Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1839655_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del) af 5. oktober
2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 527 (2016-17), idet de
opdaterede forudsætninger for effekten af registreringsafgiftsnedsættelserne læg-
ges til grund? Vil ministeren herudover angive årsagen til, at der i svaret på
spørgsmål 527 er anvendt ikke-retvisende beregningsforudsætninger, jf. anmærk-
ningen i Bilag 2a i ’Sådan forlænger vi opsvinget’?
Svar
Tabel 1 viser opgørelsen af virkningen på strukturel beskæftigelse i besvarelsen af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (Alm. del) af 31. august,
når de justerede reg-
neforudsætninger for registreringsafgiften beregningsteknisk er lagt til grund.
Desuden er vist opgørelsen i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (Alm. del) af 31.
august.
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (Alm. del) af 31. august 2017
er der anvendt
de skønnede arbejdsudbudsvirkninger, der ligger til grund for august-opdateringen
af de mellemfristede fremskrivninger.
Samlet set vurderes den strukturelle beskæftigelse, når effekten af nedsættelserne
af registreringsafgiften opgøres med de justerede regneforudsætninger, at være
øget med 2.700 fuldtidspersoner i 2025. Det svarer skønsmæssigt til et løft af
strukturelt BNP på 2¼ mia. kr. Hertil kommer gennemførte initiativer, der øger
produktiviteten og derigennem strukturelt BNP med 4¼ mia. kr. i 2025.
Tabel 1
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der øger den strukturelle beskæftigelse
Fuldtidspersoner, 2025
Gennemførte initiativer
Jobreform fase I
(kontanthjælpsloft)
Integrationsydelse
Aftale om et tryggere dagpengesystem
FL16 (lavere registreringsafgift)
FL17 (lavere registreringsafgift)
Opgørelse til grund for FIU 527
700
500
-850
700
450
Opgørelse som efterspurgt
700
500
-850
500
350
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om opdatering af svaret på FIU alm. del - spm. 527 om registreringsafgiftssænkelserne, til finansministeren
1839655_0002.png
Side 2 af 2
PSO-aftalen
Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet
I alt
BNP effekt, mia. kr.
750
700
3.000
2�½
750
700
2700
Anm. Enkelttiltag er afrundet til nærmeste hele gange 50 personer. Totalen er afrundet til hele antal 100 personer.
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Ud over de viste effekter i tabel 1 har regeringen indført en række tiltag, der kan
øge arbejdsudbuddet,
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (Alm. del) af 31.
august.
Det gælder flere elementer af aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
(juni 2017)
og to- og trepartsaftalerne fra 2015. Det har ikke været muligt at fastlægge skøn
for arbejdsudbudsvirkningerne af disse initiativer, da der ikke er tilstrækkeligt em-
pirisk grundlag herfor
1
. Positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det,
som kan indregnes på forhånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser. Det vil
dog først være muligt at disponere over sådanne midler, når de positive effekter
på beskæftigelsen og de offentlige finanser kan konstateres. Effekterne indregnes
dermed først i de mellemfristede fremskrivninger i takt med, at de indtræder.
Ved indgåelse af politiske aftaler er det normal praksis, at beslutningsgrundlaget er
de beregninger og skøn, som forelå på det tidspunkt, og som hovedregel foretages
der ikke genberegninger af virkninger af gennemførte regelændringer
2
.
Såfremt den realiserede effekt af et vedtaget tiltag er anderledes end det forudsat-
te, vil dette således løbende blive afspejlet i de mellemfristede fremskrivninger og
derfor også i det beregnede finanspolitiske råderum.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
2
Se også
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet (fm.dk).
Der er undtagelser for dette princip. Det gælder fx de fremadrettede arbejdsudbudseffekter af højere tilbagetrækningsal-
dre, som genberegnes ved hver opdateret befolkningsprognose, og virkningen af integrationsydelsen, som er blevet opdate-
ret i lyset af de justerede prognoser for asyltilstrømningen. Opdaterede skøn medfører ikke, at indgåede aftaler genberegnes
eller genåbnes, men opdateringerne indregnes i de mellemfristede fremskrivninger og opgørelsen af vækstbidrag frem mod
2025.