Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1868541_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del) af 16.
februar 2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Ministeren bedes i forlængelse af svar på FIU alm. del
spørgsmål 24
(folketingsåret 2016-17) oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for
de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af
disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover
bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.
I forlængelse af svar på FIU alm. del
spørgsmål 24 (folketingsåret 2016-17)
belyser indeværende besvarelse fordelingsvirkningen af stigninger i PAL-skatten
for visse formueniveauer. Der findes imidlertid ikke information om afkastet af de
individuelle pensionsformuer eller den årlige betalte PAL-skat på individniveau.
På den baggrund er det ikke muligt at give et præcist billede af PAL-skatten
fordelt på den enkeltes pensionsformue, og en opgørelse af virkningen af at ændre
på PAL-skatten for visse formueniveauer vil derfor skulle baseres på
beregningstekniske antagelser.
Ifølge seneste Nationalregnskabstal kan den samlede pensionsformue opgøres til
3.420 mia. kr.
1
Den samlede pensionsformue består både af formuer, der endnu
ikke er indkomstbeskattet (men som kommer til beskatning på
udbetalingstidspunktet), og formuer, der er blevet beskattet på
indbetalingstidspunktet (aldersopsparingsordninger). Det er afkastet af disse
pensionsformuer, der ligger til grund for PAL-skatten, og der er derfor ikke
foretaget omregning af fx de beskattede pensionsformuer til en før-skat værdi.
Med en pensionsformue på 3.420 mia. kr., et samlet provenu fra PAL-skatten på
ca. 23 mia. kr.
2
og en PAL-skattesats på 15,3 pct. fås et afkast på ca. 4,4 pct.
1
Spørgsmål
Svar
Dette afviger fra pensionsformuen opgjort på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik,
som udgør 3.307 mia. kr. (2015-niveau). Forskellen skyldes til dels, at pensionsformuen opgjort på
baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik er for familier, hvor mindst én voksen i familien
har boet i Danmark hele året og har været fuldt skattepligtig. Denne betingelse er foretaget for at
skabe sammenfald med Danmarks Statistiks indkomststatistik. Herudover skyldes noget af
forskellen, at der er depoter i pengeinstitutter, der er for små til at indgå i de kilder, som
Nationalregnskabet benytter.
2
Seneste Nationalregnskabstal.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 24 (folketingsåret 2016-17), til finansministeren
1868541_0002.png
Side 2 af 5
Lægges det beregningsteknisk til grund, at afkastet er ens for alle, kan der opgøres
et skøn for afkastet for hver enkelt persons pensionsformue. På den baggrund kan
det skønnes, at en stigning i PAL-skatten på 1 pct.-point for personer med en
pensionsformue over 1 mio. kr. vil indebære en skattestigning på 725 kr. for de 10
pct. af befolkningen med de højeste disponible indkomster og mellem 10 og 30 kr.
for de 30 pct. af befolkningen med de laveste disponible indkomster,
jf. tabel 1.
Det skal bemærkes, at den øgede PAL-skat fragår i pensionsformuen og først får
betydning for de disponible indkomster, når formuen kommer til udbetaling. På
udbetalingstidspunktet vil indkomsten for langt de fleste være lavere end på
beskatningstidspunktet, og det betyder, at den reelle påvirkning af
indkomstfordelingen, der fremgår af tabel 1-3, vil være forskudt nedad i forhold til
de viste tabeller.
Tabel 1
Den gennemsnitlige stigning i PAL-skatten på indkomstdeciler ved stigninger i PAL-skattesatsen, 2015
Pensionsformuer
over 1 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Percentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
435
465
515
550
595
665
740
835
1.005
1.435
870
935
1.030
1.100
1.190
1.325
1.475
1.675
2.010
2.870
1.305
1.400
1.545
1.650
1.790
1.990
2.215
2.510
3.010
4.310
270
300
345
385
430
505
585
700
885
1.345
535
600
690
770
865
1.015
1.175
1.400
1.770
2.690
10
15
30
60
90
120
160
225
340
725
25
30
60
115
175
240
325
450
680
1.450
35
45
90
175
265
360
485
675
1.020
2.170
5
5
10
20
30
45
65
100
185
575
10
10
15
35
65
95
130
205
370
1.150
2 pct.-
point
3 pct.-
point
Pensionsformuer
over 2 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
2 pct.-
point
3 pct.-
point
20
15
25
55
95
140
200
305
555
1.725
Kr. årligt
805
900
1.035
1.155
1.295
1.520
1.760
2.100
2.650
4.035
165
190
225
250
295
355
430
540
740
1.235
325
385
450
505
595
710
860
1.080
1.480
2.470
490
575
675
755
890
1.065
1.295
1.625
2.225
3.700
105
125
150
165
200
245
310
410
595
1.120
210
250
300
330
400
490
615
820
1.190
2.245
315
375
455
495
600
740
925
1.230
1.785
3.365
Pensionsformuer
over 3 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
5
0
5
10
15
25
35
55
110
445
2 pct.-
point
10
5
5
15
30
45
70
115
220
885
3 pct.-
point
10
5
10
25
45
70
105
170
330
1.330
Pensionsformuer
over 4 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
5
0
0
5
5
10
20
35
70
345
2 pct.-
point
5
0
5
5
15
25
40
65
135
685
3 pct.-
point
10
5
5
10
20
35
55
100
205
1.030
Kr. årligt
Anm.: I opgørelsen af pensionsformuerne indgår oplysninger fra forsikringsselskaber, pengeinstitutter,
pensionskasser, ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Tjenestemandspensioner indgår ikke.
Pensionsformuen består både af pensionsindbetalinger, der er beskattet på indbetalingstidspunktet og
pensionsindbetalinger, der kommer til beskatning ved udbetaling. Det er denne formue, der ligger til grund
for PAL-skatten. Befolkningen er inddelt i deciler og percentiler ud fra den ækvivalerede disponible
indkomst. Det er den gennemsnitlige stigning i PAL-skatten opgjort på individniveau, der fremgår af
tabellen. Tallene er afrundet til nærmeste 5 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 33,3 pct.’s stikprøve af den danske befolkning.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 24 (folketingsåret 2016-17), til finansministeren
1868541_0003.png
Side 3 af 5
Stigningen i PAL-skatten er generelt højere i de øvre indkomstdeciler end i de
nedre indkomstdeciler. Det skal ses i lyset af, at personer i de øvre
indkomstdeciler generelt har højere pensionsformuer end personer i de lavere
indkomstdeciler. Dette fremgår indirekte af tabel 1, idet forholdet mellem de
opgjorte stigninger i PAL-skatten beregningsteknisk alene afspejler forskelle i
pensionsformuernes størrelse på tværs af decilerne.
Opgøres skattestigningen i pct. af den disponible indkomst fremgår det, at den
relative skattestigning generelt er større for de høje indkomstgrupper end for de
lave indkomstgrupper,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Den gennemsnitlige stigning i PAL-skatten i forhold til disponibel indkomst på indkomstdeciler ved
stigninger i PAL-skattesatsen, 2015
Pensionsformuer
over 1 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Percentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
0,09
0,10
0,10
0,11
0,11
0,12
0,13
0,13
0,14
0,09
0,18
0,19
0,21
0,22
0,22
0,24
0,25
0,27
0,28
0,18
0,28
0,29
0,31
0,32
0,33
0,36
0,38
0,40
0,41
0,27
0,05
0,06
0,06
0,07
0,07
0,08
0,09
0,10
0,12
0,08
0,11
0,11
0,13
0,14
0,15
0,17
0,19
0,21
0,23
0,16
0,04
0,01
0,02
0,03
0,03
0,04
0,05
0,06
0,08
0,11
0,07
0,03
0,03
0,05
0,07
0,08
0,09
0,11
0,15
0,22
0,11
0,04
0,05
0,08
0,10
0,12
0,14
0,17
0,23
0,33
0,02
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,04
0,08
0,04
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,04
0,05
0,08
0,17
2 pct.-
point
3 pct.-
point
Pensionsformuer
over 2 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
2 pct.-
point
3 pct.-
point
0,06
0,02
0,02
0,02
0,04
0,05
0,06
0,08
0,12
0,25
Pct.
0,16
0,17
0,19
0,21
0,22
0,25
0,28
0,31
0,35
0,24
0,03
0,03
0,04
0,04
0,05
0,06
0,07
0,08
0,09
0,07
0,06
0,07
0,08
0,08
0,09
0,11
0,13
0,16
0,19
0,14
0,09
0,10
0,12
0,13
0,14
0,17
0,20
0,23
0,28
0,22
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,04
0,05
0,06
0,07
0,06
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,08
0,09
0,12
0,15
0,13
0,05
0,06
0,07
0,08
0,09
0,11
0,14
0,17
0,22
0,19
Pensionsformuer
over 3 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
0,01
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,06
2 pct.-
point
0,03
0,01
0,00
0,01
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,12
3 pct.-
point
0,04
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,04
0,07
0,18
Pensionsformuer
over 4 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,05
2 pct.-
point
0,02
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,03
0,09
3 pct.-
point
0,03
0,01
0,00
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,04
0,14
Pct.
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Det er den gennemsnitlige stigning i den ækvivalerede PAL-skat i forhold til den
gennemsnitlige ækvivalerede disponible indkomst i decilet, der fremgår af tabellen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 33,3
pct.’s stikprøve af den danske befolkning.
Der er spurgt til virkningen som andel af den samlede indkomstmasse. Det er
beregningsteknisk lagt til grund, at der med den samlede indkomstmasse menes
den samlede bruttoindkomst. Overordnet set tegner fordelingen af
skattestigningen i procent af bruttoindkomsten omtrent det samme billede som
ved opgørelsen af skattestigningen i procent af den disponible indkomst,
jf. tabel 3.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 24 (folketingsåret 2016-17), til finansministeren
1868541_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Den gennemsnitlige stigning i PAL-skatten i forhold til bruttoindkomsten på indkomstdeciler ved stigninger
i PAL-skattesatsen, 2015
Pensionsformuer
over 1 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Percentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
0,10
0,10
0,11
0,11
0,12
0,12
0,13
0,13
0,13
0,08
0,20
0,21
0,22
0,23
0,23
0,25
0,26
0,26
0,27
0,17
0,30
0,31
0,33
0,34
0,35
0,37
0,38
0,40
0,40
0,25
0,06
0,07
0,07
0,08
0,08
0,09
0,10
0,11
0,12
0,08
0,12
0,14
0,15
0,16
0,17
0,19
0,20
0,22
0,24
0,16
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,05
0,06
0,07
0,09
0,11
0,03
0,02
0,04
0,06
0,08
0,10
0,12
0,14
0,18
0,22
0,04
0,04
0,05
0,09
0,12
0,15
0,18
0,21
0,27
0,33
0,01
0,00
0,00
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,05
0,09
0,02
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,05
0,06
0,10
0,18
2 pct.-
point
3 pct.-
point
Pensionsformuer
over 2 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
2 pct.-
point
3 pct.-
point
0,02
0,01
0,01
0,03
0,04
0,06
0,07
0,10
0,15
0,26
Pct.
0,19
0,20
0,22
0,24
0,25
0,28
0,31
0,33
0,36
0,23
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,07
0,07
0,09
0,10
0,07
0,08
0,09
0,10
0,10
0,12
0,13
0,15
0,17
0,20
0,14
0,11
0,13
0,15
0,16
0,17
0,20
0,22
0,26
0,30
0,21
0,02
0,03
0,03
0,03
0,04
0,05
0,05
0,06
0,08
0,06
0,05
0,06
0,07
0,07
0,08
0,09
0,11
0,13
0,16
0,13
0,07
0,08
0,10
0,10
0,12
0,14
0,16
0,19
0,24
0,19
Pensionsformuer
over 3 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,02
0,03
0,07
2 pct.-
point
0,01
0,00
0,00
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,06
0,14
3 pct.-
point
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,05
0,09
0,20
Pensionsformuer
over 4 mio. kr.
PAL-skat øges:
1 pct.-
point
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,02
0,05
2 pct.-
point
0,01
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,01
0,02
0,04
0,10
3 pct.-
point
0,01
0,00
0,00
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,05
0,16
Pct.
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Bruttoindkomsten er defineret som summen af personlig indkomst,
kapitalindkomst, aktieindkomst og fradragsberettigede pensionsindbetalinger. Det er den gennemsnitlige
stigning i PAL-skatten i forhold til den gennemsnitlige bruttoindkomst i decilet, der fremgår af tabellen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 33,3
pct.’s stikprøve af den danske befolkning.
Da det i højere grad er personer i de øvre indkomstdeciler, som omfattes af den
højere PAL-skat end personer i de nedre indkomstdeciler, har forhøjelsen af PAL-
skatten en fordelingsvirkning, svarende til en reduktion i indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten,
jf. figur 1.
Jo mere PAL-skatten øges, jo mere reduceres
indkomstforskellene. Reduktionen i indkomstforskellene er større, når PAL-
skatten øges for pensionsformuer over 1 mio. kr., end hvis PAL-skatten øges for
pensionsformuer over 4 mio. kr. Det skal ses i lyset af, at flere omfattes af den
øgede skat, når stigningen vedrører pensionsformuer over 1 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 24 (folketingsåret 2016-17), til finansministeren
1868541_0005.png
Side 5 af 5
Figur 1
Indkomstforskelle for disponibel indkomst målt ved Gini-koefficienten ved gældende regler og ved
stigninger i PAL-skattesatsen, 2015
Pct.
28,0
Pct.
28,0
27,9
27,9
27,8
27,8
27,7
27,7
27,6
Gini ved 1 mio.
gældende 1 pct.
regler
1 mio.
2 pct.
1 mio.
3 pct.
2 mio.
1 pct.
2 mio.
2 pct.
2 mio.
3 pct.
3 mio.
1 pct.
3 mio.
2 pct.
3 mio.
3 pct.
4 mio.
1 pct.
4 mio.
2 pct.
4 mio.
3 pct.
27,6
Ændring i forhold til Gini ved gældende regler
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 33,3
pct.’s stikprøve af den danske befolkning.
Det skal bemærkes, at en højere PAL-skat fører til lavere udbetalte pensioner og
dermed højere offentlige pensioner og mindre skat på udbetalingstidspunktet. En
stigning i PAL-skatten på den del af pensionsformuen, der kommer til beskatning
på udbetalingstidspunktet, kan således betragtes som en fremrykning af skatten.
En stigning i PAL-skatten betyder desuden, at pensionsopsparing bliver mindre
attraktivt relativt til opsparing i fri formue. En stigning i PAL-skatten kan således
føre til mindre pensionsopsparing.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister