Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1867241_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 220 (Alm. del) af 21.
februar 2018 stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse væksten i det demografiske træk frem mod 2025 for hhv.
individuelt offentligt forbrug på væsentlige udgiftsområder og kollektivt offentlig
forbrug på væsentlige udgiftsområder? Væksten bedes opgjort årligt og afrundet til
mia. kr. med én decimal og i en gennemsnitlig vækstrate for perioden opgjort med
to decimaler.
Svar
Det demografiske træk illustrerer udgiftstrækket på det offentlige forbrug, som
befolkningsudviklingen isoleret set medfører, såfremt den reale udgift pr. bruger
fastholdes uændret.
Det demografiske træk er overordnet opdelt på individuelt og kollektivt offentligt
forbrug. Individuelt offentligt forbrug indbefatter blandt andet sundhed, under-
visning og social beskyttelse mens kollektivt offentligt forbrug blandt andet indbe-
fatter politi, retsvæsen og forsvar.
I beregningen af det demografiske træk anvendes der for det individuelle offentli-
ge forbrug registerdata fra lovmodellen til at beregne udgifter pr. bruger af offent-
lig service fordelt på køn, alder og herkomst.
Det kollektive offentlige forbrug er karakteriseret ved, at det ikke umiddelbart kan
kobles til den enkelte bruger. Derfor er den del af det demografiske træk, der ved-
rører det kollektive offentlige forbrug fordelt ligeligt mellem alle personer i bereg-
ningen. Der skelnes derfor ikke mellem udgiftsområder under det kollektive of-
fentlige forbrug i beregningen af det demografiske træk. Den del af det demografi-
ske træk, der vedrører det kollektive offentlige forbrug, er derfor heller ikke opdelt
på udgiftsområder i nærværende besvarelse,
jf. tabel 1.
Det kollektive forbrugs for-
deling på udgiftsområder i 2016 er vist i
tabel 2,
jf. senere.
Det skal understreges, at beregningen af det demografiske træk er af mekanisk
karakter og generelt skal fortolkes varsomt. Det demografiske træk anvendes pri-
mært som et element i en langsigtet holdbarhedsberegning og er ikke møntet på at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om væksten i det demografiske træk frem mod 2025 for hhv. individuelt offentligt forbrug og kollektivt offentlig forbrug, til finansministeren
1867241_0002.png
Side 2 af 3
foretage beregninger af fx det præcise udgiftstræk i enkelte år, navnlig ikke på sær-
skilte udgiftsområder.
I beregningen tages der fx ikke højde for, at omkostningen ved en ekstra bruger
kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostninger pr. bruger. Navnlig hvad an-
går det kollektive offentlige forbrug, vil en stigning i befolkningen ikke automatisk
afstedkomme en proportional stigning i udgifterne til forsvar, politi, administrati-
on mv.
Derudover indregnes der ikke adfærdsændringer (fx ændret uddannelsestilbøjelig-
hed eller ændret træk på sundhedsvæsenet pga. af nye behandlingsmuligheder eller
bedre helbred) samt eventuelle offentlige produktivitetsforbedringer som følge af
ny teknologi, bedre organisering af arbejdet mv.
Derfor går det også udover beregningernes præcision at opgøre det demografiske
træk i mia. kr. med én decimal, hvorfor nedenstående, på linje med tidligere besva-
relser, er afrundet til nærmeste halve milliard.
Tabel 1
Beregnet vækst i det demografiske træk fordelt på underområder
Gns. vækst
2018-2025
(pct.)
2018
Mia. kr. (2018-priser)
Undervisning
Sundhedsvæsen
Social beskyttelse
Fritid, kultur mv.
Individuelt i alt
Kollektivt i alt
Demografisk træk i alt
0
1�½
1
0
2�½
�½
3�½
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
-�½
1�½
1
0
2�½
�½
3
-�½
1�½
1
0
2�½
�½
3
-�½
1�½
1
0
2�½
�½
3
-�½
2
1�½
0
2�½
�½
3
-�½
2
1�½
0
3
�½
3�½
-�½
2
1�½
0
3
�½
3�½
0
2
1�½
0
3
�½
3�½
-0,35
1,10
1,00
0,45
0,70
0,45
0,65
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det kollektive offentlige forbrug udgjorde 154�½ mia. kr. i 2016. De væsentligste
udgiftsområder er generelle offentlige tjenester, økonomiske anliggender og for-
svar, som udgjorde henholdsvis 43¼ mia.kr., 29 mia.kr. og 22¾ mia.kr,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om væksten i det demografiske træk frem mod 2025 for hhv. individuelt offentligt forbrug og kollektivt offentlig forbrug, til finansministeren
1867241_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Kollektivt offentligt forbrug fordelt på udgiftsområder
2016
Mia. kr. (2018-priser)
Kollektivt offentligt forbrug i alt, heraf
Generelle offentlige tjenester
1)
Forsvar
Offentlig orden og sikkerhed
Økonomiske anliggender
2)
Miljøbeskyttelse
Boliger og offentlige faciliteter
Sundhedsvæsen
Fritid, kultur og religion
Undervisning
Social beskyttelse
154�½
43¼
22¾
19¾
29
2
10�½
2�½
Anm.: Fordelingen på udgiftsområder følger nationalregnskabets funktionelle fordeling af de offentlige udgifter
(COFOG). I nationalregnskabet findes der kun en deflator knyttet til det samlede offentlige forbrug, og det
er således forudsat i fastprisberegningen, at prisudviklingen i det kollektive offentlige forbrug er lig
prisudviklingen i det samlede offentlige forbrug.
1) Indeholder blandt andet offentlige institutioner som fx finansministeriet, statsministeriet, skatteministeriet
og udenrigsministeriet samt styrelser, sekretariater mv. knyttet hertil, dvs. store dele af
centraladministrationen.
2) Indeholder blandt andet offentlige institutioner indenfor handel og arbejdsmarkedsanliggender, transport,
energi og kommunikation mv.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2017 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister