Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 27. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 181 (Alm. del) af 30.
januar 2018 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekterne på de offentlige finanser ved et løft i den maksi-
male årlige dagpengesats på hhv. 5.000 kr., 10.000 kr. og 15.000 kr. (2018-niveau)
lineært indfaset frem mod 2025? Vil ministeren derudover oplyse, hvilke antagel-
ser der ligger til grund for eventuelle adfærdseffekter? Såfremt forhøjelsen fører
til, at en gruppe beskæftigede overgår til arbejdsløshed, bedes det opgjort i tabel-
form, hvad der karakteriserer gruppens indkomstniveau, alder og branchetilknyt-
ning.
Svar
I december 2017 var der i alt ca. 80.000 dagpengemodtagere (sæsonkorrigeret),
jf.
Danmarks statistik.
Den gennemsnitlige dagpengesats udgør ca. 92 pct. af den mak-
simale dagpengesats, som i 2018 er 18.633 kr. pr. måned for fuldtidsforsikrede.
En stigning i den maksimale dagpengesats vil indebære direkte merudgifter til
dagpenge. Derudover vil en stigning i dagpengesatsen reducere tilskyndelsen til at
finde beskæftigelse samt øge tilskyndelsen til at overgå til dagpenge. Der vil såle-
des også være merudgifter til dagpenge og reducerede skatteindtægter fra arbejds-
indkomst forbundet med en højere dagpengesats.
På den baggrund vurderes det, at en stigning i den maksimale dagpengesats på fx
5.000 kr. vil reducere beskæftigelsen med ca. 2.800 personer og øge de offentlige
udgifter med ca. 930 mio. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser efter skat og tilbageløb af højere dagpengesats
Stigning i maksimal dagpengesats
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
--- mio.kr. (2018-pl) ---
5.000 kr.
10.000 kr.
15.000 kr.
170
410
610
300
650
970
420
890
1.340
550
1.140
1.700
680
1.380
2.070
810
1.630
2.440
930
1.870
2.800
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata. Tallene er afrundet til nærmeste ti.