Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1852562_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 19.
januar 2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Hvad er ministerens kommentarer til den på FIU alm. del - bilag 59 omdelte hen-
vendelse fra Ældresagen om løsning af samspilsproblemet på pensionsområdet og
hvad er provenuvirkningerne af foreningens forslag?
Svar
Udbetalinger fra fradragsberettigede pensionsordninger kommer ikke blot til ind-
komstbeskatning, men indgår også i grundlaget for aftrapning af offentlige pensi-
onsydelser. Sidstnævnte kan give anledning til en høj sammensat marginalprocent
(skat og aftrapning) på udbetalingstidspunktet og er kilden til, at mange har be-
grænset privatøkonomisk tilskyndelse til pensionsopsparing sammenlignet med
opsparing uden for pensionssystemet
det såkaldte samspilsproblem. Sammen-
ligningen af de to opsparingsformer afhænger dog også af fradragsværdien af pen-
sionsindbetalinger (inkl. eventuel aftrapning af offentlige ydelser) på indbetalings-
tidspunktet og den forholdsvis lave pensionsafkastbeskatning (PAL-skat).
For de personer, som ved indbetaling til pension er omfattet af samspilsproble-
met, kan dette reduceres ved at forøge fradragsværdien af pensionsindbetalinger
på indbetalingstidspunktet, sænke afkastbeskatningen (PAL-skatten) eller reducere
den sammensatte marginalprocent på udbetalingstidspunktet.
Regeringen har med udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
foreslået at øge fradrags-
værdien på indbetalingstidspunktet.
Ældre Sagen forslår derimod en model, hvor den sammensatte marginalprocent
på udbetalingstidspunktet nedbringes ved at halvere procenten, hvormed folke-
pensionens pensionstillæg aftrappes.
I begge tilfælde vil den enkeltes tilskyndelse til pensionsopsparing fortsat afhænge
af både fradragsværdien på indbetalingstidspunktet, den sammensatte marginal-
procent på udbetalingstidspunktet og afkastbeskatningen.
Ældre Sagen skriver, at det er ”asocialt”,
at pensionister med beskedne pensions-
udbetalinger oplever en sammensat marginalprocent, der overstiger den marginal-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: MFU spm. om ministerens kommentarer på omdelt henvendelse fra Ældresagen om samspilsproblemet på pensionsområdet, til finansministeren
1852562_0002.png
Side 2 af 4
skat, som erhvervsaktive med langt højere indkomster står overfor. Som det
fremgår ovenfor, udelader denne argumentation de fradrag, der er opnået på ind-
betalingstidspunktet, og den lavere beskatning af afkastet. Derudover er det vigtigt
at holde sig for øje, at den omtalte høje marginalprocent for pensionisterne opstår,
fordi pensionisterne med de laveste supplerende indkomster modtager mest i of-
fentlige pensionsydelser. Den opstår således netop som følge af et fordelingsmæs-
sigt hensyn, som svækkes, hvis aftrapningsprocenten reduceres.
En halvering af aftrapningsprocenten for folkepensionens pensionstillæg medfø-
rer naturligt en fordobling af indkomstintervallet, hvori pensionstillægget aftrap-
pes. Det betyder, at der med forslaget vil blive givet (delvist aftrappet) pensionstil-
læg til nogle pensionister med en indkomst over topskattegrænsen. Forlængelsen
af indkomstintervallet med aftrapning medfører i 2018 (på baggrund af 2015 data),
at yderligere 107.000 personer vil modtage delvist aftrappet pensionstillæg. Det
svarer til, at antallet af pensionister i aftrapningsintervallet øges med ca. 31 pro-
cent. Samlet set vil 15.600 personer blive omfattet af aftrapning af pensionstillæg
samtidigt med, at de betaler topskat.
1
Tabel 1
Effekter af en halvering af aftrapningsprocenten for folkepensionens pensionstillæg, 2018
2018-niveau
mio. kr.
Udgift, pensionstillæg
Øget skatteprovenu
Reduceret boligydelse
Udgift efter skat og tilbageløb
5.300
2.000
100
2.400
Gns. ændring
kr.
11.900
4.600
200
5.400
Berørte personer
Alle berørte
- heraf nye modtagere af pensionstillæg
447.400
107.200
- heraf topskatteydere
15.600
15.600
Anm.: Pensionstillægget tildeles også førtidspensionister på gammel ordning, disse er ikke omfattet. Da
folkepensionens pensionstillæg indgår i grundlaget for indkomstaftrapning af boligydelse, vil en reduktion af
aftrapningsprocenten for pensionstillægget betyde, at udgifterne til boligydelse reduceres. Der er ikke
indregnet afledte effekter på arbejdsudbuddet.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af stikprøve af befolkning i 2015.
En halvering af aftrapningsprocenten for folkepensionens pensionstillæg vil såle-
des betyde, at
flere
vil blive omfattet af aftrapning af offentlige ydelser på udbeta-
lingstidspunktet. Det betyder, at tilskyndelsen til (yderligere) pensionsopsparing
forringes for nogle personer. Endvidere vil det betyde, at nogle pensionister vil
opleve aftrapning samtidig med, at de betaler topskat, hvilket vil resultere i en høj
sammensat marginalprocent.
1
Indfasningen af forhøjelsen af topskattegrænsen i kraft af skattereformen fra 2012 trækker
isoleret set
i retning af, at dette
tal vil falde frem mod 2022. Med Ældre Sagens forslag vil der dog også efter 2022 være et indkomstinterval, hvor folkepen-
sionens pensionstillæg ikke er fuldt aftrappet, og hvor der samtidig betales topskat.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: MFU spm. om ministerens kommentarer på omdelt henvendelse fra Ældresagen om samspilsproblemet på pensionsområdet, til finansministeren
1852562_0003.png
Side 3 af 4
Hertil kommer, at en halvering af aftrapningsprocenten for folkepensionens pen-
sionstillæg kun berører pensionister, som på grund af private pensionsudbetalinger
(eller anden indkomst) over et vist niveau ikke modtager fuldt pensionstillæg. Det
berører ikke pensionister med mere beskedne private pensionsudbetalinger, som
fx kan opleve aftrapning af den supplerende pensionsydelse (ældrechecken). Af-
trapningen af folkepensionens pensionstillæg begynder ved en samlet supplerende
indkomst på 71.200 kr. for enlige og 142.800 kr. for par (2018). Omkring 566.000
folkepensionister
svarende til 51 procent
modtager i 2018 (på baggrund af
2015 data) fuldt pensionstillæg. Disse pensionister vil således ikke få glæde af en
reduceret aftrapning af folkepensionens pensionstillæg.
2
Ældre Sagens forslag vil
endvidere reducere indkomstmålretningen af folkepensionens pensionstillæg, så
også forholdsvis velhavende pensionister (topskatteydere) vil modtage delvist af-
trappet pensionstillæg,
jf. ovenfor.
Det skønnes, at en halvering af aftrapningsprocenten for folkepensionens pensi-
onstillæg medfører en merudgift for det offentlige efter skat og tilbageløb på om-
kring 2,4 mia. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
I takt med at arbejdsmarkedspensionerne mod-
nes, forventes udgiften ved en halvering af aftrapningsprocenten for folkepensio-
nens pensionstillæg at stige betydeligt.
3
Regeringens forslag er rettet mod at håndtere samspilsproblemet for personer,
som har pensionsindbetalinger svarende til en almindelig arbejdsmarkedspension,
og som oplever aftrapning på udbetalingstidspunktet
svarende til
aftrapningen af
folkepensionens pensionstillæg. Den øgede tilskyndelse til at foretage pensions-
indbetalinger på et givet tidspunkt i livet afhænger imidlertid ikke af, om den en-
kelte rent faktisk vil opleve aftrapning af folkepensionens pensionstillæg eller fx
den supplerende pensionsydelse (ældrechecken). Med Ældre Sagens forslag øges
tilskyndelsen kun, hvis der forventes aftrapning i folkepensionens pensionstillæg
på udbetalingstidspunktet.
Regeringens forslag er rettet mod at understøtte, at der fremadrettet indbetales til
pensionsopsparing på niveau med i dag (herunder via arbejdsmarkedspensioner-
ne). Det skal ses i lyset af, at en potentiel tendens til faldende pensionsindbetalin-
ger i fremtiden er den centrale risiko ved samspilsproblemet.
Det er samtidig afgørende for regeringen, at incitamentet til (yderligere) fradrags-
berettiget pensionsopsparing ikke svækkes for nogle grupper på arbejdsmarkedet.
Det kriterium opfylder Ældre Sagens forslag ikke på grund af højere sammensatte
marginalprocenter for nogle folkepensionister.
2
Andelen af folkepensionister med fuldt pensionstillæg forventes at falde fremadrettet i kraft af modningen af arbejdsmar-
kedspensionerne,
jf. også Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet, 2017.
3
Det hænger sammen med, at andelen af folkepensionister med pensionsudbetalinger, som giver anledning til aftrapning af
folkepensionens pensionstillæg, forventes at stige kraftigt,
jf. også Det danske pensionssystem nu og i fremtiden, Finansministeriet,
2017.
Da det er
udbetalingerne,
som vil stige i takt med modningen af arbejdsmarkedspensionerne, og ikke
indbetalingerne,
vil
udgifterne forbundet med regeringens forslag ikke på samme måde øges i takt med modningen af pensionssystemet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: MFU spm. om ministerens kommentarer på omdelt henvendelse fra Ældresagen om samspilsproblemet på pensionsområdet, til finansministeren
Side 4 af 4
Øget skattefradrag for pensionsindbetalinger medfører en synlig og sikker styrkel-
se af incitamenter og forskelsbeløb umiddelbart på indbetalingstidspunktet, hvor
virkninger af modeller med lavere aftrapningsprocenter afhænger af fremtidige
indkomster og samlivsforhold mv. og derfor er mere usikre. Det kan i praksis
medføre, at regeringens forslag kan give en større effekt på fx arbejdsudbuddet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister