Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Alm. del) af 4. oktober
2017 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor stor den økonomiske gevinst for staten alt andet lige
ville være, hvis både kvinder og mænd arbejdede 2,5 år længere, end de gør i dag?
Svaret bedes dels angivet, hvis det skete via lovgivning, dels hvis det skete ved
øgede økonomiske incitamenter, så det derved fremkomne ekstra skatteprovenu
og den sparede folkepension blev givet kontant til de ældre som belønning under
den ene eller den anden form, og disse indtægter så ikke medregnes i gevinsten.
Svar
Hvis man gennem lovgivning ønsker at få personer i arbejdsstyrken til at blive
flere år på arbejdsmarkedet, kunne det fx ske gennem en ekstra forhøjelse af de
lovbestemte aldersgrænser for folkepension og efterløn. Med gældende regler øges
folkepensionsalderen fra 65 år i 2018 til 67 år i 2022 med forhøjelser på �½ år om
året. Fremadrettet reguleres folkepensionsalderen i forhold til udviklingen i leveti-
den med det sigtepunkt, at en 60-årig skal kunne se frem til 14�½ år med folkepen-
sion. Dette princip om såkaldt
levetidsindeksering
følger af
Velfærdsaftalen
fra 2006.
1
For at beregne den økonomiske gevinst for staten af, at både mænd og kvinder
arbejder 2,5 år længere i kraft af ændret lovgivning, er der taget udgangspunkt i en
situation, hvor folkepensionsalderen forhøjes med 2,5 år i 2025 til 69,5 år. I be-
regningen er det antaget, at folkepensionsalderen også efterfølgende løbende regu-
leres, så alle årgange får en folkepensionsalder, der er præcis 2,5 år højere, end den
havde været ved gældende regler.
2
Det er desuden forudsat, at efterlønsalderen
forhøjes tilsvarende, så årgangene har uændrede efterlønsperioder. Det bemærkes,
at hvis forhøjelse af folkepensionsalderen med 2,5 års skal fastholdes permanent
fremadrettet i forhold til gældende regler, kræver det, at sigtepunktet for den for-
1
Forliget bag Velfærdsaftalen er opsagt, men princippet om levetidsindeksering er videreført i
Tilbagetrækningsreformen
i
2011. I 2015 vedtog Folketinget den første regulering af folkepensionsalderen i henhold til princippet om levetidsindekse-
ring, således at folkepensionsalderen øges til 68 år med virkning fra 2030.
2
Konkret er det antaget, at folkepensionsalderen forhøjes med 0,5 år i 2023, 1 år mere i 2024 og yderligere 1 år i 2025
(samlet 2,5 år). Dette svarer til eksempel 5 i tabel 1 i
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 281 af 21. marts 2017 (FIU 281 i det
følgende).
Til forskel fra FIU 281 er her det forudsat, at folkepensionsalderen efterfølgende fastholdes permanent 2,5 år
højere for alle årgange, end den ville have været med de gældende regler. Samlet set betyder forudsætningerne, at folkepen-
sionsalderen forhøjes med 0,5 år for personer født i 1. halvår af 1956, mens alle yngre årgange får forhøjet pensionsalderen
med 2,5 år i forhold til den gældende levetidsindeksering.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk