Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1881802_0001.png
17. april 2018
J.nr. 2018 - 2178
.
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 255 af 20. marts 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om at redegøre for, hvad det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærdspåvirkning er ved at simplificere afgifterne på chokolade- og sukkervarer, til skatteministeren
1881802_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærdspå-
virkning er ved at simplificere afgifterne på chokolade- og sukkervarer foruden tygge-
gummi-afgiften? Ved simplificering forstås, at afgiften ændres, så der kun gælder én af-
giftssats for chokolade- og sukkervarer på 22,08 kroner/kg.
Svar
En nedsættelse og simplificering af afgifterne på chokolade- og sukkervarer, således at
den høje sats på 25,97 kr. pr. kg. nedsættes til 22,08 kr. pr. kg. svarende til den gældende
sats for sukkerfri chokolade og slik, skønnes at medføre et varigt mindreprovenu efter til-
bageløb og adfærd på ca. 205 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Forventet mindreprovenu ved nedsættelse af afgiften på chokolade- og sukkervarer til
22,08 kr. pr. kg
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
320
310
230
315
305
225
310
300
225
305
295
220
300
290
215
295
285
210
290
280
210
285
275
205
Som det fremgår af svar på FIU alm. del spm. 254, udgør salget af tyggegummi omkring
0,3 mio. kg., mens det samlede salg af slik og chokolade i Danmark udgør ca. 85 mio. kg.
Størstedelen af det tyggegummi, der sælges i Danmark, antages at være omfattet af den
lave afgift på sukkerfri varer. Ovenstående skøn er således ikke påvirket af, hvorvidt der
er afgift på tyggegummi.
Side 2 af 2