Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 (Alm. del) af 1.
februar 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren, på samme måde som i spørgsmål 25, oplyse virkningen på BNP,
den offentlige saldo og arbejdsudbud af at gennemføre en opkvalificeringsindsats,
hvor 8750 personer årligt fra 2018 og frem mod 2025 påbegynder og gennemfører
en erhvervsuddannelse? De tilfældigt udvalgte ufaglærte skal ikke nødvendigvis
være i aldersgruppen 25-35 år. Svaret bedes angivet år for år frem mod 2025 og
varigt.
Svar
Finansudvalgets spørgsmål nr. 189-192 (Alm. del) af 1. februar 2018
besvares samlet, idet
de alle relaterer sig til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (Alm. del) af 11. oktober
2017.
I det svar (nr. 25) er der vist et stiliseret eksempel af virkningerne på offent-
lige finanser, arbejdsudbud og BNP ved et uddannelsesløft af 1.000 personer i
alderen 25-35 år fra ufaglærte til faglærte, som gennemføres i perioden 2018-2020.
Det er i eksemplet bl.a. forudsat, at uddannelsesudgifter og uddannelseslængde
omtrent svarer til gennemsnittet for nuværende EUD-elever, samt at lige dele af
EUD-eleverne kommer fra hhv. beskæftigelse og overførselsindkomst, hvilket
afspejler den relative fordeling blandt ufaglærte i alderen 25-35 år.
I Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 og nr. 190 spørges til virkningerne af et ud-
dannelsesløft af 70.000 personer fra ufaglært til faglært over en årrække. En yder-
ligere
–
mindre
–
forskel på spørgsmålene er om uddannelsesløftet frem mod
2025 påbegyndes i 2018 eller 2019. Startåret har lidt betydning for de samfunds-
økonomisk effekter af uddannelsesløftet, men forskellene er så beskedne, at der
nedenfor alene gennemgås virkningerne af et uddannelsesløft med start i 2019.
I princippet er effekterne indenfor rammerne af det stiliserede eksempel skalerba-
re med en given faktor, hvis der ses bort fra indfasningstiden, og at der kan være
aftagende effekt på marginalen. Det skal dog bemærkes
–
som også angivet i Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25
–
at effekterne i det stiliserede eksempel bl.a.
afhænger af, i hvilket omfang EUD-eleverne kommer fra hhv. beskæftigelse og
overførselsindkomst. Hvis det fx lægges til grund, at alle EUD-elever er fuldtids-
beskæftigede inden påbegyndelsen af uddannelsen, vil arbejdsudbuddet falde un-
der uddannelsens grundforløb, ligesom det heller ikke kan lægges til grund at ar-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk