Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1838505_0001.png
Jeg er glad for, at jeg i dag kan præsentere rege-
ringens prognose for dansk økonomi. Ventetiden har
været lidt længere end normalt, men det er en
prognose, som er værd at vente på.
1
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0002.png
Dansk økonomi står lige nu i en gunstig situation. Vi
har alle muligheder for at bevæge os ind i en længere-
varende højkonjunktur med stabil vækst.
I 2016 steg BNP med 2 pct. Det var den højeste vækst
i 10 år. Og der er udsigt til, at det tempo omtrent kan
fortsætte. Vi skønner, at væksten bliver 2 pct. i 2017,
1,9 pct. i 2018 og 1,7 pct. i 2019.
Det er pæne vækstrater, og frem for alt ikke en over-
ophedning, hvor økonomien løber løbsk.
Men når man kigger på figuren her, er det tydeligt, at
der ikke er tale om noget vækstmirakel. Under tidligere
højkonjunkturer har væksten været endnu højere.
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0003.png
De gode takter i dansk økonomi ses allermest tydeligt
på arbejdsmarkedet.
Siden 2013 er der år for år kommet flere i beskæftigelse
i den private sektor. Det kan man se af klodserne, hvor
den ene ligger oven på den anden.
Vi forventer, at den positive udvikling fortsætter. I 2018
er der udsigt til, at beskæftigelsen sætter rekord.
Men vi forventer også, at tempoet går lidt ned, fordi der
bliver færre ledige hænder.
Den private beskæftigelse skønnes at stige med 33.000
personer i 2018 og 23.000 personer i 2019. Til sammen-
ligning var stigningen på omkring 45.000 personer om
året i både 2016 og 2017.
Hvorfor er der så udsigt til pæn fremgang i årene, der
kommer? Jo, det er der tre forklaringer på.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0004.png
Først og fremmest er der er god vækst på de danske
eksportmarkeder.
Den globale økonomi er i den bedste form i mange år.
På de største danske eksportmarkeder tegner
væksten i 2017 til at blive den højeste i 10 år.
Og der er god grund til at tro, at det kan fortsætte i
2018 og 2019, selvom forventningen er, at det ikke
kommer til at gå helt så hurtigt.
Det skaber grobund for pæn vækst i den danske
eksport.
4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0005.png
De danske virksomheder er generelt konkurrence-
dygtige. Og de har gode muligheder for at øge eks-
porten, når den globale efterspørgsel stiger.
Men det kræver, at de har det rigtige produktions-
udstyr til rådighed.
Virksomhederne er i en god position til at investere
mere. For at imødekomme efterspørgslen fra udlandet
forventer vi, at danske virksomheder øger deres
investeringer i for eksempel maskiner, bygninger og it-
udstyr.
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0006.png
Endelig er også fortsat potentiale for, at familierne kan
øge deres forbrug.
Lige nu er det også sådan, at en forholdsvis lille andel
af familiernes disponible indkomst går til forbrug. På
økonomsprog hedder det, at ”forbrugskvoten ligger
lavt”.
Der er et potentiale for større forbrug. Både fordi
indkomsterne stiger, fordi flere kommer i arbejde. Og
fordi familierne kan vælge at bruge en lidt større
andel af deres indkomst til forbrug.
6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0007.png
Jeg sagde i starten, at der ikke er udsigt til et vækstmirakel for
dansk økonomi. Det skyldes den lave produktivitetsvækst.
I de seneste to årtier har dansk økonomi været præget af lav
produktivitetsvækst. Det gælder også i andre lande, men det er
udtalt i Danmark.
Det er muligt at løfte produktiviteten. Og der er mange veje at
gå, hvis det ene eller det andet håndtag skulle møde politisk
modstand.
Det kan fx være gennem lavere selskabsskat, andre skatte-
instrumenter eller en mere effektiv forsyningssektor. Det vil
forbedre rammerne for virksomhederne og fremmer
investeringerne.
Det kan også være gennem bedre og mere målrettet
uddannelse
en veluddannet arbejdsstyrke med de rigtige
kvalifikationer er bedre til at tænke nyt og sætte sig ind i nye
teknologier.
Styrket adgang til internationale eksperter kan også understøtte
virksomhedernes produktivitet.
7
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0008.png
Beskæftigelsen stiger i et højt tempo, og det er værd at
glæde sig over. Men den svage produktivitetsvækst
begrænser væksten i dansk økonomi. Det ærgrer altså
mig.
Nøglen til en større velstandsfremgang ligger i at hæve
produktiviteten.
Tænk, hvis vi
både
havde den gode stigning i beskæf-
tigelsen
og
en høj produktivitetsvækst.
8
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0009.png
Det handler også om, at det jo ikke er sikkert, at
beskæftigelsen kan blive ved med at vokse lige så
hurtigt.
Lige nu er det sådan, at der aldrig nogensinde før har
været så mange, som har et job eller er parat til tage et
job.
I 2017 vil arbejdsstyrken udgøre mere end 3 mio.
mennesker, og den vokser yderligere i 2018 og 2019.
Man fristes til at spørge: Kan det vare ved? Og hvad
nu, hvis det ikke gør?
9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0010.png
Vi har i denne redegørelse netop kigget nærmere på,
hvor al den nye arbejdskraft er kommet fra.
Det handler selvfølgelig om, at vi gerne vil blive klogere
på, om der er potentiale for yderligere stigninger i de
kommende år.
Vores analyse viser, at stigningen i arbejdsstyrken siden
2013 overordnet set kan forklares ved tre forhold:
1. For det første er der flere ældre, som bliver længere på
arbejdsmarkedet. De udgør 28 pct. af stigningen.
2. For det andet er flere udlændinge flyttet til Danmark for
at arbejde. De udgør 38 pct.
3. Og for det tredje har flere flygtninge og familiesammen-
førte udlændinge fået foden indenfor på det danske
arbejdsmarked. De udgør samlet set 34 pct. af
stigningen.
10
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0011.png
Det er efterhånden velkendt, at den højere efterløns-
alder har haft en markant og positiv effekt på arbejds-
styrken.
Lad mig tage et eksempel. I 2013 var omtrent hver
anden 61-årig i beskæftigelse. I 2. kvartal 2017 var den
andel steget til tre ud af fire. Og det er altså bare på
fire år.
Udviklingen skyldes naturligvis den politiske beslutning
om, at vi ikke vil betale raske og rørige for at trække
sig tidligt tilbage.
Det er tilbagetrækningsreformen, som har medført en
gradvist højere efterlønsalder siden 2014.
I de kommende år vil både efterlønsalderen og pen-
sionsalderen blive hævet mere. Det vil bidrage til, at
arbejdsstyrken kan fortsætte med at vokse.
11
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0012.png
Flere udlændinge er også kommet til Danmark for at
bo og arbejde.
De bidrager med ny viden og erfaringer, som danske
virksomheder har stor gavn af. Og de træder til og
tager et job der, hvor virksomhederne har svært ved at
rekruttere arbejdskraft fra Danmark.
Samlet set har udenlandske arbejdstagere øget
arbejdsstyrken med ca. 44.000 personer siden 2013.
Størstedelen af dem, som er kommet til Danmark for at
arbejde, kommer fra andre lande i EU.
Derudover har højtkvalificeret arbejdskraft fra tredje-
lande uden for EU også bidraget. De er fx kommet til
landet via den såkaldte
”beløbsordning”.
12
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0013.png
Jeg er glad for, at danske virksomheder har mulighed
for at kigge mod udlandet, når de har en ledig stilling,
som ikke kan besættes af en ledig dansker. Spørgs-
målet er selvfølgelig, om det kan vare ved.
På det seneste har vi set, at flere og flere virksomhed-
erne i Europa melder, at de har svært ved at rekruttere
den arbejdskraft, de har brug for.
Udfordringen er især stor i en række østeuropæiske
lande samt i Nordeuropa.
Der er ingen garanti for, at udenlandsk arbejdskraft kan
blive ved med at hjælpe til i Danmark. Hvis færre
bidrager, vil det øge risikoen for, at kapacitetspresset i
økonomien stiger. Det kan betyde, at de danske virk-
somheder må afvise ordrer.
13
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0014.png
Vi ser samtidig, at flere flygtninge og udlændinge, der har
familiemæssig tilknytning til personer i Danmark, har fået
foden inden for på arbejdsmarkedet.
Fællesnævneren for disse personer er, at de ikke er
kommet til Danmark med det formål at arbejde. Men det
er positivt, når det lykkes. Både for den enkelte, virksom-
hederne og de offentlige finanser.
Det kan for eksempel være en medfølgende ægtefælle til
en højt specialiseret inder, polak eller amerikaner, som er
kommet her til Danmark for at arbejde.
Eller det kan være flygtninge, der er kommet til Danmark
for at få asyl. Her kan vi se, at en række politiske tiltag
begynder at have den ønskede effekt.
Vi har indført integrationsydelsen, som gør det mere
attraktivt at arbejde og bidrage til det danske samfund. Og
sammen med arbejdsmarkedets parter har vi lavet en
trepartsaftale om integration og om integrationsgrund-
uddannelsen. Det har skubbet i den rigtige retning.
14
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0015.png
Set fra min stol, er der dog fortsat et stort potentiale.
Det viser denne figur tydeligt. Omkring halvdelen af
stigningen i arbejdsstyrken for flygtninge og familie-
sammenførte til flygtninge afspejler, at flere er kommet i
beskæftigelse. Den anden halvdel er ledig.
Det er et skridt frem i forhold til, at de slet ikke stod til
rådighed for arbejdsmarkedet. Men jeg ser selvfølgelig
meget gerne, at de også tager det næste skridt ind i
beskæftigelse.
Det står samtidig i kontrast til den anden søjle, hvor
langt størstedelen er i beskæftigelse.
Det peger på, at der stadig er behov for nye indsatser.
Når vi ser på de tre punkter
ældre på arbejds-
markedet, udenlandsk arbejdskraft og integration på
arbejdsmarkedet, så er det især på det sidste område,
hvor der er endnu flere gevinster at hente.
[fortsættes på næste side]
15
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0016.png
Vi skal give alle mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet og
forsørge sig selv. Jeg er glad for de gode resultater, men det er
klart, at der stadig er for mange på offentlig forsørgelse og for få
indvandrere i job sammenlignet med andre befolkningsgrupper.
Regeringen har nedsat et ministerudvalg om parallelsamfund, som
skal komme med en række konkrete forslag.
Jeg håber, at et kommende udspil bidrager til, at flere indvandrere
tager danske værdier og normer til sig. Og at flere kommer til at
forsørge sig selv.
I forhold til de to øvrige punkter
flere ældre på arbejdsmarkedet
og international rekruttering, så er vi godt på vej. Når vi ser ind i det
nye år, øges efterlønsalderen, og den politiske aftale om senere
tilbagetrækning fra forsommeren får også effekt.
Samtidig vil vi blive ved med at arbejde for, at Danmark er et
attraktivt land at bo, arbejde og investere i. Også for udenlandske
arbejdstagere, der har lyst til at bidrage på det danske arbejds-
marked.
I det nye år drøfter regeringen blandt andet international rekrut-
tering med Disruptionrådet.
16
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0017.png
Til sidst vil jeg også lige runde det offentlige forbrug og
andre prioriteringer.
Regeringen har allerede indgået en række aftaler, som
understøtter en fortsat positiv udvikling i dansk økonomi.
Vi har indgået en erhvervs- og iværksætteraftale, vi har
aftalt at sænke taksterne på Storebælt og vi har igen
sænket registreringsafgifterne på biler. Og vi forhandler
om skattenedsættelser.
Som I har lagt mærke til, er det sket, samtidig med der
også er plads til vækst i den offentlige sektor.
I 2018 skønner vi på baggrund af aftalen om finans-
loven den offentlige forbrugsvækst til 1 pct. Det er en
høj vækst og væsentligt over regeringens målsætning.
Skønnet afspejler både de aftaler, som vi har indgået,
og tekniske forhold.
[fortsættes på næste side]
17
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 18. december 2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1838505_0018.png
Blandt andet er det offentlige forbrug blevet nedjusteret
i 2017, og det giver isoleret set en højere vækst for
2018.
Udgangspunktet for regeringen har fra starten været
klart: Vi ønsker en basis realvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct. Folketingets andre partier ser lidt
anderledes på den sag, og det forhandler vi om.
Den gode historie er, at de offentlige finanser er i så
passende god stand, at der både er plads til bedre
offentlig service og til mærkbare skattelettelser.
18