Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1871587_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1320
Doknr.
523189
Dato
22-03-2018
Folketingets Finansudvalg har d. 8. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 233
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 233:
”Hvad er den principielle forskel mellem på den ene side "vagthundene" Rigsrevisio-
nen og Folketingets Ombudsmand og på den anden side "vagthundene" De Økono-
miske Råd, og hvad er begrundelsen for at fastholde de første i København, men ikke
de sidste?”
Svar:
De Økonomiske Råd, Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand fungerer alle som
”vagthunde”, men arbejdsområderne kan ikke direkte sammenlignes.
Efter §§ 1 og 1 a i lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 181 af 13. februar 2017, har Det Økonomiske Råd til opgave at
følge landets økonomiske udvikling og belyse de langsigtede udviklingsperspektiver
samt at bidrage til at samordne de forskellige økonomiske interesser. Det Miljøøko-
nomiske Råd har til opgave at belyse samspillet mellem økonomi og miljø samt effek-
tiviteten i miljøindsatsen. Ifølge § 3, stk. 5 og 6, skal formandskabet for De Økonomi-
ske Råd desuden vurdere de offentlige finanser og overvåge produktivitetsudviklingen.
Efter § 4 bistås rådene af et sekretariat, hvis opgave er at foretage de undersøgelser
og udarbejde de redegørelser, formandskabet finder hensigtsmæssige, for at rådene
og formandskabet kan løse deres opgaver.
For god ordens skyld skal jeg præcisere, at det ikke er De Økonomiske Råd, men
sekretariatet, som flyttes til Horsens.
Af §§ 2 og 3 i Rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012, frem-
går det, at revisionen blandt andet omfatter statens regnskaber, herunder regnskaber
for institutioner og selvstændige forvaltningssubjekter. Ved revisionen efterprøves, om
regnskabet er rigtigt, om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med de
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Endvidere foretages en vurdering af, hvorvidt
der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af
de virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Folketingets Ombudsmands kompetence er reguleret i Ombudsmandsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013. Det fremgår bl.a., at ombudsmandens virk-
somhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning. Loven regulerer bl.a. indgivelse
af klager til ombudsmanden og iværksættelse af undersøgelse på eget initiativ og
inspektion. Af § 12, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at bliver ombudsmanden i særlige tilfælde
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om, hvad den principielle forskel er mellem på den ene side "vagthundene" Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand og på den anden side "vagthundene" De Økonomiske Råd, til økonomi- og indenrigsministeren
1871587_0002.png
opmærksom på mangler ved gældende love eller administrative bestemmelser, skal
ombudsmanden give Folketinget og vedkommende minister meddelelse herom.
Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand er uafhængige myndigheder, hvis orga-
nisatoriske ophæng er Folketinget. Da myndighederne således ikke hører under mit
ressortområde, kan jeg ikke udtale mig om begrundelsen for at fastholde dem i Kø-
benhavn.
For så vidt angår begrundelsen for at flytte De Økonomiske Råds sekretariat til Hor-
sens, kan jeg henvise til svar på alm. del spørgsmål 198.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Bilag:
Bilag 1 – FIU alm. del, endeligt svar på spørgsmål 198
2