Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 218 (Alm. del) af 21.
februar 2018
Spørgsmål
Hvor stor ville besparelsen for det offentlige være til lovbundne integrationsudgif-
ter frem mod 2025, hvis der årligt kom præcis hhv. 1.000, 2.000, 5.000 og 10.000
ikke-vestlige indvandrere til Danmark, frem for det der lægges til grund i befolk-
ningsfremskrivningen? Vil ministeren ligeledes oplyse, hvorvidt disse lovbundne
udgifter indgår i det demografiske træk?
Svar
På finansloven er der opført en række lovbundne udgifter rettet mod integratio-
nen af indvandrere i kommunerne. Disse udgifter bliver også betegnet som lov-
bunde integrationsudgifter. Det gælder bl.a. udgifter til beskæftigelsesrettede til-
bud og danskuddannelse under integrationsprogrammet og introduktionsforløbet,
integrationsydelse, forskellige sociale tilbud samt et grundtilskud for flygtninge,
familiesammenførte til flygtninge samt familiesammenførte til øvrige. Perioden
for, hvor længe staten afholder udgifter, varierer på tværs af ordninger og tilskud.
Udover de lovbunde integrationsudgifter har kommunerne og regionerne herud-
over udgifter til bl.a. folkeskole, sundhed og ældrepleje.
Bruttoindvandringen i de fire scenarier antages at have samme fordeling for alder
og opholdsgrundlag som befolkningsfremskrivningen, der lå til grund for det op-
daterede 2025-forløb fra august 2017,
jf.
svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 216
(Alm. Del).
For beregningen af de lovbundne integrationsudgifter, tages der ud-
gangspunkt i de gennemsnitlige enhedsomkostninger for gruppen af 18-64 årige
fordelt på opholdsgrundlag, opholdstid og socioøkonomisk status. Heri indgår tre
sociogrupper: Modtagere af integrationsydelse, beskæftigede og øvrige
1
.
Med en forudsat ikke-vestlig bruttoindvandring på hhv. 1.000, 2.000, 5.000 og
10.000 personer skønnes en besparelse for det offentlige til lovbundne integrati-
onsudgifter på hhv. ca. 4¾, 4�½, 3�½ og 2 mia. kr. i 2025, målt i forhold til befolk-
ningsfremskrivningen, der lå til grund for det opdaterede 2025-forløb fra august
2017,
jf. tabel 1.
Besparelsen er beregnet i umiddelbare virkninger før tilbageløb via
skatter og afgifter og er forbundet med usikkerhed da beregningen er baseret på
1
Den socioøkonomiske status, opdelt på opholdstid og
–grundlag,
er beregnet som gennemsnit over årene 2008-2016, og
fastholdes i beregningsperioden 2019-2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk