Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1881803_0001.png
17. april 2018
J.nr. 2018 - 2178
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 254 af 20. marts 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om at redegøre for, hvad det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærdspåvirkning er ved at simplificere afgifterne på chokolade- og sukkervarer, til skatteministeren
1881803_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærdspåvirk-
ning er ved afskaffelse af afgiften på tyggegummi?
Svar
Afgiften på tyggegummi er en del af afgiften på chokolade og sukkervarer, og afgiften er
den samme som for andre former for slik og chokolade, der er afgiftspligtige efter kapitel
1 i chokoladeafgiftsloven. Det er ikke muligt at udskille provenuet fra afgiften på tygge-
gummi fra de øvrige afgiftsindtægter fra slik og chokolade mv. og dermed heller ikke mu-
ligt præcist at opgøre provenuet fra afgiften på tyggegummi.
På baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik kan salget af tyggegummi i Danmark
dog skønnes at have udgjort ca. 0,3 mio. kg. i 2017.
1
Under antagelse af at størstedelen af
det tyggegummi, der sælges i Danmark, er omfattet af den lave afgift på sukkerfri varer,
kan en afskaffelse af afgiften på tyggegummi skønnes at medføre et mindreprovenu på
omkring 5 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Det er umiddelbart vurderingen, at en isoleret afskaffelse af afgiften på tyggegummi ikke
indeholder EU-retlige aspekter, men det vil i givet fald skulle vurderes nærmere.
1
www.statistikbanken.dk
Industriens salg af egne varer samt import og eksport af tyggegummi.
Side 2 af 2