Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1874751_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. april 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 228 (Alm. del) af 2. marts
2018 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Har en sænkelse af afgifter, der ifølge Finansministeriets regnemodeller er forde-
lingsmæssigt neutrale, samme arbejdsudbudseffekter som en tilsvarende sænkelse
af brugerbetaling på offentlige services, der ligeledes er fordelingsmæssigt neutra-
le? Vil ministeren, såfremt de ikke har samme arbejdsudbudseffekter, redegøre
for, hvorfor man ikke mener at effekten er den samme, da tiltagene vel vil have
samme effekt i forhold til øge indkomstens købekraft/den disponible indkomst?
Ministeren bedes i det tilfælde, at arbejdsudbudseffekterne er forskellige henvise
til empiri, der understøtter dette.
Svar
Ændringer i afgifter og tilskud til offentlige serviceydelser vil være fordelingsneu-
trale, såfremt den umiddelbare virkning på den disponible indkomsts købekraft er
proportional med (købekraften af) den disponible indkomst i udgangspunktet
1
.
I det følgende er der fokus på virkningerne af afgifter eller egenbetaling/tilskud,
som knytter sig til specifikke varer og tjenester. En generel forbrugsafgift såsom
moms vil være omtrent fordelingsneutral for så vidt angår købekraften af den
disponible indkomst og vil derfor have en arbejdsudbudsvirkning, som omtrent
svarer til ændringer i arbejdsmarkedsbidraget,
jf. nedenfor.
Påvirkning af arbejdsudbuddet givet den umiddelbare fordelingsvirkning
Påvirkninger af arbejdsudbuddet vil generelt kunne opstå igennem tre kanaler,
hvor virkningerne vil afhænge dels af fordelingsprofilen, dels af sammenhængen
for den enkelte mellem indkomst og det forbrug, som afgiften eller egenbetalingen
vedrører:
1.
En indkomsteffekt på timearbejdsudbuddet,
som skyldes, at de beskæftigede skal
arbejde mindre for at opretholde samme (reale) forbrug ved en umiddelbar
forøgelse af købekraften.
1
Det bemærkes, at der kan konstrueres andre situationer, hvor indkomstforskellene opgjort ved Gini-koefficienten vil være
uændrede, men dette vil ikke nødvendigvis være udtryk for en perfekt fordelingsneutral ændring.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om en sænkelse af afgifter har samme arbejdsudbudseffekter som en tilsvarende sænkelse af brugerbetaling på offentlige services, til finansministeren
1874751_0002.png
Side 2 af 4
2.
En substitutionseffekt på timearbejdsudbuddet,
som skyldes, at en reduktion af fx en
afgift eller et øget offentlig tilskud vil forøge den reale købekraft af marginal-
lønnen, hvilket øger gevinsten ved at yde en ekstra indsats.
3.
En deltagelseseffekt,
som skyldes, at nettokompensationsgraden (justeret for kø-
bekraft) ved beskæftigelse ændrer sig.
Indkomsteffekten vil for den enkelte afhænge af den umiddelbare virkning på
købekraften og ikke af, om denne skyldes ændring af en afgift eller egenbetaling til
en offentlig serviceydelse.
Substitutions- og deltagelseseffekterne vil i princippet afhænge af, i hvilket omfang
en eventuel sammenhæng mellem den disponible indkomst og den umiddelbare
virkning på købekraften er udtryk for en årsagssammenhæng, eller om der er tale
om en korrelation drevet af en tredje faktor.
Såfremt en ændring i en afgift eller egenbetaling er fordelingsneutral, fordi alle
vælger at lade det pågældende forbrug følge deres disponible indkomst (proporti-
onalt), er der tale om en årsagssammenhæng. I dette tilfælde vil der være en posi-
tiv substitutionseffekt på timearbejdsudbuddet, da købekraften af marginallønnen
i dette tilfælde reelt øges. Omvendt vil der ikke være en deltagelseseffekt, idet for-
holdet mellem købekraften af den disponible indkomst som beskæftiget og i over-
førselsalternativet ikke ændres.
Teoretisk set er en sammenhæng mellem disponibel indkomst og den umiddelbare
virkning på købekraften på tværs af personer ikke nødvendigvis et udtryk for en
årsagssammenhæng. Der kan i princippet være tilfælde, hvor forbruget af en given
vare eller offentlig serviceydelse ikke afhænger direkte af indkomsten i sig selv,
men hvor både indkomst og det pågældende forbrug afhænger af en tredje faktor
(fx alder, uddannelsesniveau eller evner), som giver anledning til en korrelation
mellem de to.
I forbindelse med forbrug af offentlige serviceydelser kan andre forhold medvirke
til en mindre direkte sammenhæng mellem disponibel indkomst og det pågælden-
de forbrug. Eksempelvis kan der være opstillet nogle kriterier for, hvornår den
enkelte har ret til bestemte typer af sundhedsydelser, herunder udfaldet af sund-
hedsfaglige vurderinger. Effekterne af ændringer i en eventuel egenbetaling vil
afhænge af den nærmere udformning af sådanne regler.
I tilfælde, hvor der ikke er tale om en årsagssammenhæng fra indkomst til forbrug,
vil en omtrent fordelingsneutral nedsættelse af en afgift eller egenbetaling ikke
have en substitutionseffekt på arbejdsudbuddet, men vil kunne have en negativ
deltagelseseffekt
2
.
Den negative deltagelseseffekt kan tilskrives, at forøgelsen af købekraften (i niveau) vil være den samme både som beskæf-
tiget og i overførselsalternativet, hvilket leder til en forøgelse af nettokompensationsgraden opgjort realt (givet nettokom-
pensationsgraden er større end 0 og mindre end 1).
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om en sænkelse af afgifter har samme arbejdsudbudseffekter som en tilsvarende sænkelse af brugerbetaling på offentlige services, til finansministeren
1874751_0003.png
Side 3 af 4
Med mindre der er en klar formodning om andet, må det dog forudsættes, at en
tydelig sammenhæng mellem den disponible indkomst og forbrug af en given vare
eller offentlig serviceydelse er udtryk for, at det pågældende forbrug afhænger af
den disponible indkomst.
Lavere afgifter og lavere brugerbetaling/øget tilskud til offentlige ydelser, som
forudsættes at have samme umiddelbare fordelingsvirkninger, vil således
som ud-
gangspunkt
have samme effekt på arbejdsudbuddet via højere realindkomst.
3,4
Ved afgiftsændringer, som er omtrent fordelingsmæssigt neutrale, skønnes ar-
bejdsudbudsvirkningen som udgangspunkt generelt at svare til ændringer i ar-
bejdsmarkedsbidraget. Det skyldes, at en hypotetisk ændring i satsen for arbejds-
markedsbidraget vil påvirke den disponible indkomst omtrent lige meget opgjort i
pct. for alle indkomstgrupper og på tværs af beskæftigede og ikke-beskæftigede.
Når den disponible indkomst påvirkes på omtrent samme måde for beskæftigede
og ikke beskæftigede, skyldes det, at overførslerne reguleres efter satsregulerings-
procenten, som påvirkes af arbejdsmarkedsbidraget,
jf. Skatteøkonomisk redegørelse
2017.
På samme måde medvirker reguleringen af beløbsgrænser mv. i skattesy-
stemet (den såkaldte §20-regulering) til, at den disponible indkomst i vid udstræk-
ning påvirkes forholdsmæssigt ens på tværs af indkomstgrupper.
Det skønnes, at en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget, der giver et umiddelbart
provenu på 5 mia. kr. (3,8 mia. kr. efter tilbageløb), vil have en selvfinansierings-
grad på 4,3 pct. Således vurderes det altså også, at arbejdsudbudsvirkningen af en
fordelingsmæssig neutral reduktion af afgifterne med et umiddelbart provenu på 5
mia. kr. isoleret set vil give anledning til en selvfinansieringsgrad på 4,3 pct.
Afgifter på specifikke varer og tjenester vil derudover som udgangspunkt have en
(forvridende) effekt på forbrugssammensætningen, hvilket blandt andet vil påvirke
den samlede selvfinansieringsgrad,
jf. næste afsnit.
Påvirkning af forbrugssammensætningen
Lavere afgifter og lavere brugerbetaling/øget tilskud påvirker ud over arbejdsud-
buddet som udgangspunkt også forbrugets sammensætning, da specifikke afgifter
og tilskud har betydning for de relative priser mellem forskellige varer og tjenester.
Forudsat at afgiften ikke er begrundet af eksternaliteter (fx miljømæssige) eller
andre markedsfejl, vil en lavere afgift på en specifik vare eller tjeneste, som i sam-
Der vil dog i princippet kunne være mindre forskelle afhængigt af omfanget, hvormed forbrugssammensætningen påvir-
kes,
jf. også nedenfor.
Ændringen i forbrugssammensætningen betyder, at den vare eller tjeneste, for hvilken afgiften reduceres
eller tilskuddet øges, vil udgøre en større andel af det samlede forbrug. Dette vil i sig selv bidrage til at øge købekraften af
den disponible indkomst (og marginallønnen), hvilket vil have en mindre positiv effekt på arbejdsudbuddet. Denne (min-
dre) effekt vil afhænge af omfanget af ændringen af forbrugssammensætningen, hvilket igen afhænger af prisfølsomheden
af efterspørgslen efter den pågældende vare eller tjeneste.
4
Finansministeriet har for nyligt i to svar til Folketinget skønnet over arbejdsudbudseffekterne af at ændre i brugerbetalin-
gen til daginstitutioner og til tandpleje,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 263 af 10. marts 2017 (FIU 263) og svar på Finans-
udvalgets spørgsmål nr. 440 af 6. juli 2017 (FIU 440).
Ingen af ændringerne betragtet i disse svar er fordelingsmæssigt neutrale.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om en sænkelse af afgifter har samme arbejdsudbudseffekter som en tilsvarende sænkelse af brugerbetaling på offentlige services, til finansministeren
Side 4 af 4
menligning med andre varer og tjenester er belagt med forholdsvis høje afgifter,
medføre en reduktion af forbrugsforvridningen.
Omvendt vil lavere brugerbetaling/øget tilskud på en specifik vare, som i sam-
menligning med andre varer og tjenester er forbundet med et tilskud, medføre en
forøgelse af forbrugsforvridningen (igen forudsat, at tilskuddet ikke er samfunds-
økonomisk velbegrundet som følge af eksternaliteter eller markedsfejl).
Det vil således have betydning for de samfundsøkonomiske konsekvenser, om
forbrugerpriserne reduceres (via ændring af afgift eller tilskud) for en vare eller
tjeneste, der i udgangspunktet er forbundet med relativt høje afgifter eller tilskud.
For normale goder (i økonomisk forstand) medfører lavere priser et øget forbrug.
For en vare eller tjeneste, der i udgangspunktet er forbundet med relativt høje
afgifter, vil den ændrede forbrugssammensætning isoleret set give anledning til en
positiv selvfinansieringsgrad ved en (marginal) afgiftsnedsættelse. Omvendt vil
den ændrede forbrugssammensætning isoleret set give anledning til en negativ
selvfinansieringsgrad ved lavere brugerbetaling/øget tilskud på en vare eller tjene-
ste, der i udgangspunktet er forbundet med tilskud (set i forhold til andre varer
eller tjenester).
Det betyder, at mens arbejdsudbudsvirkningen (givet sammenhængen mellem
forbrug og indkomst) som udgangspunkt primært afhænger af det umiddelbare
provenu og ikke af, om varen eller tjenesten i udgangspunktet er forbundet med
afgift eller tilskud relativt til andet forbrug, så afhænger den samlede selvfinansie-
ringsgrad heraf. Dertil kommer, at den samlede selvfinansieringsgrad afhænger af
omfanget, hvormed forbrugssammensætningen påvirkes. Dette afgøres af prisføl-
somheden af efterspørgslen efter den pågældende vare eller tjeneste, som kan va-
riere på tværs af forskellige varer og tjenester samt eventuelle regler eller kriterier
for, hvornår og i hvilket omfang den enkelte har adgang til en given vare eller tje-
neste (primært relevant i forbindelse med visse offentlige serviceydelser).
Det betyder også, at såfremt der sammenlignes tiltag med samme provenuvirkning
efter
tilbageløb og adfærd, så vil den umiddelbare provenuvirkning
og dermed
arbejdsudbudsvirkningen
kunne være forskellig afhængigt af, om varen eller
tjenesten i udgangspunktet er forbundet med afgift eller tilskud relativt til andet
forbrug samt omfanget hvormed forbrugssammensætningen påvirkes.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister