Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1913327_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 227 (Alm. del) af 1. marts
2018 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 110 (folketingsåret
2016-17), så der er tabelform oplistes samtlige skatter og afgifter, som den nuvæ-
rende og forrige regering har hævet hhv. sænket siden regeringsskiftet den 28. juni
2015? Tabellen bedes vise provenuvirkningen af hver hævet/sænket skat og afgift
samt den samlede provenuvirkning for alle tiltag.
Svar
Siden regeringsskiftet i juni 2015 er der indgået en række politiske aftaler på skat-
te- og afgiftsområdet. Med udgangspunkt i de fremsatte lovforslag har Skattemini-
steriet opgjort den samlede provenuvirkning af disse aftaler. Endvidere er der
inkluderet indgåede aftaler, selvom (alle) lovforslag endnu ikke er fremsat og ved-
taget af Folketinget. Det er tilfældet for blandt andet
Tryghed om boligbeskatningen,
Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer
og
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger.
Den førte skattepolitik fra juni 2015 og frem skønnes samlet set at medføre skat-
te- og afgiftslempelser for godt 1,2 mia. kr. i 2015 stigende til godt 15,7 mia. kr. i
2025 (efter tilbageløb og adfærd),
jf. tabel 1.
Den varige virkning udgør ca. 12,7
mia. kr. Den varige virkning er navnlig mindre som følge af, at boligforliget fuldt
indfaset har en omtrent neutral virkning på de offentlige finanser, mens forliget i
2025 fortsat indebærer en markant lempelse.
Opgørelsen i
tabel 1
er en simpel opregning af tidligere skønnede provenuprofiler i
forbindelse med indgåede aftaler eller fremsatte lovforslag til 2018-niveau. Der er
kun foretaget egentlige justeringer i de tilfælde, hvor skattelempelsen ikke er blevet
gennemført. I
bilag 1-4
er der redegjort nærmere for de beregningstekniske forud-
sætninger, herunder provenuvirkningen af hvert enkelt initiativ.
De aftalte lempelser og stramninger af skatter og afgifter blev i årene 2015 og
2016 primært gennemført som led i finanslovsaftalerne for 2016 og 2017,
jf. bilag 1
og 2.
I 2017 blev der udover finansloven for 2018 også indgået en række særskilte
aftaler, der medfører markante skatte- og afgiftslempelser frem mod 2025,
jf. bilag
3.
I 2018 er der blandt andet indgået
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medie-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
1913327_0002.png
Side 2 af 9
licensen
og
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalin-
ger,
som medfører skattelempelser for samlet set ca. 5,3 mia. kr. i 2025,
jf. bilag 4.
Det er især afskaffelsen af PSO-afgiften,
Aftale om Tryghed om boligbeskatningen, Afta-
le om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
og
Aftale om
Erhvervs- og iværksætterinitiativer,
der bidrager til markante lempelser af skatter og
afgifter.
Tabel 1
Samlet skatte- og afgitslempelse siden juni 2015, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Gennemført i 2015, herunder
FL16-aftale,
jf. bilag 1 (A)
- heraf BoligJobordning
- heraf nedsættelse af bo- og
gaveafgiften
- heraf nominel fastfrysning af
grundskylden for ejerboliger i
2016
Gennemført i 2016, herunder
FL17-aftale,
jf. bilag 2 (B)
- heraf afskaffelse af PSO-afgiften
- heraf nominel fastfrysning af
grundskylden for alle ejendom-
me i 2017
Gennemført i 2017, herunder
FL18-aftale,
jf. bilag 3 (C)
- heraf ændring af kulbrinteskat-
ten ifm. Nordsøaftalen
- heraf Aftale om Tryghed om
boligbeskatningen
- heraf omlægning af bilafgifterne
ekskl. indførsel af vejafgift (Aftale
om Omlægning af bilafgifterne)
- heraf skatte- og afgiftslempelser
i aftale om erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer
- heraf skatte- og afgiftslempelser
i aftale om Finansloven for 2018,
bl.a. BoligJobordning og fri tele-
fon
Gennemført i 2018 (D),
jf. bilag
4.
- heraf Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fra-
drag for pensionsindbetalinger
I alt A+B+C+D
2015
1.240
1.195
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2016
2.045
440
215
615
50
-
-
-
-
-
-
2017
2.115
425
215
550
1.080
415
610
605
255
-
300
2018
2.180
-
860
455
730
830
535
2.280
530
100
600
2019
2.215
-
970
395
665
1.140
490
4.035
835
700
600
2020
2.010
-
1.075
365
1.275
1.760
490
5.535
1.255
1.200
600
2022
1.965
-
1.075
355
2.210
2.800
500
7.765
785
4.000
500
2023
1.975
-
1.075
355
2.210
2.800
500
6.895
220
3.500
400
2025
1.940
-
1.075
355
2.210
2.800
500
6.205
195
2.900
300
VV
1.890
25
1.045
365
2.335
2.695
505
3.230
45
300
10
-
-
-
475
1.310
1.730
1.700
1.955
1.955
1.975
-
-
-
560
505
985
1.050
1.080
1.150
1.190
3.560
-
1.240
-
2.095
-
3.800
3.670
3.970
3.915
5.165
5.050
5.365
4.920
5.305
4.905
5.305
4.980
5.260
4.945
8.750 10.880 13.990 17.305 16.385 15.660 12.710
Anm.:
Der er alene vist de provenumæssigt væsentligste elementer, hvilket betyder, at summen ikke svarer til delelementerne. Pro-
venuvirkningerne er opregnet fra hhv. 2015-, 2016- og 2017-niveau til 2018-niveau med udgangspunkt i nominelt BNP,
jf. Øko-
nomisk Redegørelse, december 2017.
Siden juni 2015 er der blevet fremsat ca. 60 lovforslag på Skatteministeriets område. Af
dem kan en række karakteriseres som hhv. skatte- og afgiftslempelser eller tilsvarende stramninger. Forslag uden prove-
numæssige konsekvenser fremgår ikke i opgørelsen. En række af de vedtagne lovforslag har delelementer i form af både
stramninger og lempelser på skatte- og afgiftsområdet. I de tilfælde fremgår elementerne adskilt, med mindre andet er angivet.
Endvidere er indgåede aftaler inkluderet i opgørelsen, selvom lovforslag endnu ikke er fremsat og vedtaget af Folketinget. Det
bemærkes, at rammeløft og merbevillinger til § 9 i forbindelse med et fx 'Nyt skattevæsen' ikke er indregnet i opgørelsen. Til-
svarende indgår lovinitiativer, der indebærer et merprovenu som følge af administrative ændringer, ikke i opgørelsen. Udenfor
Skatteministeriets område er afskaffelsen af PSO-afgiften indregnet som en skattelempelse, bl.a. fordi PSO-afgiften i national-
regnskabet er en skat. Der henvises i øvrigt til anmærkningerne ifm. bilag 1-4 nedenfor.
Kilde: Skatteministeriet
Det bemærkes endvidere, at
Aftalen om Flere år på arbejdsmarkedet
bl.a. indeholder en
målretning af aldersopsparingsordningen. Målretningen indebærer en fremrykning
af skatteindtægter, hvilket medfører et merprovenu på i størrelsesordenen 2-2�½
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
Side 3 af 9
mia. kr. årligt frem mod 2025. På langt sigt indebærer omlægningen imidlertid en
svækkelse af de offentlige finanser da der sker mindre modregning i sociale ydel-
ser. Merprovenuet frem mod 2025 er ikke indregnet som en skattestramning, da
provenuvirkningen stammer fra en forudsat,
frivillig
omlægning fra pensionsord-
ninger med skattefradrag for indbetalingerne til aldersopsparingsordningen, hvor
der ikke er skattefradrag for indbetalingerne. Da der er tale om omlægning mellem
pensionsordninger, påvirkes den enkeltes disponible indkomst ikke før pensions-
alderen, hvorefter effekten på den disponible indkomst er positiv.
Aftalen indeholder endvidere adgang til skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i
første halvår 2018. Det medfører et midlertidigt mindreprovenu, der ikke er med-
regnet i tabel 1.
De gennemførte lempelser i 2018 er navnlig sket i form af
Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, jf. bilag 4.
Finansiering i form af skatteforhøjelser er fratrukket i opgørelsen, herunder forhø-
jelse af bundskatten i forbindelse med afskaffelse af PSO-afgiften og mindregule-
ring af personfradraget som led i afskaffelsen af medielicensen. Øvrig finansiering,
der er tilvejebragt uden for skattesystemet, indgår
ikke
i opgørelsen, herunder re-
duktionen af den grønne check, der i nationalregnskabet er kategoriseret som en
indkomstoverførsel. Ligeledes indgår forhøjelsen af inddrivelsesrenten og udfas-
ningen af forskudsmomsordningen
ikke
i opgørelsen. Det skyldes, at der er tale
om ændringer, der påvirker statens renteindtægter/renteudgifter, og dermed på-
virker merindtægterne
ikke
skatteindtægterne i nationalregnskabet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
1913327_0004.png
Side 4 af 9
Bilag 1: Lempelser og stramninger af skatter og afgifter aftalt i 2015, herunder
aftale om finansloven for 2016
I 2015 blev der indgået aftaler på skatte- og afgiftsområdet, der samlet set medfø-
rer en lempelse på ca. 2,2 mia. kr. i 2018-2019 faldende til godt 1,9 mia. i 2025
(efter tilbageløb og adfærd). Den varige virkning er ca. 1,9 mia. kr.
jf. tabel A.
Tabel A
Samlet skatte- og afgitslempelse af aftaler på skatte- og afgiftsområdet i 2015, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
BoligJobordning
1
Nedsættelse af NOx-afgift til 5 kr. pr. kg,
pr. 1. juli 2016.
Annullering af reklameafgift
Afsat ramme til erhvervsbeskatningsre-
form
2
-heraf afsat i Vækstpakke 2014
2
Afsat ramme til skattemæssig successi-
on til erhvervsdrivende fonde
-heraf afsat i Vækstplan DK
Forøgelse af rammen til skattemæssig
succession til erhvervsdrivende fonde
2
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften
Reduktion af registreringsafgiftssatsen
fra 180 til 150 pct.
Nominel fastfrysning af grundskylden for
ejerboliger i 2016
3
Skattefrihed for individuelle medarbej-
deraktier
Øget pendlerfradrag over Storebælt
4
Udvidelse af tonnageordning for mobile
borerigge
Genbeskatning af underskud
Ændret definition af datterselskaber
Nedsættelse af udbytteskatten
Skattestramninger:
Beskatning af afståelsessummer ved
tilbagesalg til det udstedende investe-
ringsinstitut
Nettoeffekt af elbiler mv. indfasning i
grøn ejerafgift og registreringsafgift inkl.
stramninger for konventionelle køretøjer
5
Sanering af erhvervsstøtte (afskaffelse af
to særregler for fonde)
I alt
-
-
-15
-15
-15
-15
-15
-15
-15
-15
2015
1.195
-
-
-
-
-
-
-
-
45
-
-
-
-
-
-
-
2016
440
215
200
215
-215
325
-325
65
215
375
615
40
4
-
20
45
25
2017
425
410
265
215
-215
325
-325
65
215
290
550
40
4
-
15
45
25
2018
-
390
240
215
-215
325
-325
65
860
280
455
40
3
-
10
45
25
2019
-
390
230
215
-215
325
-325
65
2020
-
390
220
215
-215
325
-325
65
2022
-
365
205
215
-215
325
-325
65
2023
-
355
200
215
-215
325
-325
65
2025
-
330
190
215
-215
325
-325
65
VV
25
240
190
215
-215
325
-325
65
970 1.075 1.075 1.075 1.075 1.045
280
395
40
3
-
10
45
25
280
365
40
3
-
10
45
25
280
355
40
3
-
5
45
25
280
355
40
3
-
5
45
25
280
355
40
3
-
5
45
25
215
365
40
3
-
0
45
25
-
-
0
-215
0
-215
0
-215
0
-215
-270
-215
-270
-215
-240
-215
-240
-215
-135
-215
1.240 2.045 2.115 2.180 2.215 2.010 1.965 1.975 1.940 1.890
Anm.:Der er i afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuvirkningerne er
opregnet fra hhv. 2015-niveau og 2016-niveau til 2018-niveau med afsæt i nominel BNP,
jf. Økonomisk Redegørelse, december
2017.
1) Den frem til 2014 gældende BoligJobordning blev genindført alene for 2015. Derudover blev der fra 2016 til 2017
etableret en Ny Grøn BoligJobordning. Endelig blev det som led i FL18-aftalen besluttet at gøre BoligJobordningen
permanent,
jf. bilag 3.
2) Afsat finansieringsramme. 3) Provenuvirkningen ved fastfrysning af grundskylden på FL16- og
FL17-aftalerne er fastholdt efter 2021. Det skyldes, at lempelsen bliver permanentgjort med boligforliget, hvor der
gennemføres en omlægning med afsæt i provenuet fra boligbeskatningen i 2021.4) Provenuprofilen er faldende, da
satserne for fradraget ikke reguleres. 5) Den daværende V-regering indgik i oktober 2015 en aftale om de fremtidige
afgiftsvilkår for elbiler. Lovforslaget der udmøntede aftalen var provenuneutralt efter tilbageløb og adfærd frem til og med
2019, men efter 2019 og opgjort i varig virkning medførte lovforslaget et merprovenu. I april 2017 blev aftalen justeret,
hvilket på kort sigt medfører skattelempelser, mens den varige virkning skønnes omtrent uændret efter tilbageløb og
adfærd.
Kilde:Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
Side 5 af 9
Det bemærkes, at forslaget om
udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge
bortfaldt, da forslaget ikke kunne godkendes af EU-Kommissionen. Som led i
aftale om Erhvervs- og iværksætterinitiativer,
jf. bilag 3,
er det i stedet aftalt, at den
udmøntede ramme til udvidelse af tonnageskatteordningen skal medfinansiere en
udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore specialskibe.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
1913327_0006.png
Side 6 af 9
Bilag 2: Lempelser og stramninger af skatter og afgifter aftalt i 2016, herunder
aftale om finansloven for 2017
I 2016 blev der indgået aftaler på skatte- og afgiftsområdet, der samlet set medfør-
te en lempelse på knap 1,1 mia. kr. i 2017 stigende til ca. 2,2 mia. kr. i 2022 og
frem mod 2025 (efter tilbageløb og adfærd). Den varige virkning er godt 2,3 mia.
kr. De aftalte skattelempelser i 2016 drejer sig primært om en afskaffelse af PSO-
afgiften, der umiddelbart skønnes at lempe erhvervenes og husholdningernes
energiudgifter med ca. 2,7 mia. kr. i varig virkning,
jf. tabel B.
Tabel B
Samlet skatte- og afgitslempelse af aftaler på skatte- og afgiftsområdet i 2016, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Afskaffelse af PSO-afgiften
1
Fastfrysning af grundskyld for alle
ejendomme i 2017
2
Reduktion af registreringsafgiften
3
Lempelse af elafgift på forlystelser
Ændring af afgiftsgrundlaget for
tinglysningsafgiften for erhvervsejen-
domme mv.
Videreførelse af ejendomsvurderinger-
ne med ét år og fremrykning af be-
skatningsgrundlaget.
4
Ikke-almennyttige uddelinger medreg-
nes med 80 pct. i den skattepligtige
indkomst.
5
Skattestramninger/skattefinansiering
Ophævelse af fondes adgang til
fradrag for ikke-almennyttige uddelin-
ger.
5
Liberalisering af onlinebingo, heste- og
hundevæddemål og væddemål
6
Øget sammenhæng i beskatningen af
visse investeringer (finansiering ifm.
afskaffelse af PSO)
Afsat ramme til lempelser til erhvervs-
livet (finansiering ifm. afskaffelse af
PSO)
7
Bundskatten forhøjes og det skrå
skatteloft (finansiering ifm. afskaffelse
af PSO)
1
I alt
2016
-
-
50
-
-
2017
415
610
365
30
-
2018
830
535
235
30
-
2019
1.140
490
235
30
-
2020
1.760
490
235
30
5
2022
2.800
500
235
30
3
2023
2.800
500
235
30
3
2025
2.800
500
235
30
3
VV
2.695
505
205
20
3
-
30
-
-
-
-
-
-
-
20
80
80
80
80
80
80
80
80
-20
-
-
-80
-
-145
-80
-
-260
-80
-
-330
-80
-
-375
-80
-
-405
-80
-
-405
-80
-
-405
-80
-
-155
-
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-
50
-
1.080
-415
730
-675
665
-650
1.275
-725
2.210
-725
2.210
-725
2.210
-715
2.335
Anm.: Der er i afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuvirkningerne er opregnet fra 2017-niveau
til 2018-niveau med udgangspunkt i nominel BNP, jf. Økonomisk Redegørelse, december 2017. 1) Aftalen om en afskaffelse af PSO-afgiften er
omtrent provenuneutral i årerne 2017-2025 efter tilbageløb og adfærd. Reduktionen af grøn check indgår ikke i opgørelsen, da grøn check er
en indkomstoverførsel. Ligeledes indgår forhøjelsen af inddrivelsesrenten ikke i opgørelsen, da der er tale om en ændring, der påvirker statens
renteindtægter, og dermed påvirker merindtægterne ikke skatteindtægterne i nationalregnskabet. 2) Provenuvirkningen ved fastfrysning af
grundskylden på FL16- og FL17-aftalerne er fastholdt efter 2021. Det skyldes, at lempelsen bliver permanentgjort med boligforliget, hvor der
gennemføres en omlægning med afsæt i provenuet fra boligbeskatningen i 2021. 3) Den budgetterede provenuvirkning i 2017 er indregnet, da
den kommer tættest på den faktiske lempelse i 2017. Det skyldes, at den er beregnet på baggrund af det skønnede antal solgte biler i 2017. 4)
De provenumæssige konsekvenser fra 2018 og frem er indregnet i de provenumæssige konsekvenser af
Forlig om Tryghed om boligbeskat-
ningen, jf. bilag 3.
Det gælder også de provenumæssige virkninger af det politiske forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem. 5) I forbindelse
med ophævelse af fondes fradragsret tilbageføres merprovenuet fuldt ud opgjort efter tilbageløb og adfærd. Adfærdsvirkningerne ved stram-
ningen skønnes større end ved skattelempelsen. Derfor er nettovirkningen negativ opgjort i umiddelbar virkning. 6) Liberalisering af visse spil
medfører øgede afgiftsindtægter, som følge af forventet flere spiludbydere på markedet, dvs. ikke afledt af en satsændring. 7) Reserven blev
anvendt til finansiering af afskaffelsen af PSO-afgiften. Derfor indgår de 225 mio. kr. som finansiering på skatteområdet.
Kilde: Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
1913327_0007.png
Side 7 af 9
Bilag 3: Lempelser og stramninger af skatter og afgifter aftalt i 2017, herunder
aftale om finansloven for 2018
I 2017 blev der aftalt skatte- og afgiftslempelser for ca. 2,3 mia. kr. i 2018 stigende
til ca. 6,2 mia. kr. i 2025 (efter tilbageløb og adfærd),
jf. tabel C.
De aftalte lempel-
ser drejer sig blandt andet om
Nordsøaftalen
og
Tryghed om boligbeskatningen.
Den
varige virkning er godt 3,2 mia. kr. Forskellen skyldes navnlig, at
Tryghed om boligbe-
skatningen
er omtrent neutral i varig virkning.
Derudover blev der indgået en aftale om
Erhvervs- og iværksætterinitiativer
med en
række lempelser på skatteområdet. Ligeledes blev bilbeskatningen netto lempet
som led aftalen om
Omlægning af bilafgifterne.
Tabel C
Samlet skatte- og afgitslempelse af aftaler på skatte- og afgiftsområdet i 2017, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Ændring af kulbrinteskatten ifm.
Nordsøaftalen
1
Aftale om Tryghed om boligbeskat-
ningen
2
Fritagelse af teatre og daginstitutioner
for selskabsskat
3
Justering af aftale om afgiftsvilkår for
elbiler, herunder lempeligere indfas-
ningsprofil og forlængelse af særreg-
len om lov elafgift til elbusser
4
Omlægning af bilafgifter inkl. leasing-
stramninger mv. (Aftale om Omlæg-
ning af bilafgifterne)
5
Skatte- og afgiftslempelser i aftale om
erhvervs- og iværksætterinitiativer
6
Skatte- og afgiftslempelser i aftale om
Finansloven for 2018, herunder
BoligJobordning og fri telefon
7
Aftale om Flere år på arbejdsmarke-
det
8
Udvidelse af fradragsretten for er-
hvervsmæssige lønudgifter mv.
9
Skattestramninger
Indførelse af vejafgift (delvis finansie-
ring til aftale om Omlægning af
bilafgifterne)
10
Delvis udmøntning af ramme til
succession til erhvervsdrivende fonde
(finansiering af E&I-aftale)
I alt
2017
255
-
-
2018
530
100
2
2019
835
700
2
2020
1.255
1.200
2
2022
785
4.000
2
2023
220
3.500
2
2025
195
2.900
2
VV
45
300
2
50
80
85
60
30
40
-
5
300
-
-
-
-
600
475
560
-
-
600
1.310
505
-
-
600
1.730
985
-
-
500
1.700
1.050
-
-
400
1.955
1.080
-
-
300
1.955
1.150
-
-
10
1.975
1.190
-
-
-
-
-
-300
-300
-300
-300
-300
-
605
-65
2.280
-
4.035
-
5.535
-
7.765
-
6.895
-
6.205
-
3.230
Anm.: Der er i afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuprofiler er fremskrevet fra 2017-niveau til
2018-niveau med udgangspunkt i nominel BNP,
jf. Økonomisk Redegørelse, december 2017.
1) Kulbrinteskatten kategoriseres i nationalregn-
skabet ikke som skat, men er i stedet kategoriseres som en såkaldt jordrente dvs. afkast af en naturressource. Finansiering fra udfasning af
forskudsmomsordningen i forbindelse med Nordsøaftalen er ikke fratrukket i opgørelsen. Det skyldes, at en afskaffelse af ordningen vil
reducere statens renteudgifter, og dermed vil merindtægterne
ikke
påvirke skatteindtægterne i nationalregnskabet. 2) I november 2016 blev
der indgået politisk forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem. De provenumæssige konsekvenser af aftalen er indregnet i provenuvirkningen
af
Forlig om Tryghed om boligbeskatningen.
3) Det er udelukkende lempelsen for teatre, der er medregnet, da tiltagene for daginstitutioner
indebærer en stadfæstelse af tidligere praksis, dvs. en administrativ ændring. 4) Den daværende V-regering indgik i oktober 2015 en aftale om
de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler. I april 2017 blev aftalen justeret, hvilket på kort sigt medfører skattelempelser, mens den varige virkning
skønnes omtrent uændret efter tilbageløb og adfærd. 5) Inkl. provenuvirkningen af forhøjelsen af reparationsgrænsen. 6) Der er i opgørelsen
medregnet alle initiativer i aftalen, der kan klassificeres som enten skatte- eller afgiftslempelser, herunder allerede fremsatte lovforslag.
Provenuet fra fraregnede initiativer udgør ca. 0,2 mia. kr. i 2025 og ca. 0,16 mia. kr. i varig virkning. Forslaget om udvidelse af tonnageskatte-
ordningen med mobile borerigge bortfaldt, da forslaget ikke kunne godkendes af EU-Kommissionen. Som led i aftale om Erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer blev det i stedet aftalt, at den uudmøntede ramme til udvidelse af tonnageskatteordningen medfinansiere en udvidelse af DIS-
ordningen til søfolk på offshore specialskibe. 7) Indeholder en permanent BoligJobordning, afskaffelse af beskatningen af fri telefon, afskaffelse
af udligningsskat på større pensionsudbetalinger og forhøjelse af loft over børneopsparing. 8)
Aftalen om Flere år på arbejdsmarkedet
indehol-
der blandt andet en målretning af aldersopsparingsordningen. Målretningen indebærer en fremrykning af skatteindtægter, hvilket medfører et
merprovenu på i størrelsesordenen på 2-2�½ mia. kr. årligt frem mod 2025. (På langt sigt indebærer omlægningen imidlertid en svækkelse af de
offentlige finanser pga. der sker mindre modregning i sociale ydelser). Merprovenuet frem mod 2025 er ikke indregnet som en skattestramning,
da provenuvirkningen stammer fra en forudsat,
frivillig
omlægning fra pensionsordninger med skattefradrag for indbetalingerne til aldersopspa-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
Side 8 af 9
ringsordningen, hvor der ikke er skattefradrag for indbetalingerne. Da der er tale om omlægning mellem pensionsordninger, påvirkes den
enkeltes disponible indkomst ikke før pensionsalderen, hvorefter effekten på den disponible indkomst er positiv. Aftalen indeholder endvidere
adgang til skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i første halvår 2018. Det medfører et midlertidigt mindreprovenu, der ikke er medregnet i tabel
C. 9) Tiltagene indebærer stadfæstelse af tidligere praksis og øger derfor ikke i praksis belastningen af de offentlige finanser. 10) Det fremgår
af aftalen om Omlægning af bilafgifterne, at vejafgiften indrettes således, at den tilvejebringer et merprovenu opgjort efter tilbageløb og adfærd,
samt administrative omkostninger og efter tilbageførsel til danske bilister på 0,3 mia. kr. fra 2020 og frem. Det bemærkes, at det er lagt til
grund, at danske bilister kompenseres for vejafgiften, og at provenuet således tilvejebringes gennem udenlandske bilister. Da den konkrete
udformning ikke er aftalt, er det ikke muligt at opgøre den eksakte umiddelbare skatteforhøjelse som følge heraf, og der er derfor foretaget en
grov approksimation.
Kilde:
Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spm. 110, til finansministeren
1913327_0009.png
Side 9 af 9
Bilag 4. Skatte- og afgiftslettelser aftalt i 2018
I 2018 er der indtil videre aftalt skatte- og afgiftslempelser for knap 3,6 mia. kr. i
2018 stigende til ca. 5,3 mia. kr. i 2025,
jf. tabel D.
Størstedelen kan henføres til
indgåelsen af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbeta-
linger
(Jobreform fase II).
Der er endvidere aftalt at fremrykke enkelte skatteinitiativer fra
Aftale om Erhvervs-
og iværksætterinitiativer
finansieret ved uudmøntede succesionsmidler i 2018, hvilket
indebærer en mindre nettolempelse.
Der er desuden indgået
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen,
der
indebærer, at medielicensen gradvist erstattes af finansiering gennem en mindrere-
gulering af personfradraget. Endvidere betyder aftalen, at den offentlige finansie-
ring af DR generelt reduceres, og dermed medfører aftalen samlet set en skatte-
lempelse, idet medielicensen i dag defineres som en skat og derfor også indgår i
det opgjorte skattetryk. Nettoskattelempelsen skønnes til ca. 0,3 mia. kr. i 2025.
Tabel D
Skatte- og afgiftslettelser gennemført i 2018, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
og større fradrag for pensionsindbetalin-
ger
1
Fremrykning af skatteinitiativer fra E&I
(aftale om udmøntning af succesionsmid-
ler)
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse
af medielicensen - gradvis afskaffelse af
medielicensen
2
Skattefinansiering
Kan henføres til tidligere afsat ramme til
succession
til fonde
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse
af medielicensen - mindreregulering af
personfradraget
2
I alt
2016 2017
2018
3.670
2019
3.915
2020
5.050
2022
4.920
2023
4.905
2025
4.980
VV
4.945
215
1.135
2.150
4.370
4.330
4.250
4.125
-325
-1.085 -2.030 -3.930 -3.930 -3.930 -3.810
3.560
3.970
5.165
5.365
5.305
5.305
5.260
Anm.: Der er i afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. 1)
Aftalen om Flere år på arbejdsmarkedet
indeholder blandt andet en målretning af aldersopsparingsordningen. Målretningen indebærer en fremrykning af skatteindtægter, hvilket
medfører et merprovenu på i størrelsesordenen på 2-2�½ mia. kr. årligt frem mod 2025. (På langt sigt indebærer omlægningen imidlertid en
svækkelse af de offentlige finanser pga. der sker mindre modregning i sociale ydelser). Merprovenuet frem mod 2025 er ikke indregnet som en
skattestramning, da provenuvirkningen stammer fra en forudsat,
frivillig
omlægning fra pensionsordninger med skattefradrag for indbetalingerne
til aldersopsparingsordningen, hvor der ikke er skattefradrag for indbetalingerne. Da der er tale om omlægning mellem pensionsordninger,
påvirkes den enkeltes disponible indkomst ikke før pensionsalderen, hvorefter effekten på den disponible indkomst er positiv. Aftalen indeholder
endvidere adgang til skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i første halvår 2018. Det medfører et midlertidigt mindreprovenu, der ikke er medreg-
net i tabellen.
2) Med Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen erstattes medielicensen gradvist af finansiering gennem en mindreregulering
af personfradraget for alle, der er fyldt 18 år. Det er i beregningen af varig virkning lagt til grund, at medielicensen
hvis den ikke var blevet
afskaffet
ville blive reguleret i takt med den almindelige lønudvikling efter 2025 (svarende til almindelige principper for fremskrivning efter den
mellemfristede planlægningshorisont, hvilket aktuelt er 2025). Det indebærer, at provenuet fra medielicensen forudsættes at udgøre en omtrent
fast andel af BNP efter 2025. Endvidere indebærer det, at skattevirkningen af omlægningen er den samme efter 2025 som i 2025. I
provenuberegningerne frem til 2025 er det forudsat, at medielicensen forbrugerprisreguleres svarende til
det aftalte ved de seneste medieforlig.
Kilde: Skatteministeriet.