Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 193 (Alm. del) af 5.
februar 2018 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 74 oplyse tilsvarende om det
”fulde demografiske udgiftstræk”, jf. PB Sørensen m.fl. ”Dansen om
råderummet”
(i Berlingske den 17. oktober 2017), opgjort på henholdsvis hele den
offentlige sektor og for de offentlige delsektorer hver for sig?
Svar
Finansministeriets langfristede fremskrivninger baseres på beregningstekniske
principper efter den mellemfristede planlægningshorisont (aktuelt 2025), idet der
efter 2025 ikke er taget stilling til den samlede finanspolitiske prioritering.
De beregningstekniske principper efter 2025 tager blandt andet udgangspunkt i
uændret skattebelastning og kompensationsgrader (fx i dagpengesystemet), og at
de nominelle offentlige serviceudgifter målt ”pr. bruger” følger lønudviklingen.
Samtidig antages, at befolkningens fordeling på arbejdsmarkedskategorier såsom
beskæftigelse, ledighed, førtidspension mv., før indregning af reformvirkninger er
konstant for de enkelte alders-, køns- og herkomstgrupper. Hertil indregnes bi-
drag fra ændringer i efterløns- og folkepensionsalder mv. og fra øget uddannelses-
niveau. Ændringer i befolkningens sammensætning på alder, køn, herkomst og
uddannelse mv. slår dermed igennem i fremskrivningen af beskæftigelse og antal-
let af overførselsmodtagere.
Antagelserne om det offentlige forbrug efter 2025 tager som nævnt udgangspunkt
i et beregningsprincip om, at det nominelle offentlige forbrug følger det beregne-
de demografiske træk og lønudviklingen.
Ved uændret befolkningssammensætning vil de anvendte principper svare til, at
det offentlige forbrug efter 2025 udgør en uændret andel af BNP (nominelt). An-
tagelsen er således neutral i forhold til beskatningen i den forstand, at der ikke vil
være et opadgående pres på skattebelastningen fra udgifterne til offentligt forbrug,
når befolkningssammensætning og arbejdstid mv. er konstant.
Når der er produktivitetsvækst i de private erhverv, der leverer til offentligt for-
brug, vil produktionsomkostningerne og prisen på disse leverancer stige mindre
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk