Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1869901_0001.png
Talepunkt til forelæggelse i Folketingets
Europaudvalg og Finansudvalg 15. marts
10. marts 2018
F5, KØP
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om gennemførelsen af
reformer i EU og herhjemme.
Jeg vil lægge ud med et overblik over reformindsatsen i EU.
Herefter vil økonomi- og indenrigsministeren fortælle om
konjunkturudsigterne og Danmarks nationale reformpro-
gram. Afslutningsvis vil jeg fortælle lidt om finanspolitikken
og konvergensprogrammet.
Jeg vil henvise til det oversendte notat med overblik over
landerapporterne.
Reformindsatsen i EU
Som I ved, pågår der drøftelser om at styrke ØMU’en. Det er
selvfølgelig vigtigt at overveje, om man har de rette rammer
til at sikre højere grad af tilpasningsdygtighed i økonomierne
og robustheden overfor fremtidige kriser.
Men den vigtigste prioritet for at styrke ØMU’en er, at de en-
kelte lande tager hånd om deres strukturelle udfordringer i
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 2 af 9
kraft af de mest centrale strukturreformer. Man kan ikke med
tiltag på EU-niveau kompensere for, hvis landene undlader at
reformere deres arbejdsmarkeder, have styr på deres offentli-
ge finanser osv.
Hvis vi alle sammen tog hånd om vores nationale udfordrin-
ger og gennemførte de nødvendige reformer, så havde vi alle-
rede en meget stærk ØMU.
Vi drøftede reformindsatsen på ECOFIN i tirsdags. Her var
der lagt op til at drøfte reformer vedrørende produktivitet,
hvilket blandt andet gav et nyttigt indblik i nogle af de erfa-
ringer, man har gjort sig i Irland og Nederlandene, som lagde
ud.
Jeg fornemmer generel enighed om behovet for reformer, og
Kommissionens præsentation af sine landerapporter for 2018
viste også, at der
er
gjort fremskridt i de seneste år. Men der-
for er der fortsat meget at gøre, før landene kan siges at have
tacklet de mest presserende reformudfordringer.
Opfølgningen på
EU’s
landeanbefalinger
Kommissionen har i landerapporterne i år et fokus på re-
formindsatsen og implementeringen af landeanbefalinger
samlet set siden 2011, hvor de første anbefalinger blev tildelt.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1869901_0003.png
Side 3 af 9
Kommissionen konkluderer, at to-tredjedele af de anbefalin-
ger, der er givet siden 2011, er delvist eller fuldt efterlevet.
Indsatsen og reformbehovet har varieret på tværs af EU-
landene i perioden. Kommissionen peger dog alligevel på en
række overordnede tendenser.
Der er gjort fremskridt med reformer, der adresserer udfor-
dringer i den finansielle sektor. Fx har nogle lande iværksat
tiltag til at nedbringe omfanget af misligholdte lån (Irland,
Slovenien, Italien og Kroatien). Der er flere steder også gjort
fremskridt ift. at styrke virksomhedernes adgang til finansie-
ring (Tyskland, Portugal, Slovenien, Cypern og Letland).
Generelt har flere lande styrket erhvervslivets rammebetin-
gelser. Finland har for eksempel gjort betydelige fremskridt
med at mindske administrative byrder for erhvervslivet og
styrke konkurrencen. Og der er bl.a. også iværksat tiltag i
Frankrig og Slovenien, der skal lette erhvervslivets byrder.
Der er også gjort store fremskridt med at styrke de finanspo-
litiske rammer. Flere lande har taget initiativer for at forbedre
budgetregler, -planlægning og -kontrol, og næsten alle lande
har nu etableret finanspolitiske råd.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1869901_0004.png
Side 4 af 9
Der er i mange lande også gennemført en betydelig finanspo-
litisk konsolidering. Et godt eksempel er Irland, der i 2010
have et underskud på den strukturelle saldo på 9 pct. af BNP,
mens man i dag er tæt på balance og oplever én af de højeste
vækstrater i EU.
Der er overordnet også gjort fremskridt med arbejdsmar-
kedsreformer. For eksempel har Spanien og Italien, der har
været hårdt ramt af høj arbejdsløshed, styrket den aktive ar-
bejdsmarkedspolitik og øget fleksibiliteten på arbejdsmarke-
derne.
Men der er fortsat betydelige udfordringer i flere lande. Man-
ge lande skal gøre mere for at sikre de offentlige finansers
langsigtede holdbarhed. Og mange lande har fortsat proble-
mer med at få øget konkurrencen i servicesektoren og styrket
produktiviteten.
Ser vi specifikt på indsatsen med at følge op på anbefalinger-
ne fra sidste år, er der visse fremskridt at spore.
Italien har gjort vigtige fremskridt i forhold til at styrke skat-
teopkrævningen og bekæmpe korruption. I Irland har man
reduceret den offentlige gæld yderligere, og gennemført tiltag
for at øge kvaliteten af de offentlige investeringer. I Sverige
har man stillet nye krav der sikrer større afdrag på boliggæl-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1869901_0005.png
Side 5 af 9
den. Og i Østrig har man forsøgt at øge konkurrencen i ser-
vicesektoren ved at gøre det nemmere at få licens til at drive
en række regulerede erhverv.
Mange lande vurderes dog overordnet kun at have gjort be-
grænsede fremskridt med at følge op på deres anbefalinger.
Der er desværre noget, der kunne tyde på reformtræthed flere
steder. Det er ærgerligt, for det er netop nu, hvor det over-
ordnet går godt for økonomien, at vi har muligheden for at
implementere de reformer, som sikrer fremtidig vækst og
væbner os mod nye kriser, inden de rammer os.
Makroøkonomiske ubalancer
Kigger vi på indsatsen med at nedbringe ubalancer, er billedet
nogenlunde det samme.
I flere af de 12 lande, der oplevede ubalancer sidste år, er der
gjort fremskridt med at nedbringe ubalancer. Slovenien vur-
deres nu ikke at have ubalancer. Det skyldes bl.a. at landet
har nedbragt andelen af misligholdte lån og den private gæld.
Frankrig, Portugal og Bulgarien, der havde alvorlige ubalan-
cer i 2017, vurderes nu blot at have ubalancer. Den nye vur-
dering af Frankrig skyldes bl.a., at man har fået stoppet den
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 6 af 9
negative udvikling i konkurrenceevnen og gennemført refor-
mer, der kan styrke konkurrenceevnen fremadrettet.
Generelt har de gode konjunkturer med højere vækst bidraget
til at nedbringe ubalancer i flere lande, herunder høj gæld.
Men der vedbliver store udfordringer. Der er fortsat alvorlige
ubalancer i Italien, Kroatien og Cypern.
Det er høje gældsniveauer, udfordringer i banksektoren og en
svag udvikling i konkurrenceevnen, der tynger flere lande.
Andre lande har høje og vedvarende betalingsbalanceover-
skud, hvilket afspejler en stærk konkurrenceevne, men ifølge
Kommissionen også i en vis grad svag indenlandsk efter-
spørgsel.
Høje boligprisstigninger vurderes også at udgøre potentielle
risici i enkelte lande.
Den danske landerapport
Vender vi blikket mod Danmark og den danske landerapport,
konkluderer Kommissionen, at det overordnet går godt.
Væksten ventes at ligge på ca. 2 pct. (2 pct. i 2018 og 1,9 pct.
i 2019) i de kommende år, de offentlige finanser er overord-
net sunde, beskæftigelsen høj, og konkurrenceevnen god.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 7 af 9
Kommissionen vurderer dog også, at Danmark kun har gjort
”begrænsede fremskridt” med at følge op på anbefalingen fra
2017 om at øge konkurrencen i de dele af servicesektoren,
der er rettet hjemmemarkedet. Kommissionen opfordrer i det
lys Danmark til at gennemføre reformer, der styrker produk-
tiviteten yderligere.
Kommissionen vurderer også, at der er risici for flaskehalse
på arbejdsmarkedet, hvorfor regeringen bør øge arbejdsud-
buddet.
Overordnet set vurderes Danmark at have opfyldt flere af de
nationale 2020-mål, og Danmark roses eksplicit for at efterle-
ve principperne i den sociale søjle. Det er nyt, at den sociale
søjle indgår i Kommissionens landerapporter.
Regeringen tager landerapporten om Danmark til efterretning
og ser løbende på, hvordan dansk økonomi kan styrkes.
Med de ord
vil jeg overlade ordet til Økonomi- og Inden-
rigsministeren,
som vil fortælle jer lidt mere om, hvordan
det går herhjemme.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 8 af 9
[Økonomi- og indenrigsministeren præsenterer kon-
junkturudsigterne samt Danmarks nationale reformpro-
gram.]
Finanspolitikken og konvergensprogrammet
Danmarks konvergensprogram redegør for udsigterne for
vækst, beskæftigelse og de offentlige finanser inden for den
mellemfristede planlægningshorisont. Konvergensprogram-
met vil som sædvanligt indeholde en opdateret mellemfristet
fremskrivning baseret på nye økonomiske informationer og
de politiske aftaler, der er gennemført siden den seneste mel-
lemfristede fremskrivning i august 2017.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Finansministeriet ar-
bejder stadig på programmet, og jeg kan derfor ikke redegøre
for det konkrete indhold i dette samråd.
Aktuelt står dansk økonomi i et opsving med fremgang i be-
skæftigelsen og et tiltagende kapacitetspres på arbejdsmarke-
det. Det er derfor vigtigt, at vi også i de kommende år sikrer,
at finans- og strukturpolitikken samlet set dæmper kapaci-
tetspresset på økonomien.
Vi har allerede gennemført reformer, der øger arbejdsudbud-
det i de kommende år, men fremgangen i beskæftigelsen ven-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 15. marts 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 9 af 9
tes at være større både i år og næste år, hvorfor presset på ar-
bejdsmarkedet vil stige. Nye tiltag vil kunne lette presset på
arbejdsmarkedet og samtidig give langt flere mulighed for at
komme i arbejde.
Regeringen tilrettelægger finanspolitikken efter en sigtelinje
om et strukturelt underskud på 0,1 pct. af BNP i 2020 og et
mål om balance på den strukturelle saldo i 2025
Konvergensprogrammet vil også redegøre for udviklingsten-
denserne på lang sigt efter den mellemfristede planlægnings-
horisont.
Afslutning
Konvergensprogrammet og det nationale reformprogram vil
efter offentliggørelsen blive vurderet af Kommissionen.
Kommissionens udkast til Rådets udtalelser om EU-landenes
programmer og landeanbefalinger for 2018 ventes herefter
præsenteret i maj. Det vil vi vende tilbage til på næste samråd
i juni.