Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1882932_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. april 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 267 (Alm. del) af 23.
marts 2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren genbesvare FIU alm. del - spørgsmål 204, hvor der oplyses effekten
på rådighedsbeløbet
både i kr. og pct.
for de specifikke familietyper,
som der spørges til, men alene for de tre aftaler der eksplicit nævnes i
spørgsmålet?
Svar
Af besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 204 (alm. del) af 12. februar 2018 fremgår
effekten på den disponible indkomst for udvalgte familietyper med mellem 15 og
6 år til egen folkepensionsalder af hhv.
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger, Aftale om finansloven for 2018
samt
Aftale om
erhvervs- og iværksætterinitiativer
opdelt på de enkelte elementer i aftalerne. Herudover
er også opgivet den skønnede nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing.
I besvarelserne af FIU spørgsmål nr. 265 og 266 (alm. del) af 23. marts 2018 er
der redegjort for, hvorfor
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger
skal ses i sammenhæng med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
og hvorfor det er mest retvisende at indregne nutidsværdien af omlægning til al-
dersopsparing i familietypeberegningerne, sådan som det er gjort i besvarelsen af
FIU spørgsmål nr. 204 (alm. del) af 12. februar 2018.
Indregning af nutidsværdien af omlægning til aldersopsparing skal ses i lyset af, at
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
og
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger
leverer et samlet bidrag til at håndtere samspilspro-
blemet i pensionssystemet. Hertil kommer, at omlægning til aldersopsparing har
betydning for familietypernes gevinst af skatteaftalen. De familietyper, der ikke
betaler topskat og derfor forudsættes at omlægge til aldersopsparing, har nemlig
som følge heraf en mindre isoleret gevinst af det nye pensionsfradrag, når noget af
indkomsten omlægges til aldersopsparing og ikke længere indbetales til en fra-
dragsberettiget pensionsordning. De to aftaler kan derfor ikke ses uafhængigt af
hinanden for så vidt angår lempelser og gevinster knyttet til pensionsindbetalinger
på tværs af forskellige familietyper.
Virkningen på rådighedsbeløbet for de ønskede fire familietyper af skatte-
lempelserne i
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om genbesvarelse af spørgsmål om effekten på rådighedsbeløbet, til finansministeren
1882932_0002.png
Side 2 af 3
pensionsindbetalinger, Aftale om finansloven for 2018
samt
Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer,
fremgår af
tabel 1,
hvor virkningen er opgjort både med og
uden indregning af nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing.
Tabel 1
Økonomisk gevinst af skattelempelser i
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pen-
sionsindbetalinger, Aftale om finansloven for 2018
og
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
for
personer med mellem 15 og 6 år til egen folkepensionsalder, fuldt indfaset (2018-niveau)
HK’er på
mindsteløn
Arbejdsindkomst
Skattebetaling
Boligstøtte
Disponibel indkomst
214.350
63.800
7.350
157.950
LO’er
360.000
122.800
-
237.200
Funktionær
521.350
192.800
-
328.550
Direktør
1.043.850
484.400
-
559.400
Lempelse, kr. årligt pr. person
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger
Aftale om finansloven for 2018
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Skatteaftale, finanslovsaftale og E&I-aftale i alt
Nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing
Skatteaftale, finanslovsaftale, E&I-aftale og
nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing i
alt
2.800
50
300
3.150
1.750
4.900
3.950
150
400
4.500
1.600
6.050
6.750
450
550
7.800
1.600
9.350
6.750
1.100
1.650
9.500
-
9.500
Lempelse i pct. disponibel indkomst
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger
Aftale om finansloven for 2018
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Skatteaftale, finanslovsaftale og E&I-aftale i alt
Nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing
Skatteaftale, finanslovsaftale, E&I-aftale og
nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing i
alt
1,8
0,0
0,2
2,0
1,1
3,1
1,7
0,1
0,2
1,9
0,7
2,6
2,1
0,1
0,2
2,4
0,5
2,9
1,2
0,2
0,3
1,7
-
1,7
Anm.: Den viste virkning på familietypernes rådighedsbeløb omfatter virkningen af initiativer, der kan beregnes
direkte i familietypemodellen, og initiativer der kan beregnes indirekte i alt. Totaler kan afvige fra summen af
enkeltelementer som følge af afrunding. Se desuden anmærkningerne til tabel 1 og tabel 2 i besvarelsen af
FIU spørgsmål nr. 204 (alm. del) af 12. februar 2018.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel, lovmodelberegnin-
ger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen samt forbrugsundersøgelsen i 2014 opregnet til 2018.
Der er i beregningerne af virkningen af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger
forudsat, at de familietyper der ikke betaler
topskat (HK’er på mindstøn, LO’er og funktionær) benytter muligheden for at
omlægge en del af pensionsindbetalingerne til aldersosparingsordningen. Det
betyder som nævnt ovenfor, at virkningen af pensionsfradraget og udvidelsen af
grundlaget for beskæftigelsesfradraget med indbetalinger til fradragsberettigede
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om genbesvarelse af spørgsmål om effekten på rådighedsbeløbet, til finansministeren
Side 3 af 3
pensionsordninger isoleret set mindskes i forhold til en situation, hvor
muligheden for at omlægge til aldersopsparing ikke benyttes.
Antages i stedet, at muligheden for at omlægge til aldersopsparing ikke benyttes,
øges HK’eren på mindsteløns gevinst ved fradraget for pensionsindbetalinger fra
ca. 1.550 kr. til ca. 2.200 kr. og gevinsten ved udvidelsen af grundlaget for
beskæftigelsesfradraget øges fra ca. 550 kr. til ca. 800 kr. I alt øges gevinsten for
HK’eren på mindsteløn med 900 kr. yderligere i forhold til den
i tabel 1 angivne
gevinst på 3.150 kr. ekskl. nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing.
For LO’eren øges gevinsten ved fradraget for pensionsindbetalinger
fra ca. 3.000
kr. til ca. 3.700 kr., således at LO’erens samlede gevinst vil være 700 kr. højere i
forhold til de 4.500 kr. ekskl. nutidsværdi af omlægning til aldersopsparing angivet
i tabel 1. For funktionæren og direktøren vil virkningen være den samme som
anført i tabel 1.
Som det fremgår af ovenstående, er gevinsten for de pågældende grupper ved at
anvende pensionsfradraget på hele indbetalingen mindre end gevinsten ved at
omlægge en del af indbetalingen til aldersopsparing. Derfor er det i beregningerne
i
tabel 1
lagt grund, at pensionsindbetalingerne omlægges til aldersopsparing.
Det bemærkes, at de viste virkninger på familietypernes rådighedsbeløb af de tre
aftaler omfatter virkninger, der kan beregnes direkte på baggrund af
familietypemodellens standardantagelser, og virkninger, som kan beregnes
indirekte på baggrund af Lovmodellens datagrundlag. De skønnede virkninger på
familietypernes rådighedsbeløb skal derfor tolkes med forsigtighed, da beregnin-
gerne beror på en række antagelser. Der henvises til besvarelsen af FIU spørgsmål
nr. 204 (alm. del) af 12. februar 2018 for en redegørelse herfor.
For en opdeling på de enkelte elementer i aftalerne henvises ligeledes til besvarel-
sen af FIU spørgsmål nr. 204 (alm. del) af 12. februar 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister