Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. april 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 195 (Alm. del) af 6.
februar 2018
Spørgsmål
Hvad vil effekten på den offentlige saldo være, hvis der varigt uddannes 10.000
færre humanister og 10.000 flere erhvervsuddannede?
Svar
En ændret uddannelsesadfærd som beskrevet i spørgsmålet kan som udgangs-
punkt påvirke økonomien i form af blandt andet et ændret beskæftigelsesomfang
og ændret produktivitet (lønafkast). Det bemærkes dog, at der ikke kan svares
præcist på spørgsmålet om effekter. Det hænger sammen med, at forskellige per-
soner har forskellige evner, interesser og motivation. Det er dermed ikke givet, at
personer, der får en anden uddannelse end de umiddelbart selv ville have valgt, vil
have samme erhvervsdeltagelse og produktivitet i anden beskæftigelse som de
personer, der i forvejen selv har valgt denne beskæftigelse og uddannelse. De ne-
denstående beregninger er derfor primært af illustrativ karakter.
Personer under uddannelse har typisk et begrænset beskæftigelsesomfang
1
. Efter
endt uddannelse har erhvervsfagligt uddannede i gennemsnit højere beskæftigel-
sesfrekvens end humanistisk uddannede med lang videregående uddannelse
(LVU). Den forskel udlignes for de nuværende generationer på arbejdsmarkedet
først fra 40 års alderen, hvorefter beskæftigelsesfrekvenserne er omtrent ens, idet
personer med en erhvervsfaglig uddannelse dog i gennemsnit forlader arbejds-
markedet tidligere end humanistisk uddannede (LVU),
jf. figur 1.
1
Personer med en uddannelsesaftale på en erhvervsfaglig uddannelse vil modtage elevløn og indgå i beskæftigelsen. Stude-
rende har en gennemsnitlig arbejdsindkomst på ca.56.000 kr. foruden SU-stipendier.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk