Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1887516_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 270 (Alm. del
7.
Finansministeriet) af 4. april 2018.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilket provenu et eventuelt salg af det statslige aktie-
selskab Dansk Jagtforsikring, hvor staten har en ejerandel på 51 pct., vil indbringe
staten som sælger, og om der vil være nogle alvorlige negative konsekvenser ved
et salg?
Svar
Statens provenu ved et eventuelt frasalg af ejerandelen af et selskab vil som ud-
gangspunkt være bestemt af selskabets værdi, statens ejerandel i selskabet samt
statens omkostninger ved en eventuel salgsproces. Det faktiske provenu af et
eventuelt salg vil dog altid afhænge af et konkret købstilbud samt forhandlinger
med potentielle købere.
Værdiansættelse af selskaber
For børsnoterede selskaber afspejles markedets værdiansættelse af selskabet ved
den aktuelle aktiekurs. For disse selskaber kan et skøn over statens provenu ved et
eventuelt salg således ske med afsæt i børsværdien. For ikke børsnoterede selska-
ber må et skøn for værdien af selskabet tage afsæt i andre tilgange til værdiansæt-
telse end i selskabets børsværdi.
Værdiansættelse af selskaber er ikke eksakt videnskab. Der findes dog en række
anerkendte og anvendte tilgange til værdiansættelse. Finansministeriet vurderer, at
der blandt de mest anerkendte og oftest anvendte værdiansættelsesmetoder over-
ordnet set kan skelnes mellem tre tilgange,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Overordnede tilgange til værdiansættelse af selskaber
Tilgang
1. Nutidsværdi af fremtidi-
ge pengestrømme
(”Discounted Cash Flow”)
2. Relativ værdi
(”Comparab-
les”/”Multiples”)
3. Regnskabsværdi
(”Book Value”)
Beskrivelse
Værdiansættelse beregnes med afsæt i nutidsværdien af selskabers fremtidige frie
pengestrømme, som tilbagediskonteres med afsæt i en kalkulationsrente, der afspejler
investorernes afkastkrav (kapitalomkostning).
Værdiansættelse beregnes med afsæt i markedsprisen for sammenlignelige selskaber.
Sammenligningen foretages typisk på baggrund af finansielle nøgletal for indtjening og
balance, eller på baggrund af historiske transaktioner.
Værdiansættelsen beregnes med afsæt i den bogførte værdi af selskabets egenkapital i
selskabets balance.
Kilde:
Finansministeriet baseret på bl.a. “Valuation Approaches and Metrics: A Survey of the Theory and
Evidence”
(Damodaran, 2006)
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, hvilket provenu et eventuelt salg af det statslige aktieselskab Dansk jagtforsikring vil indbringe staten, til finansministeren
1887516_0002.png
Side 2 af 4
Af de tre overordnede tilgange til værdiansættelse nævnt i tabel 1 er regnskabs-
værdi-tilgangen den, som kræver færrest antagelser, da der i denne tilgang fokuse-
res på den bogførte værdi af selskabets egenkapital (eksisterende aktiver fratrukket
forpligtelser), som er offentliggjort i selskabets reviderede årsrapport. Tallet er
dermed objektivt konstaterbart i selskabets årsrapport.
I tabel 2 ses et overblik udarbejdet af Finansministeriet over værdiansættelsen af
statens andel af de selskaber, som der er spurgt til,
jf. FIU spørgsmål 270-281,
be-
regnet efter regnskabsværdi-tilgangen, dvs. bogført værdi af selskabets egenkapital
i balancen.
Tabel 2
Værdiansættelse ved regnskabsværdi metode
Bogført værdi af
egenkapital (mio. kr.)
683,6
116,9
48,1
38,0
185,8
7.612,0
-24,3
3.034,9
-1.495,0
978,9
1.790,8
-3.837,1
Bogført egenkapi-
Statens ejerandel
talværdi af statens
(pct.)
ejerandel (mio. kr.)
25
100
39
51
100
100
100
40
42
100
100
5
170,9
116,9
18,8
19,4
185,8
7.612,0
-24,3
1.214,0
-627,9
978,9
1.790,8
-191,9
Selskab
Air Greenland A/S
DanPilot (SOV)
Dansk Bibliotekscenter
A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Det Danske Klasselotteri
A/S
EKF Danmarks Eksport-
kredit (SOV)
Fjordforbindelsen Frede-
rikssund (SOV)
Hovedstadens Letbane
I/S*
Metroselskabet I/S
Naviair (SOV)
Statens Ejendomssalg
A/S
Udviklingsselskabet By &
Havn I/S
Regnskabstal
Årsrapport 2016
Halvårsrapport 2017
Årsrapport 2016
Årsrapport 2016
Årsrapport 2016-2017
Årsrapport 2017
Årsrapport 2017
Årsrapport 2017
Årsrapport 2017
Halvårsrapport 2017
Årsrapport 2017
Årsrapport 2017
Anm: Det er pr. 26. februar 2018 besluttet, at staten træder ud af Hovedstadens Letbane I/S snarest muligt.
Kilde: Senest reviderede regnskabstal for hvert selskab.
I en eventuel salgsproces kan den faktiske salgspris, og dermed statens provenu
ved et salg, både være højere eller lavere end de ovennævnte mulige værdiansættel-
ser af selskabet vil indikere, uanset hvilken af de tre anerkendte og typisk anvendte
tilgange i tabel 1, der anvendes i udgangspunkt.
Det bemærkes derudover, at selskabsformen af DanPilot, EKF Danmarks
Eksportkredit, Fjordforbindelssen Frederikssund og Naviair er ”selvstændige
offentlige virksomheder” (SOV’er). SOV’er stiftes med en særskilt lov om
selskabet og er ikke oprettet med salgbare kapitalandele som for eksempel et
aktieselskab. En eventuel afhændelse af ejerandelene i en SOV vil derfor bl.a.
forudsætte en lovændring, hvorved SOV’en for eksempel kan omdannes til et
aktieselskab.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, hvilket provenu et eventuelt salg af det statslige aktieselskab Dansk jagtforsikring vil indbringe staten, til finansministeren
1887516_0003.png
Side 3 af 4
Overordnet om eventuelle frasalg af statens ejerandele i selskaber
Beslutninger om et eventuelt salg af statens ejerandele i et selskab vil altid bero på
en konkret vurdering af selskabet og rammebetingelserne for dets virksomhed,
herunder bl.a. om selskabet varetager opgaver, der vil kunne løses af private aktø-
rer (herunder det solgte selskab efter et eventuelt salg), og om selskabet har et
kommercielt potentiale, der gør ejerskabet interessant for private aktører. Beslut-
ningen om et eventuelt frasalg vil også altid afhænge af en konkret vurdering af
bl.a. potentielle købere, pris, aftalevilkår og timing, så det sikres, at statens investe-
rede midler forvaltes bedst muligt.
Negative konsekvenser ved frasalg
Et eventuelt frasalg af statens ejerandele i de selskaber, der spørges til, vil kræve
stillingtagen til en lang række selskabsspecifikke problemstillinger. Der er på den
baggrund ikke udarbejdet en udtømmende liste over potentielle negative
konsekvenser ved eventuelle frasalg af statens ejerandele i hvert af de nævnte
selskaber.
Publikationen
Statens Ejerskabspolitik
(Finansministeriet, april 2015) har siden 2015
udgjort rammen for den statslige ejerskabsudøvelse af selskaber med statslig ejer-
andel. Et element i den statslige ejerskabspolitik og dermed ejerskabsvaretagelsen
er overvejelser om ejerskabsrationalet, dvs. rationalet bag og målsætningen for
statens ejerskab af et givent selskab. Rationalet for statens ejerskab er overordnet
skitseret for hvert enkelt selskab i publikationen
Statens Selskaber,
der årligt frem-
sendes til Folketingets orientering. Ejerskabsrationalerne fra
Statens Selskaber 2017,
for de selskaber der spørges til, ses i
tabel 3.
Tabel 3
Ejerskabsrationaler ifølge Statens Selskaber 2017
Selskab
Air Greenland A/S
DanPilot (SOV)
Dansk Bibliotekscenter A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Det Danske Klasselotteri
A/S
EKF Danmarks Eksport-
kredit (SOV)
Fjordforbindelsen Frede-
rikssund (SOV)
Hovedstadens Letbane I/S
Metroselskabet I/S
Naviair (SOV)
Statens Ejendomssalg A/S
Udviklingsselskabet By &
Havn I/S
Sammenfatning af rationaler for statens ejerskab ifølge Statens Selskaber 2017
Ønske om at understøtte lufttransport til og fra Grønland samt internt i Grønland.
Forsyningspligt af lodsning i danske farvande, som er fastlagt i lodsloven.
Selskabet tilvejebringer bl.a. infrastruktur til de offentlige biblioteker og varetager opga-
ver af samfundsmæssig betydning (bibliografisk registrering).
Forsyning af ansvarsforsikring.
Klasselotteriet medvirker til finansiering af det danske foreningsliv gennem udlodning af
overskud til godgørende formål.
Understøtter danske virksomheders eksport og handel med andre lande ved at fjerne
risici på områder, hvor private aktører ikke ønsker eller formår at yde den nødvendige
finansiering og risikoafdækning af danske eksport.
Finansiering og anlæg af statslig infrastruktur.
Ønske om at bidrage til at projektere og anlægge en letbane på Ring 3, dvs. offentlig
infrastruktur.
Ønske om at bidrage til etableringen af metroen i København, dvs. offentlig infrastruk-
tur.
Sikrer luftfartstjenester i dansk luftrum, hvilket kan betegnes som varetagelse af kritisk
infrastruktur.
Ønsket om at samordne og effektivisere salget af statslige ejendomme.
Udvikler arealer i Ørestaden og Københavns Havn med henblik på at tilvejebringe
statslig medfinansiering af den københavnske metro.
Kilde: Finansministeriet baseret på Statens selskaber 2017
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, hvilket provenu et eventuelt salg af det statslige aktieselskab Dansk jagtforsikring vil indbringe staten, til finansministeren
Side 4 af 4
Angående spørgsmålet om eventuelle alvorlige negative konsekvenser ved et salg
kan det derudover oplyses, at såfremt der er et politisk ønske om indflydelse på de
respektive selskaber, så vil et eventuelt frasalg af statens ejerandel medføre, at
indflydelsen bliver tabt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister