Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 19.
februar 2018
Spørgsmål
Hvor mange midler anvender staten årligt på markedsføring, herunder reklameud-
gifter? I svaret bedes ministeren oplyse udgifterne fra 2008 og frem til i dag.
Svar
Moderniseringsstyrelsen samler oplysninger om de statslige institutioners indkøb i
de to databaser: indkøbsdatabasen og fakturadatabasen. Indkøbsdatabasen, der
baserer på indkøbsdata fra ministeriernes regnskaber, kan anvendes til dataudtræk
på statens indkøb i perioden 2008 til 2016. Fakturadatabasen kan anvendes til
dataudtræk på statens indkøb i 2017. Ændrede indkøbskategorier og en opgørelse,
der baserer på dataudtræk fra to forskellige databaser, medfører nogen usikkerhed
om statens udgifter til markedsføring og reklame i perioden 2008 til 2017.
Opgørelsen i
Tabel 1
er afgrænset til de indkøbskategorier, der bl.a. indeholder
udgifter til markedsføring og reklame. Det drejer sig om indkøbskategorierne
4300
og
4310.
Af eksempler på statslige udgifter til markedsføring og reklame kan
nævnes stillingsannonceringer, udbudsannonceringer samt kampagner og oplys-
ning til borgerne på f.eks. sundheds- og kulturområdet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk