Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1827636_0001.png
1. december 2017
J.nr. 2017 - 6973
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 27 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2016, til skatteministeren
1827636_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det vil medføre, at grundskylden
blev fastfrosset i år 2016 med vedtagelsen af finansloven for 2016? Opgørelsen bedes
fremstillet i to tabeller, hvor kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den an-
den sorteres efter, hvilke kommuner der gennemsnitligt opnår den største positive skatte-
ændring pr. indbygger over 18 år i 2025. Opgørelsen bedes foretaget i 2018-priser.
Svar
Den tidligere Venstre-regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti vedtog i forbindelse med finanslovsaftalen for 2016 at fastfryse grundskylden
for ejerboliger i 2016. Erhvervsejendomme, herunder almene boliger og andelsboliger
mv., var ikke omfattet af fastfrysningen af grundskylden i 2016 i modsætning til fastfrys-
ningen i 2017, der omfatter ejerboliger såvel som ikke-ejerboliger.
Fastfrysningen af grundskylden betød, at den afgiftspligtige grundværdi for ejerboliger
ikke kunne stige i 2016. I fravær af fastfrysningen ville den afgiftspligtige grundværdi, og
dermed også grundskyldsbetalingen for den enkelte boligejer, kunne have steget op til 6,6
pct. Den aflyste grundskyldsstigning i 2016 er større end den tilsvarende i 2017, hvilket
isoleret set trækker provenuet op, men da fastfrysningen kun omfatter ejerboliger, sænkes
provenuet omvendt. Afhængig af fordelingen mellem ejerboliger og ikke-ejerboliger i de
enkelte kommuner kan provenuvirkningen af de to tiltag altså være større eller mindre.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 2. maj
2017 forlig om boligbeskatningen,
Tryghed om boligbeskatningen.
Forliget indebærer bl.a., at
satserne for grundskyld og ejendomsværdiskat nedsættes markant i 2021, og at der indfø-
res et forsigtighedsprincip, der betyder, at ejendommens beskatningsgrundlag kun udgør
80 pct. af vurderingen. Der indføres samtidig en skatterabat for boligejere, der har købt
deres bolig før 2021, der sikrer, at ingen nuværende boligejere kommer til at betale mere i
skat som følge af den nye ejendomsbeskatning.
Fastfrysning af grundskylden medfører derfor, at grundskyldsprovenuet på sigt sænkes
permanent i tilfælde af, at beskatningsgrundlaget for grundskylden ikke indhenter det be-
skatningsgrundlag, der ville have været i 2021, såfremt grundskylden ikke var fastfrosset.
Den umiddelbare provenuvirkning i 2025 skønnes at udgøre godt 620 mio. kr. (2018-ni-
veau). Det skønnes derved, at fastfrysningen af grundskylden i 2016 medfører en gen-
nemsnitlig skattelettelse i 2025 på ca. 140 kr. (2018-niveau) pr. indbygger, som er fyldt 18
år,
jf. tabel 1 og 2.
Kommuner med relativt flere ejerboliger end ikke-ejerboliger i forhold til
hele landet udgør en relativt større andel af provenuet, da fastfrysningen af grundskylden i
2016 alene omfattede ejerboliger.
Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune opgjort
i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den
gennemsnitlige skattelempelse relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da eje-
ren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2016, til skatteministeren
1827636_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år og har bopæl i kommu-
nen, i 2025, ved fastfrysning af grundskyld i 2016 for ejerboliger sorteret på kommuner alfabetisk,
2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
190
340
30
260
40
40
100
10
130
310
120
1.030
170
50
240
40
130
110
200
340
60
520
340
180
120
450
20
10
310
40
370
280
100
Skattened-
sættelse,
kr.
210
90
90
90
150
370
160
450
70
90
100
50
130
60
110
140
10
60
50
10
450
350
40
20
10
50
100
60
90
280
130
480
110
Skattened-
sættelse,
kr.
70
160
60
70
640
260
180
190
210
20
80
80
120
70
10
130
300
10
30
0
330
270
240
10
90
20
70
20
20
0
80
170
140
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Kommune
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Anm.: Beregningen er foretaget pba. nye, foreløbige 2015-ejendomsvurderinger fra Skatteministeriets Implementeringscen-
ter for Ejendomsvurderinger (ICE). Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune
opgjort i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den gennemsnitlige skatte-
lempelse relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da ejeren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse som en følge af, at grundskylden blev fastfrosset i år 2016, til skatteministeren
1827636_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år og har bopæl i kommu-
nen, i 2025, ved fastfrysning af grundskyld i 2016 for ejerboliger sorteret på kommuner efter skatte-
nedsættelsens størrelse, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
1.030
640
520
480
450
450
450
370
370
350
340
340
340
330
310
310
300
280
280
270
260
260
240
240
210
210
200
190
190
180
180
170
170
Skattened-
sættelse,
kr.
160
160
150
140
130
130
130
130
130
120
120
120
110
110
110
100
100
100
100
90
90
90
90
90
90
80
80
80
70
70
70
70
70
Skattened-
sættelse,
kr.
60
60
60
60
60
50
50
50
50
40
40
40
40
40
30
30
20
20
20
20
20
20
10
10
10
10
10
10
10
10
0
0
140
Kommune
Fanø
Rudersdal
Gentofte
Odsherred
Gribskov
Lyngby-Taarbæk
Hørsholm
Helsingør
Hvidovre
Læsø
Gladsaxe
Allerød
Furesø
Tårnby
Halsnæs
Egedal
Syddjurs
Odder
Herlev
Vallensbæk
Rødovre
Ballerup
Fredensborg
Varde
Hillerød
Skanderborg
Frederikssund
Albertslund
Silkeborg
Glostrup
Samsø
Aarhus
Favrskov
Kommune
Høje-Taastrup
Ringkøbing-Skjern
Horsens
Køge
Svendborg
Frederiksberg
Dragør
Kerteminde
Odense
Sorø
Esbjerg
Greve
København
Randers
Frederikshavn
Nordfyns
Jammerbugt
Herning
Brøndby
Hjørring
Ishøj
Holbæk
Holstebro
Vejle
Næstved
Slagelse
Solrød
Aalborg
Ikast-Brande
Viborg
Stevns
Rebild
Roskilde
Kommune
Kolding
Ringsted
Nyborg
Lejre
Faaborg-Midtfyn
Lemvig
Norddjurs
Kalundborg
Faxe
Hedensted
Mariagerfjord
Bornholm
Billund
Fredericia
Thisted
Assens
Skive
Guldborgsund
Vordingborg
Vesthimmerlands
Ærø
Middelfart
Vejen
Brønderslev
Langeland
Morsø
Haderslev
Struer
Lolland
Sønderborg
Tønder
Aabenraa
Hele landet
Anm.: Beregningen er foretaget pba. nye, foreløbige 2015-ejendomsvurderinger fra Skatteministeriets Implementeringscen-
ter for Ejendomsvurderinger (ICE). Opgørelsen omfatter skattelempelsen for alle ejendomme i den enkelte kommune
opgjort i forhold til antallet af personer over 18 år med bopæl i kommunen. Derfor bliver den gennemsnitlige skatte-
lempelse relativt i høj i kommuner med mange fritidshuse, da ejeren/ejerne typisk har bopæl i en anden kommune.
Kilde: Egne beregninger.
Side 4 af 4