Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1838645_0001.png
Samrådstale vedr. økonomiske konsekvenser sfa.
præciserede DAC-regler og ikrafttrædelsestidspunkt
20. december 2017
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål F
Vil ministeren redegøre for hvilke økonomiske konsekvenser de præciserede
DAC-regler forventes at få for dansk udviklingsbistand og oplyse om regeringen
vil følge OECD’s opfordring til at lade de nye
regler gælde fra oktober 2017?
Svar
Det talte ord gælder.
*** Indledning ***
Tak til udviklingsministeren for gennemgangen af de
præciserede DAC-regler og betydningen for den danske
udviklingsbistand.
Jeg vil lade være med at gentage de spørgsmål, som er
stillet, men bare gå direkte til besvarelsen.
Der blev sagt, at det er komplekse regler, der bliver ryd-
det op i. Og det er det også. Men netop fordi reglerne er
komplekse, er der behov for at få klarlagt, hvilken betyd-
ningen det har, at man går fra komplekse regler til mere
klare linjer.
Vi har været iblandt de lande, der støttede, at man fik
ændret retningslinjerne. Vi har bakket op om, at man
skulle nå en enighed om, hvad der kan, og skal medreg-
nes som udviklingsbistand.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til finansministeren
1838645_0002.png
Side 2 af 6
De nye retningslinjer indebærer, at der skabes større klar-
hed og transparens om, hvad det er for nogle udgifter til
flygtningemodtagelse, der kan regnes med i udviklingsbi-
standen som sådan.
De nye retningslinjer indebærer, at Danmark
i tråd med
de fleste øvrige medlemslande
skal tilpasse den nuvæ-
rende rapporteringspraksis til de nye regler
Og det vil ske. Det vil ske i overensstemmelse med de
nye retningslinjer, men også som det står i regerings-
grundlaget: at vi vil udnytte mulighederne for at DAC-
rapportere udgifter til flygtningemodtagelse fuldt ud.
*** Spørgsmål 1: Økonomiske konsekvenser ***
Lad mig nu svare på det første spørgsmål om, hvilke
økonomiske konsekvenser de præciserede DAC-regler
forventes at få for den danske udviklingsbistand.
De nye præciseringer vil have konsekvenser for den dan-
ske praksis. Men det er ikke muligt på nuværende tids-
punkt at sige noget entydigt om de samlede økonomiske
konsekvenser.
Dog vil jeg gerne give eksempler på, hvilke præciseringer,
der forventes at have betydning for den danske praksis.
Af de nye præciseringer fremgår det bl.a., at udgifter til
persongruppen familiesammenførte til flygtninge kan
DAC-rapporteres på samme vis som asylansøgere og
flygtninge.
Denne persongruppe er i dag ikke medtaget i den danske
rapporteringspraksis. Men fremadrettet vil udgifterne til
familiesammenførte til flygtninge altså kunne tælles med.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til finansministeren
Side 3 af 6
Af de nye præciseringer fremgår det fx også, at udgifter til
asylsagsbehandlingen
ikke
kan indgå i DAC-
rapporteringen fremadrettet. I de sidste mange år har
Danmark medtaget udgifter til asylsagsbehandling i rap-
porteringen. Men disse vil altså nu udgå af den danske
praksis.
Dette var blot to af mange eksempler, som hver for sig er
ret komplekse og ret vidtforgrenede, som er eksempler
på, hvad der egentlig sker af forskelle fra de gamle regler
til de nye regler.
Eksemplerne illustrerer meget godt, at der både er noget,
der betyder en udvidelse, og noget der betyder en ind-
snævring af den gældende danske praksis.
Det tyder på, at Danmark fremover vil kunne rapportere
forholdsmæssigt mere i integrationsfasen og forholds-
mæssigt mindre i asylfasen. Nærmere kan vi ikke komme
det på nuværende tidspunkt.
Med de præciserede DAC-retningslinjer, er der behov for
at foretage en nøje gennemgang af alle de mange udgifts-
poster, som en række danske myndigheder indrapporte-
rer.
Fx vil der være behov for at gennemgå hvilke konkrete
administrative udgifter i den samlede asylsagskæde, der
kan medtages i DAC-rapporteringen fremadrettet, og
hvilke der ikke kan.
Og den danske praksis går på tværs af mange minister-
områder og er baseret på forskellige beregningsmetoder
alt efter udgiftstype.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til finansministeren
Side 4 af 6
Derfor tager det tid at gennemgå og konsolidere en ny
dansk praksis.
Og først når dette arbejde er færdigt, ved vi hvilke konse-
kvenser de nye præciseringer får. Det forventer vi bliver i
løbet af foråret 2018.
*** Spørgsmål 2: Ikrafttrædelse af nye retningslinjer for dansk praksis ***
Nu til anden del af spørgsmålet
om OECD’s opfordring
til at lade de nye regler gælde fra oktober 2017.
Som jeg nævnte indledningsvist, så blev de nye præcise-
ringer vedtaget i OECD/DAC-komitéen d. 31. oktober
2017.
Af præciseringerne fremgår det, at medlemslande opfor-
dres til at anvende de nye retningslinjer for rapporterin-
gen af udgifter afholdt i 2017, og at medlemslandene se-
nest skal tilpasse rapporteringen af udgifter afholdt i
2019.
Så der er altså i de nye regler en spændvidde, hvor lande-
ne kan beslutte, hvornår de vælger at gå over til de nye
regler.
Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om, hvornår
den danske praksis skal tilpasses. Og hvis jeg bare må til-
føje personligt. Så kan jeg sådan set ikke se, at vi kan træf-
fe beslutning om det, før vi også ved hvad konsekvenser-
ne er.
Ikke at konsekvensen af at skifte rapporteringsmetode
skal være afgørende for, om vi gør det tidligt eller sent.
Jeg tror bare, at det er væsentligt, at vi har en afklaring, så
vi ved, hvad det er for en beslutning man tager.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til finansministeren
Side 5 af 6
Jeg har endvidere forstået, at der er reel forskel på, hvor-
dan OECD-landene implementerer. Så vidt jeg har for-
stået, så forventes det bl.a., at Norge vil lade de nye ret-
ningslinjer træde i kraft for udgifter afholdt i 2019.
Så lad mig sammenfattende kort ridse op.
*** Afslutning ***
Ja, de nye præciseringer indebærer, at den danske praksis
skal tilpasses, og det vil have økonomiske konsekvenser.
Det endelige resultat er endnu ikke færdiggjort. Derfor vil
jeg i dag heller ikke give nogen konkrete bud på, hvad de
økonomiske konsekvenser egentlig vil være.
Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om hvornår
de nye regler skal gælde fra. Det vil vi afklare i løbet af
foråret i takt med, at vi også får en afklaring af hvad virk-
ningen vil være.
Lad mig også afslutningsvist nævne, at regeringen fuldt
ud kan stå inde for den nuværende praksis. Det laves der
ikke om på, og det er ikke sådan, at vi siger, at vi har ind-
rapporteret forkert eller vi skulle have indrapporteret an-
derledes.
Vi har indrapporteret efter den fortolkningsmulighed der
var, med det regelsæt vi har. Men det er netop fordi, at
der har været fortolkningsmuligheder, at OECD/DAC-
reglerne har været af en sådan art, at det ikke var klarlagt
præcist, hvilke udgifter, der skal tælles med, og hvilke, der
ikke skal tælles med, at vi har presset på for at få en afkla-
ring.
Og lad mig også kort her afslutningsvis nævne et element,
som udviklingsministeren også hæftede sig ved. Regule-
ringsmekanismen for udviklingsbistanden sikrer, at der
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til finansministeren
Side 6 af 6
over en rullende treårig periode afsættes 0,7 pct. af BNI i
udviklingsbistand (tilsagn).
En ændret praksis for opgørelsen af flygtningemodtagel-
sesudgifter under udviklingsbistanden vil således ikke på-
virke opfyldelsen af 0,7 pct.-målsætningen. Det vil rege-
ringen fortsat leve op til.
Tak for ordet.