
60
100
70
90
270
130
430
110
Skattened-
sættelse,
kr.
70
150
80
70
580
250
190
190
200
30
80
80
120
80
10
130
290
10
30
10
290
250
230
20
110
20
70
30
30
10
90
210
150
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Kommune
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Anm.: Beregningen er foretaget pba. nye, foreløbige 2015-ejendomsvurderinger fra Skatteministeriets Implementeringscen-
ter for Ejendomsvurderinger (ICE). Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune op-
gjort i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den gennemsnitlige skattelempelse
relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da ejeren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2017, til skatteministeren
1827645_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år og har bopæl i kommu-
nen, i 2025 ved fastfrysning af grundskyld i 2017 for ejerboliger og øvrige ejendomme sorteret på
kommuner efter skattenedsættelsens størrelse, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
920
580
450
430
410
410
400
380
370
330
330
310
300
300
290
290
290
280
270
250
250
250
240
230
230
230
220
210
210
200
200
190
190
Skattened-
sættelse,
kr.
180
170
160
160
150
150
130
130
130
130
130
120
110
110
110
110
110
100
100
100
100
90
90
90
90
90
80
80
80
80
80
70
70
Skattened-
sættelse,
kr.
70
70
70
60
60
60
60
60
50
50
50
50
50
40
30
30
30
30
30
30
20
20
20
20
20
10
10
10
10
10
10
10
150
Kommune
Fanø
Rudersdal
Gentofte
Odsherred
Gribskov
Lyngby-Taarbæk
Hørsholm
Læsø
Helsingør
Allerød
Furesø
Hvidovre
Egedal
Gladsaxe
Halsnæs
Tårnby
Syddjurs
Albertslund
Odder
Rødovre
Vallensbæk
Herlev
Ballerup
Fredensborg
Varde
Frederiksberg
Hillerød
Frederikssund
Aarhus
Glostrup
Skanderborg
Silkeborg
Samsø
Kommune
København
Favrskov
Høje-Taastrup
Køge
Ringkøbing-Skjern
Horsens
Dragør
Svendborg
Kerteminde
Odense
Esbjerg
Sorø
Vejle
Frederikshavn
Greve
Randers
Herning
Holbæk
Nordfyns
Jammerbugt
Hjørring
Brøndby
Holstebro
Ishøj
Næstved
Aalborg
Slagelse
Ringsted
Ikast-Brande
Solrød
Stevns
Roskilde
Viborg
Kommune
Rebild
Kolding
Nyborg
Lejre
Faaborg-Midtfyn
Lemvig
Hedensted
Norddjurs
Faxe
Billund
Mariagerfjord
Kalundborg
Fredericia
Bornholm
Thisted
Assens
Ærø
Skive
Vordingborg
Guldborgsund
Vejen
Vesthimmerlands
Middelfart
Haderslev
Brønderslev
Langeland
Morsø
Lolland
Sønderborg
Struer
Tønder
Aabenraa
Hele landet
Anm.: Beregningen er foretaget pba. nye, foreløbige 2015-ejendomsvurderinger fra Skatteministeriets Implementeringscen-
ter for Ejendomsvurderinger (ICE). Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune op-
gjort i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den gennemsnitlige skattelempelse
relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da ejeren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Kilde: Egne beregninger.
Side 4 af 4