Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1861789_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 (Alm. del) af 1.
februar 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren, på samme måde som i spørgsmål 25, oplyse virkningen på BNP,
den offentlige saldo og arbejdsudbud af at gennemføre en opkvalificeringsindsats,
hvor 8750 personer årligt fra 2018 og frem mod 2025 påbegynder og gennemfører
en erhvervsuddannelse? De tilfældigt udvalgte ufaglærte skal ikke nødvendigvis
være i aldersgruppen 25-35 år. Svaret bedes angivet år for år frem mod 2025 og
varigt.
Svar
Finansudvalgets spørgsmål nr. 189-192 (Alm. del) af 1. februar 2018
besvares samlet, idet
de alle relaterer sig til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 11. oktober
2017.
I det svar (nr. 25) er der vist et stiliseret eksempel af virkningerne på offent-
lige finanser, arbejdsudbud og BNP ved et uddannelsesløft af 1.000 personer i
alderen 25-35 år fra ufaglærte til faglærte, som gennemføres i perioden 2018-2020.
Det er i eksemplet bl.a. forudsat, at uddannelsesudgifter og uddannelseslængde
omtrent svarer til gennemsnittet for nuværende EUD-elever, samt at lige dele af
EUD-eleverne kommer fra hhv. beskæftigelse og overførselsindkomst, hvilket
afspejler den relative fordeling blandt ufaglærte i alderen 25-35 år.
I Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 og nr. 190 spørges til virkningerne af et ud-
dannelsesløft af 70.000 personer fra ufaglært til faglært over en årrække. En yder-
ligere
mindre
forskel på spørgsmålene er om uddannelsesløftet frem mod
2025 påbegyndes i 2018 eller 2019. Startåret har lidt betydning for de samfunds-
økonomisk effekter af uddannelsesløftet, men forskellene er så beskedne, at der
nedenfor alene gennemgås virkningerne af et uddannelsesløft med start i 2019.
I princippet er effekterne indenfor rammerne af det stiliserede eksempel skalerba-
re med en given faktor, hvis der ses bort fra indfasningstiden, og at der kan være
aftagende effekt på marginalen. Det skal dog bemærkes
som også angivet i Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25
at effekterne i det stiliserede eksempel bl.a.
afhænger af, i hvilket omfang EUD-eleverne kommer fra hhv. beskæftigelse og
overførselsindkomst. Hvis det fx lægges til grund, at alle EUD-elever er fuldtids-
beskæftigede inden påbegyndelsen af uddannelsen, vil arbejdsudbuddet falde un-
der uddannelsens grundforløb, ligesom det heller ikke kan lægges til grund at ar-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om virkningen på BNP, den offentlige saldo og arbejdsudbud , til finansministeren
1861789_0002.png
Side 2 af 5
bejdsudbuddet øges efter endt uddannelse. Effekten af uddannelsesløftet er i dette
tilfælde primært, at produktiviteten øges efter endt uddannelse, hvilket afspejler
sig i et højere lønafkast.
Tabel 1
viser effekterne på antallet af EUD-elever og arbejdsudbuddet i det stilise-
rede eksempel, hvor der skaleres med en faktor 70 i perioden 2019 til 2027,
jf.
Finansudvalgets spørgsmål nr. 190.
Optaget af EUD-elever på grundforløbet øges med 20.000 personer årligt fra
2019 til 2025, da der er et frafald på ca. 50 pct. fra grundforløb til hovedforløb.
Fra 2021 til 2027 vil 10.000 personer årligt afslutte en erhvervsfaglig uddannelse
svarende til et samlet uddannelsesløft på 70.000 personer i 2028.
I 2019 vil der samlet set være en negativ effekt på arbejdsudbuddet af uddannel-
sesløftet i det stiliserede eksempel. Det afspejler, at 10.000 personer fra beskæfti-
gelse i 1. halvår 2019 påbegynder et grundforløb (�½ år), mens kun 5.000 personer
fra overførselsindkomst i 2. halvår 2019 påbegynder et hovedforløb (2�½ år) og
dermed tæller som beskæftigede. Det sidste forhold skyldes frafaldet mellem
grund- og hovedforløb. I de efterfølgende år vil den positive arbejdsudbudseffekt
fra personer, der skifter fra en baggrund som modtager af overførselsindkomst til
beskæftigelse under hovedforløb
1
være større end den negative effekt fra perso-
ner, der skifter fra beskæftigelse til grundforløb. Den positive beskæftigelseseffekt
under uddannelsesløftet skyldes derfor, at det forudsættes, at halvdelen af EUD-
elever har modtaget overførselsindkomst før uddannelsen påbegyndes. I årene
efter uddannelsesløftet er fuldt gennemført i 2028 vil arbejdsudbudseffekten være
ca. 3.900 personer, hvilket svarer til effekten i Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 25 skaleret med en faktor 70.
Der er ikke taget stilling til, om uddannelsesløftet er realistisk eller hvilke konkrete
initiativer, der kunne bidrage til at realisere løftet.
I
tabel 1
er der desuden vist, at arbejdsudbuddet vil falde med 10.000 personer i
perioden 2019 til 2025, hvis det alternativt i det stiliserede eksempel lægges til
grund, at alle elever er fuldtidsbeskæftigede forud for uddannelsen. Det afspejler i
eksemplet, at personer under grundforløb (skoleforløb) ikke indgår i beskæftigel-
sen.
1
Elevlønnen vil typisk være omkring 20.000 kr. pr. måned for elever der er fyldt 25 år.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om virkningen på BNP, den offentlige saldo og arbejdsudbud , til finansministeren
1861789_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Stiliseret eksempel
virkning på EUD-elever og arbejdsudbud 2019-2061 ved et løft af 70.000 personer fra
grundskole til erhvervsfagligt uddannelseniveau
2019
1.000 personer
EUD-elever
Optag
Bestand
Arbejdsudbud
I alt
Heraf fra effekt fra
personer, der skifter
fra overførselsind-
komst til beskæfti-
gelse i hovedforløb
Memopost:
Arbejdsudbud, hvis
alle er fuldtidsbe-
skæftigede forud for
uddannelse
-10
-10
-10
-10
-10
-10
-10
0
0
0
-2,5
2,5
7,5
8,1
8,6
9,2
9,7
12,8
8,3
3,9
20
15
20
25
Hvis halvdelen af elevoptaget er fra overførselsindkomst
20
35
20
35
20
35
20
35
20
35
0
20
0
10
0
0
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028-
2061
2,5
7,5
12,5
12,5
12,5
12,5
12,5
10
5
0
Anm.: Arbejdsudbudsvirkningerne er beregnet under forudsætning af, at halvdelen af EUD-eleverne kommer fra
hhv. beskæftigelse og indkomstoverførsler. Det er ligeledes lagt til grund, at der er et frafald fra grundforløb
til hovedforløb på 50 pct., hvilket omtrent svarer til den seneste frafaldsstatistik. Uddannelsen har en længde
på 3 år, fordelt med �½ år på grundforløb og 2 �½ på hovedforløbet. EUD-elever på hovedforløb er
beskæftigede. Den postive arbejdsudbudseffekter i de fleste år under uddannelseløftet afspejler primært, at
halvdelen af EUD-elever forudsættes at modtage indkomstoverførsler før uddannelsen påbegyndes.
Kilde: Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 11. oktober 2017 og egne beregninger.
Det skitserede uddannelsesløft forudsætter en forøgelse af elevbestanden på er-
hvervsuddannelserne med 35.000 personer i årene 2021 til 2025. Til sammenlig-
ning var antallet af elever på erhvervsfaglige uddannelser ca. 107.000 personer 1.
oktober 2017,
jf. Danmarks Statistik, Statistiskbanken.
Tabel 2
viser virkning på primær offentlig saldo og holdbarhedsindikator (HBI) af
uddannelsesløftet. Fra 2019 til 2025 svækkes den primære offentlige saldo (inkl.
arbejdsudbudseffekt). Det afspejler stigende offentlige drifts- og SU-udgifter.
Svækkelsen er størst i 2019
og mindskes i de efterfølgende år i takt med at ande-
len af EUD-elever på hovedforløb forøges og at flere EUD-elever afslutter ud-
dannelsen. I 2026 og 2027 styrkes den primære offentlige saldo. Det afspejler, at
der de pågældende år ikke er EUD-elever på grundforløb.
Endelig styrkes den finanspolitisk holdbarhedsindikator med ca. 0,3 mia. kr. som
følge af uddannelsesløftet, svarende til ca. 0,01 pct. af BNP.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om virkningen på BNP, den offentlige saldo og arbejdsudbud , til finansministeren
1861789_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 2
Stiliseret eksempel
virkning på primær offentlig saldo 2019-2061 og holdbarhedsindikator ved et løft af
70.000 personer fra grundskole til erhvervsfagligt uddannelseniveau
2019
Mia. kr. (2017-
priser)
Primær offentlig
saldo
Virkning på holdbar-
hedsindikator (HBI)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028-
2061
-2,2
-1,5
-0,8
-0,6
-0,5
-0,3
-0,2
2,2
1,6
1,1
0,3
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 11. oktober 2017 og egne beregninger.
Når uddannelsesløftet er fuldt gennemført øges strukturelt BNP som følge af et
højere arbejdsudbud og højere produktivitet (lønafkast). I Svar på Finansudvalget
spørgsmål nr. 25 blev det på baggrund af stilleskruer vurderet, at strukturelt BNP
ville stige med ca. 70 mio. kr. ved et uddannelsesløft af 1.000 personer fra ufaglært
til faglært. I nærværende uddannelsesløft
hvor der skaleres med en faktor 70
kan stigningen i strukturelt BNP groft skønnes til ca. 4,9 mia. kr. svarende til godt
0,2 pct. af BNP.
Stigningen i strukturelt BNP afspejler stigende lønsum (fra højere arbejdsudbud
og produktivitet), stigende bruttooverskud i virksomhederne og stigende afgifts-
provenu. Det stigende bruttooverskud i virksomhederne skyldes, at kapitalanven-
delsen i virksomhederne forudsættes at stige i takt med lønsummen. Vurderet på
fordelingen mellem lønsum og bruttooverskud i de private byerhverv kan det
groft skønnes, at bruttooverskuddet i virksomhederne stiger med ¼ af stigning i
BNP. Af den vurderede stigning i strukturelt BNP på 4,9 mia. kr. som følge af
uddannelsesløftet vil ca. 1,3 mia. kr. være større bruttooverskud i virksomhederne,
som medgår til at dække afskrivninger og finansieringsomkostninger på det større
kapitalapparat.
Det skal afsluttende bemærkes, at et uddannelsesløft på 70.000 personer fra ufag-
lært til faglært indenfor en kortere årrække er udtryk for en stor ændring i uddan-
nelsesadfærden.
I 2017 var det omtrent 19 pct. af eleverne der efter folkeskolen søgte en erhvervs-
uddannelse,
jf. Undervisningsministeriet.
Søgningen til erhvervsuddannelser har været
omtrent uændret de seneste år.
Der er som led i arbejdet på, at flere skal tager en erhvervsuddannelse, opstillet
mål for, at en stigende andel efter folkeskolen skal påbegynde en erhvervsuddan-
nelse, og at frafaldet på erhvervsuddannelserne skal reduceres.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om virkningen på BNP, den offentlige saldo og arbejdsudbud , til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister