Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1859968_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 175 (Alm. del) af 26.
januar 2018 stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF)
Spørgsmål
Kan ministeren i forlængelse af publikationen ”Analyser af ordninger til internati-
onal
rekruttering” oplyse gennemsnitslønnen for personer på beløbsordningen,
herunder lønnen inddelt i kvartiler?
Svar
Det centrale krav for at udenlandske statsborgere kan få opholdstilladelse under
beløbsordningen er, at der i forbindelse med ansøgningen om opholdstilladelser
foreligger et tilbud om ansættelse til en årsløn på mindst 417.793,60 kr. (2018-
niveau). Indkomstoplysninger fra Danmarks Statistik registre kan anvendes til at
belyse niveauet og spredningen i den faktiske lønindkomst for personer, der ar-
bejder i Danmark under beløbsordningen.
Ifølge Danmarks Statistiks register er der ved udgangen af 2016 registreret 5.750
udlændinge med bopæl i Danmark og opholdstilladelsen under beløbsordningen.
Heraf har omkring 3.000 været i beskæftigelse (modtaget lønindkomst) i alle 12
måneder i året. Der er således en forholdsvis stor andel af personer med ophold
under beløbsordningen, som ikke modtager lønindkomst i hele året, og en del
personer under beløbsordningen står ikke registreret med lønindkomst i løbet af
året. Det kan fx skyldes indvandring i løbet af året, at der indgår personer, der
aflønnes i udlandet, eller at der blandt de registrerede med bopæl i Danmark ind-
går personer, som har været her for at arbejde tidligere, men er udrejst af landet
igen uden at registrere det i CPR.
For personer under beløbsordningen, der har været i beskæftigelse hele året, er
den gennemsnitlige arbejdsindkomst 707.000 kr. i 2016. Til sammenligning er det
tilsvarende gennemsnit for alle lønmodtagere i hele Danmark på 442.000 kr.,
jf.
figur 1.
Arbejdsindkomsten er her beregnet som grundlaget for arbejdsmarkedsbi-
draget tillagt eventuelle indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsord-
ninger (før AM-bidrag).
Den forholdsvis høje arbejdsindkomst for beskæftigede personer under beløbs-
ordningen afspejler, at en forholdsvis stor andel har arbejdsindkomster over 1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 175: MFU spm. om ministeren kan oplyse gennemsnitslønnen for personer på beløbsordningen, til finansministeren
1859968_0002.png
Side 2 af 3
mio. kr. For alle lønmodtagere under ét medfører personer med deltidsbeskæfti-
gelse i hele eller dele af året, at gennemsnittet trækkes ned.
Det bemærkes, at der ikke nødvendigvis er fuld overensstemmelse mellem ind-
komstafgrænsningen i denne opgørelse og den indkomstdefinition, der ligger til
grund ved vurderinger af ansøgninger om ophold under beløbsordningen. Det
kan være forklaringen på, at der optræder personer med registrerede arbejdsind-
komster under beløbsgrænsen på 375.000 kr. (gældende indtil 10. juni 2016). For
eksempel kan der i 2016 have indgået forskellige former for personalegoder (fri bil
mv.), der med opstramningen i 2017 nu ikke længere er muligt.
Figur 1
Årlig arbejdsindkomst for personer, der har været i beskæftigelse hele året, 2016
1.000 kr.
800
1.000 kr.
800
700
600
500
400
300
200
100
0
25-pct. fraktil
median
Beløbsordning
75.-pct. fraktil
Alle lønmodtagere
Gennemsnit
700
600
500
400
300
200
100
0
Anm.: For en lille andel af personer med opholdstilladelse under Beløbsordningen er opholdstilladelsen imputeret af
Danmarks Statistik. Disse personer er ikke medtaget i løn-/indkomstopgørelsen. Arbejdsindkomsten er
opgjort som grundlaget for AM-bidraget tillagt indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede
pensionsordninger (før AM-bidrag). Afgrænsningen af helårsbeskæftigede er baseret på Danmarks Statistiks
register over beskæftigede lønmodtagere i henhold til samme optællingsprincipper som anvendes ved
offentliggørelsen af lønmodtagerbeskæftigelsen i Danmarks Statistik.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
I opgørelsen ovenfor er der som nævnt udelukkende set på arbejdsindkomsten for
personer, der
er i beskæftigelse i hele 2016. Det kan risikere at give et ”skævt”
billede af den samlede lønfordeling for beskæftigelse, fordi personer med kortere-
varende beskæftigelse derved ikke indgår. En opgørelse baseret på månedlige løn-
indkomster, hvor alle lønmodtagere indgår, viser, at personer på beløbsordninger i
gennemsnit har en månedlig arbejdsindkomst på omkring 60.000 kr. Det er væ-
sentligt mere end for lønmodtagere generelt, hvor gennemsnitsindkomsten er
omkring 30.000 kr. i 2016,
jf. figur 2.
En del af denne forskel afspejler, at der for lønmodtagere generelt er relativt man-
ge, der er deltidsbeskæftigede, herunder unge, studerende og personer over folke-
pensionsalderen, mens personer på beløbsordningen for langt hovedparten er
fuldtidsbeskæftigede,
jf. figur 3.
For fuldtidsbeskæftigede er månedslønnen for per-
soner under beløbsordningen omkring 20.000 kr. højere end for fuldtidsbeskæfti-
gede lønmodtagere generelt.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 175: MFU spm. om ministeren kan oplyse gennemsnitslønnen for personer på beløbsordningen, til finansministeren
1859968_0003.png
Side 3 af 3
Figur 2
Månedlig lønindkomst, 2016
1.000 kr.
70
Figur 3
Fordeling af ugentlig arbejdstid, 2016
1.000 kr.
70
Pct.
100
Pct.
100
60
50
40
30
20
10
60
80
50
40
30
80
60
60
40
20
10
40
20
20
0
25 pct. fraktil 50 pct. fraktil 75 pct. fraktil Gennemsnit
(median)
Alle lønmodtagere
Beløbsordning
Alle lønmodtagere, fuldtid
Beløbsordning, fuldtid
0
0
Beløbsordning
Over 36 timer
30-36 timer
Alle lønmodtagere
20-30 timer
Under 20 timer
0
Anm.: Figurerne er baseret på alle de personer, der i henhold til Danmarks Statistik register over lønmodtagere er
beskæftiget mindst én hel måned i løbet af året 2016. En person, der er beskæftiget fx 6 (hele) måneder i
løbet af året indgår med 6 observatiner i opgørelsen. Den ugentlig arbejdstid i figur 4 er beregnet som den
månedlige fuldtidsbeskæftigelsesgrad normeret til 37 timer.
Opgørelsen er baseret på det såkaldt ”brede
lønbeløb”, der bl.a. omfatter
A-indkomst, der er arbejdsmarkedspligtig som udvalgte indkomsttyper, der ikke
er arbejdsmarkedspligtige, ATP-bidrag mv. Indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger
indgår ikke.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister