Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (Alm. del) af 16.
januar 2018 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Der var ikke i ”Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften” fra den 17. november 2016,
en oversigt over den samlede økonomiske virkning af de mange initiativer i afta-
len. Vil ministeren sende en provenutabel, der viser samtlige udgifter og finansie-
ringskilder i aftalen, og specificere, hvilke finansieringskilder, der anvendes til
hvilke udgiftsområder? Hvor nødvendigt bedes provenuvirkningerne angivet i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes
gjort for alle årene 2017-2025 og i varig virkning.
Svar
Med
Aftale om afskaffelsen af PSO-afgiften af 17. november 2017
flyttes PSO-udgifterne
gradvist til finansloven fra 2017 samtidig med, at PSO-afgiften gradvist afskaffes
fra 2017. PSO-systemet er fuldt afviklet 1. januar 2022.
Prioriteringerne i aftalen omfatter en afskaffelse af PSO-afgiften, indførelse af en
ny grøn klimapulje samt merudgifter til administration af nyt ejendomsvurderings-
system. Med udgangspunkt i de skønnede effekter ved aftalens indgåelse skønnes
prioriteringerne at udgøre ca. 0,5 mia. kr. i 2017 og stigende til 2,7 mia. kr. i 2025.
Afskaffelsen af PSO-afgiften er i tabellen opgjort inkl. de ændrede prioriteringer i
udgifterne på energiområdet omfattende følgende elementer:
Den resterende pulje på 22 MW forsøgsmøller ud af i alt 50 MW for-
søgsmøller annulleres.
Balanceringsgodtgørelsen reduceres til 1,3 øre pr. kWh fra 2017 for at sik-
re bedre overensstemmelse med de faktiske udgifter til balancering og
undgå overkompensation.
Puljen for VE til proces afskaffes fra 2017.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk