Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 23 (Alm. del) af 13.
oktober 2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Hvad vil effekten på beskæftigelse, BNP og Gini-koefficienten være af at forhøje
topskattesatsen med hhv. 5, 10 og 15 pct. point? Vil ministeren desuden oplyse
selvfinansieringsgrad, umiddelbart merprovenu og merprovenu efter tilbageløb og
adfærd i beregningerne? Vil ministeren på baggrund af disse beregninger vurdere
IMF-publikationen
”Fiscal Monitor, october 2017”, herunder særligt en af hoved-
konklusionerne om at ” There is no strong empirical evidence
showing that pro-
gressivity has been harmful
for growth.”
(s. 13 i publikationen) og hvorvidt dette
udsagn ifølge ministerens vurdering er gældende for Danmark?
http://www.imf.org/en/publications/fm/issues/2017/10/05/fiscal-monitor-
october-2017
Svar
Grundlaget for topskatten består overordnet set af personlig indkomst og den del
af den positive nettokapitalindkomst der overstiger et grundbeløb på 42.800 kr.
(2017-niveau) for enlige og 85.600 kr. for sambeskattede. Når forhøjelsen af tops-
kattegrænsen er fuldt indfaset, betales der topskat på 15 pct. af den del af grundla-
get for topskat, som overstiger topskattegrænsen på 499.700 kr. (2022-regler i
2017-niveau).
1
Effekterne på beskæftigelse baseres på skønnede ændringer henholdsvis i timetal
og deltagelse (ved ændringer i topskatten vil deltagelseseffekten dog være beske-
den). Skønnet for det ændrede timetal beregnes på baggrund af arbejdsudbudslig-
ninger for hhv. mænd og kvinder, der skaleres, så den lønvægtede substitutions-
elasticitet er 0,1
2
,
jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 471 af 1. september 2016.
Ved en forhøjelse af topskattesatsen fra 15 til 20 pct. skønnes arbejdsudbuddet
reduceret svarende til 4.000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
3
Tilsvarende skønnes en
forhøjelse fra 15 til 25 pct. at reducere arbejdsudbuddet svarende til 9.000 fuld-
1
Der gives nedslag i topskatten, hvis personens indkomstskatteprocenter (ekskl. kirkeskat) tilsammen overstiger de skrå
skattelofter for hhv. personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst.
2
Den lønvægtede indkomstelasticitet udgør -0,02.
3
Det er lagt til grund at de skrå skattelofter for hhv. personlig indkomst og positiv nettokapitalindkomst justeres parallelt
med forhøjelserne af topskattesatsen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk