Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1806740_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 (Alm. del) af 12.
oktober 2017
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at hæve udviklingsbistanden fra 0,7
pct. af BNI til 0,85 pct. af BNI? Det forudsættes, at midlerne til øget bistand skal
tages fra kommunernes serviceramme, hvorfor konsekvenserne bedes opgøres om
faldet i kommunernes serviceramme fordelt på de enkelte kommuner efter forde-
lingsnøglen på området og/eller efter indbyggertal.
Svar
Det er til brug for besvarelsen antaget, at der spørges til den isolerede effekt i
2018 af at løfte udviklingsbistanden fra 0,70 pct. af BNI til 0,85 pct. af BNI i
2018. Et sådant løft af udviklingsbistanden vurderes alt andet lige at medføre en
udgift på 3,4 mia. kr. i 2018-pl.
Den kommunale serviceramme fastsættes for kommunerne under ét som led i de
årlige forhandlinger mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi. Den
enkelte kommune vedtager herefter sit budget ud fra lokale prioriteringer og be-
hov under hensynstagen til den samlede serviceramme. Det er således ikke grund-
lag for at vurdere konsekvenserne for den enkelte kommune af en reduktion af
den kommunale serviceramme på 3,4 mia. kr. i 2018, idet den enkelte kommunes
budget fastsættes ud fra lokale behov og politiske prioriteringer.
Det bemærkes i øvrigt, at resultatet af kommunernes budgetlægning for 2018 for-
ventes offentliggjort den 16. januar 2018.
Der er på spørgerens foranledning foretaget en teknisk fordeling af 3,4 mia. kr.
mellem kommunerne på grundlag af kommunernes indbyggertal i 2017,
jf. tabel 1.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at hæve udviklingsbistanden fra 0,7 pct. af BNI til 0,85 pct. af BNI, til finansministeren
1806740_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Fordeling af 3,4 mia. kr. efter kommunernes indbyggertal
Kommune
København
Aarhus
Aalborg
Odense
Esbjerg
Vejle
Frederiksberg
Randers
Viborg
Kolding
Silkeborg
Horsens
Herning
Roskilde
Næstved
Slagelse
Gentofte
Sønderborg
Holbæk
Gladsaxe
Hjørring
Helsingør
Guldborgsund
Skanderborg
Frederikshavn
Køge
Aabenraa
Svendborg
Holstebro
Ringkøbing-Skjern
Rudersdal
Haderslev
Lyngby-Taarbæk
Hvidovre
Faaborg-Midtfyn
Fredericia
Varde
Høje-Taastrup
Hillerød
Greve
Kalundborg
Mio. kr.
1)
Kommune
356 Ballerup
199 Favrskov
125 Skive
119 Hedensted
69 Vordingborg
67 Frederikssund
62 Thisted
58 Egedal
57 Tårnby
55 Vejen
54 Lolland
53 Mariagerfjord
52 Syddjurs
51 Assens
49 Gribskov
47 Ikast-Brande
45 Furesø
44 Fredensborg
42 Bornholm
41 Jammerbugt
39 Rødovre
37 Norddjurs
36 Middelfart
36 Tønder
36 Vesthimmerlands
36 Brønderslev
35 Faxe
35 Brøndby
34 Ringsted
34 Odsherred
33 Nyborg
33 Halsnæs
33 Sorø
31 Nordfyns
30 Rebild
30 Herlev
30 Albertslund
30 Billund
30 Hørsholm
30 Allerød
29 Kerteminde
Mio. kr.
1)
29
28
28
28
27
27
26
25
25
25
25
25
25
24
24
24
24
24
23
23
23
23
23
22
22
21
21
21
20
20
19
18
18
17
17
17
16
16
15
15
14
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at redegøre for konsekvenserne af at hæve udviklingsbistanden fra 0,7 pct. af BNI til 0,85 pct. af BNI, til finansministeren
1806740_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Fordeling af 3,4 mia. kr. efter kommunernes indbyggertal
Kommune
Ishøj
Glostrup
Stevns
Odder
Solrød
Struer
Morsø
Lemvig
Mio. kr.
1)
Kommune
13 Vallensbæk
13 Dragør
13 Langeland
13 Ærø
13 Samsø
13 Fanø
12 Læsø
12 Christiansø
Mio. kr.
1)
9
8
7
4
2
2
1
0
Anm.: Kommunernes indbyggertal er opgjort pr. 1. januar 2017. 1) Beløbet er afrundet til nærmeste 1 mio. kr.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.