Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1859970_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (Alm. del) af 16.
januar 2018 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Der var ikke i ”Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften” fra den 17. november 2016,
en oversigt over den samlede økonomiske virkning af de mange initiativer i afta-
len. Vil ministeren sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansie-
ringskilder i aftalen, og specificere, hvilke finansieringskilder, der anvendes til
hvilke udgiftsområder? Hvor nødvendigt bedes provenuvirkningerne angivet i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes
gjort for alle årene 2017-2025 og i varig virkning.
Svar
Med
Aftale om afskaffelsen af PSO-afgiften af 17. november 2017
flyttes PSO-udgifterne
gradvist til finansloven fra 2017 samtidig med, at PSO-afgiften gradvist afskaffes
fra 2017. PSO-systemet er fuldt afviklet 1. januar 2022.
Prioriteringerne i aftalen omfatter en afskaffelse af PSO-afgiften, indførelse af en
ny grøn klimapulje samt merudgifter til administration af nyt ejendomsvurderings-
system. Med udgangspunkt i de skønnede effekter ved aftalens indgåelse skønnes
prioriteringerne at udgøre ca. 0,5 mia. kr. i 2017 og stigende til 2,7 mia. kr. i 2025.
Afskaffelsen af PSO-afgiften er i tabellen opgjort inkl. de ændrede prioriteringer i
udgifterne på energiområdet omfattende følgende elementer:
Den resterende pulje på 22 MW forsøgsmøller ud af i alt 50 MW for-
søgsmøller annulleres.
Balanceringsgodtgørelsen reduceres til 1,3 øre pr. kWh fra 2017 for at sik-
re bedre overensstemmelse med de faktiske udgifter til balancering og
undgå overkompensation.
Puljen for VE til proces afskaffes fra 2017.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om ministeren vil sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansieringskilder i aftalen, til finansministeren
1859970_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften,
opgjort efter tilbageløb og adfærd
Mia. kr., 2017-niveau
Prioriteringer
PSO-løsning
Afskaffelse af PSO-afgiften (inkl. VE-
besparelser)
Grøn klimapulje
Nyt ejendomsvurderingssystem
Merudgifter til administration af nyt
ejendomsvurderingssystem
2017
0,5
0,5
0,4
0,1
-
-
2018
1,5
0,8
0,8
0,1
0,7
0,7
2019
2,1
1,2
1,1
0,1
0,9
0,9
2020
2,6
1,8
1,7
0,2
0,8
0,8
2021
2,2
2,2
2,2
-
-
-
2022
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2023
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2024
2,7
2,7
2,7
-
-
-
2025
2,7
2,7
2,7
-
-
-
VV
2,7
2,6
2,6
0,0
0,0
0,0
Finansiering
Reduktion og justering af grøn check
Forhøjelse af bundskattesatsen
Mere virksomhedsrettet danskunder-
visning for voksne udlændinge
Harmonisering af inddrivelsesrenten
Måltal for harmonisering af VE-
ordninger
Rebudgettering af pulje til målrettede
PSO-lempelser
Ramme til lempelser for erhvervslivet
Øget sammenhæng i beskatningen
af visse investeringer
Kvælstof-reserve
0,5
-
-
0,0
0,1
-
0,1
0,2
0,1
0,1
1,5
0,4
0,4
0,1
0,1
-
0,1
0,2
0,3
-
2,1
0,6
0,6
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,3
-
2,4
0,6
0,6
0,2
0,1
0,1
0,2
0,2
0,4
-
2,3
0,6
0,6
0,2
0,1
0,2
-
0,2
0,4
-
2,6
0,7
0,7
0,2
0,1
0,3
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,7
0,7
0,7
0,2
0,1
0,4
-
0,2
0,4
-
2,0
0,2
0,7
0,2
0,1
0,4
0,0
0,2
0,2
0,0
Balance
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
Anm.: Skøn ved indgåelse af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. november 2016.
”VV” angiver den varige
virkning. Summerne kan afvige pga. afrunding. Det er beregningsteknisk lagt til grund, PSO-udgifterne
udgør omtrent en fast andel af BNP efter 2022, hvilket svarer til principperne i den mellemfristede
fremskrivning.
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra 17. november 2016 samt egne beregninger.
Finansieringen består af en række elementer:
Reduktion af grøn check og supplerende grøn check skønnes at medføre
et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. i 2018 stigen-
de til 0,7 mia. kr. i 2025.
Forhøjelsen af bundskatten skønnes at medføre et merprovenu efter tilba-
geløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. i 2018 stigende til ca. 0,7 mia. kr. årligt
fra 2022.
En reform af danskuddannelse til voksne udlændinge, der effektiviserer
uddannelsesområdet og styrker det erhvervsrettede fokus i danskunder-
visningen. Forslaget indebærer samlet set offentlige mindreudgifter på 0,01
mia. kr. i 2017, 0,1 mia. kr. i 2018, 0,1 mia. kr. i 2019 og 0,2 mia. kr. fra
2020 og frem.
Harmoniseringen af inddrivelsesrenten skønnes at medføre et merprovenu
efter tilbageløb på ca. 0,1 mia. kr. årligt fra 2017.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om ministeren vil sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansieringskilder i aftalen, til finansministeren
1859970_0003.png
Side 3 af 5
Effektivisering af en række støtteordninger til vedvarende energi med i alt
50 mio. kr. i 2019 stigende til 400 mio. kr. årligt fra 2024.
Rebudgettering af den afsatte pulje til målrettede PSO-lempelser (som føl-
ge af udfasningen af PSO-afgiften skønnes puljen alt andet lige at få et
mindre afløb).
Den afsatte ramme til lempelser for erhvervslivet på 0,2 mia. kr. årligt fra
2017 anvendes som led i finansieringen af afskaffelse af PSO-afgiften.
Øget sammenhæng i beskatningen af visse investeringer, der tilvejebringer
et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 0,1 mia. kr. i 2017 stigende til
0,4 mia. kr. i 2025.
Udmøntning af reserve til miljøtiltag i landbruget på 0,1 mia. kr. i 2017.
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
er fuldt finansieret over perioden 2017-2025. Der
er ikke en kobling mellem de enkelte prioriterings- og finansieringselementer. Det
fremgår dog af aftalen, at parterne er enige om at rebudgettere puljen til målrette-
de PSO-lempelser, således at der frigøres i alt 375 mio. kr. i perioden 2017-2020,
og at de frigjorte midler anvendes til finansieringen af den grønne klimapulje.
Der er samtidig spurgt til de provenumæssige konsekvenser opdelt på umiddelbart
provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd opgjort
2017-2015 samt varigt.
Det umiddelbare provenu af afskaffelsen af PSO-afgiften blev ved indgåelsen af
aftalen skønnet til at udgøre ca. 4,4 mia. kr. i 2025 og ca. 2,7 mia. kr. opgjort efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af PSO-afgiften (inkl. VE-besparelser) fra
Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
0,6
0,5
0,4
2018
1,1
0,9
0,8
2019
1,7
1,4
1,1
2020
2,8
2,5
1,7
2021
3,7
3,3
2,2
2022
4,3
3,9
2,7
2023
4,3
3,8
2,7
2024
4,3
3,8
2,7
2025
4,4
3,9
2,7
VV
4,2
3,7
2,6
Anm.: Den umiddelbare virkning er vist ekskl. moms. Det er beregningsteknisk lagt til grund, PSO-udgifterne
udgør omtrent en fast andel af BNP efter 2022, hvilket svarer til principperne i den mellemfristede
fremskrivning.
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
af 17. november 2016 samt egne beregninger.
I tabel 3-6 fremgår de provenumæssige konsekvenser af finansieringsforslagene
vedrørende reduktion og justering af grøn check, forhøjelse af bundskattesatsen,
harmonisering af inddrivelsesrenten samt øget sammenhæng i beskatningen af
visse investeringer.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om ministeren vil sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansieringskilder i aftalen, til finansministeren
1859970_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Provenumæssige konsekvenser af reduktion og justering af grøn check fra
Aftale om afskaffelse af PSO-
afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
0,0
0,0
0,0
2018
0,4
0,3
0,4
2019
0,7
0,5
0,6
2020
0,7
0,5
0,6
2021
0,7
0,5
0,6
2022
0,8
0,6
0,7
2023
0,8
0,6
0,7
2024
0,8
0,6
0,7
2025
0,8
0,6
0,7
VV
0,3
0,2
0,2
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
af 17. november 2016 samt egne beregninger.
Tabel 4
Provenumæssige konsekvenser af forhøjelse af bundskattesatsen fra
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
0,0
0,0
0,0
2018
0,6
0,4
0,4
2019
0,9
0,7
0,6
2020
0,9
0,7
0,6
2021
0,9
0,7
0,6
2022
1,0
0,8
0,7
2023
1,0
0,8
0,7
2024
1,0
0,8
0,7
2025
1,0
0,8
0,7
VV
1,0
0,7
0,7
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
af 17. november 2016 samt egne beregninger.
Tabel 5
Provenumæssige konsekvenser af harmonisering af inddrivelsesrenten fra
Aftale om afskaffelse af PSO-
afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
0,1
0,1
0,1
2018
0,1
0,1
0,1
2019
0,2
0,1
0,1
2020
0,2
0,1
0,1
2021
0,2
0,1
0,1
2022
0,2
0,1
0,1
2023
0,2
0,1
0,1
2024
0,2
0,1
0,1
2025
0,2
0,1
0,1
VV
0,2
0,1
0,1
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
af 17. november 2016 samt egne beregninger.
Tabel 6
Provenumæssige konsekvenser af øget sammenhæng i beskatningen af visse investeringer fra
Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften
Mia. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
0,2
0,1
0,1
2018
0,3
0,3
0,3
2019
0,4
0,3
0,3
2020
0,4
0,4
0,4
2021
0,4
0,4
0,4
2022
0,4
0,4
0,4
2023
0,4
0,4
0,4
2024
0,4
0,4
0,4
2025
0,4
0,4
0,4
VV
0,2
0,2
0,2
Kilde:
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
af 17. november 2016 samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om ministeren vil sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansieringskilder i aftalen, til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister