Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1863835_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 158 (Alm. del) af 17.
januar 2018
Spørgsmål
Den amerikanske centralbanks afdeling i St. Louis skrev i 2011 følgende:
”(…) it is important to remember that the government differs critically from
businesses and individuals. As the sole manufacturer of dollars, whose debt is
denominated in dollars, the U.S. government can never become insolvent,
i.e., unable to pay its bills. In this sense, the government is not dependent on
credit markets to remain operational. Moreover, there will always be a market
for U.S. government debt at home because the U.S. government has the only
means of creating risk-free dollar-denominated
assets”. (Why Health Care
Matters and the Current Debt Does Not (Brett Fawley & Luciana Juvenal, Federal
Reserve Bank of St. Louis) Link:
https://www.stlouisfed.org/publications/regional-economist/october-2011/
why-health-care-matters-and-the-current-debt-does-not#6). Gør de nævnte for-
hold sig også gældende i Danmark? Det ønskes herunder oplyst, om den danske
stat ej heller er afhængig af kreditmarkeders tillid som følge af, at statsobligationer
er det eneste risikofri finansielle aktiv denomineret i danske kroner og om den
danske stat kan komme i en situation, hvor den ikke kan betale sine forpligtelser i
danske kroner. Hvis Danmark agerer under samme grundforhold som USA, kan
man da meningsfyldt diskutere, om statens finanser er holdbare?
Svar
Den omtalte tekst er udtryk for de to forfatteres holdning og afspejler ikke nød-
vendigvis den officielle vurdering hos St. Louis Federal Reserve.
Det bør bemærkes, at forfatterne alene diskuterer spørgsmålet ud fra en kortsigts-
betratning, jf. følgende citat:”(…)
these facts imply that the current U.S. govern-
ment can wait out any short-term economic developments until long-run growth
is restored.” og “ (…) the government does not have the ability to systematically
increase spending without any regard for funding it.”
Det fremgår således, at det
ikke er forfatternes holdning, at den amerikanske stat systematisk kan have et
overforbrug uden at finansiere det. Også i forhold til forfatternes synspunkt er
spørgsmålet om finanspolitisk holdbarhed vigtigt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om de nævnte forhold i artikel gør sig gældende i Danmark vedr. kreditmarkeders tillid som følge af, at statsobligationer er det eneste risikofri finansielle aktiv denomineret i danske kroner, til finansministeren
Side 2 af 2
Det er ikke omkostningsfrit, at en stat får sin centralbank til midlertidigt at finan-
siere statens underskud. Hvis der mere grundlæggende afholdes udgifter uden
finansiering, vil det blive
”betalt”
gennem inflation, højere renter, reale formue-
fald, reduceret tillid og et fald i landets valutakurs. Alene muligheden for et sådant
scenarie vil kunne føre til højere renter, svækket kapitaldannelse og lavere velstand
end ellers.
Det er af disse grunde, at EU-lovgivningen har et forbud mod direkte monetær
finansiering, der betyder, at statens konto hos Nationalbanken ikke må overtræk-
kes, og at Nationalbanken ikke må yde direkte lån til staten. Hvis staten har un-
derskud, skal dette således finansieres ved statens indestående i Nationalbanken
eller ved optagelse af statslån.
Herudover er Danmark underlagt EU’s stabilitets- og vækstpagt og finanspagten.
Her har Danmark forpligtet sig til at holde den strukturelle saldo og gældsniveauet
inden for grænserne på hhv. -0,5 pct. og 60 pct. af BNP.
Gældsudviklingen og de tilknyttede gældsserviceringsomkostninger (dvs. rentebe-
talingerne på gælden) er et vigtigt element til beregningen af den finanspolitiske
holdbarhed i Danmark. Beregningen beskriver, hvorvidt den offentlige gæld som
andel af BNP på lang sigt vil stabilisere sig. Holdbarhedsindikatoren er aktuelt
positiv under de givne forudsætninger om bl.a. løbende forhøjelser af folkepensi-
onsalderen i takt med den aftalte levetidsindeksering. Det betyder, at den offentli-
ge gæld på lang sigt
efter 2060
bliver reduceret som andel af BNP. En forud-
sætning for dette er, at tilliden til danske statsobligationer forbliver høj og forrent-
ningen af gælden derfor lav. Det forudsætter, at der løbende føres en økonomisk
politik, der sikrer sunde offentlige finanser.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister