Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1840718_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-5860
Doknr.
506894
Dato
22-12-2017
Folketingets Finansudvalg har d. 29. november 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
100 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Spørgsmål nr. 100:
”Vil ministeren oplyse hvordan udligningssystemet fungerer, når en
kommune
sænker grundskyldspromillen med 0,1 promillepoint (får kommunen mere eller mindre
i udligning)?”
Svar:
Udgangspunktet er, at udligningen er baseret på en kommunes beskatningsgrundlag.
Det vil sige, at kommunens egen grundskyldspromille ikke har betydning for kommu-
nens udligningsbeløb. Når en kommune sænker sin grundskyldspromille, vil det såle-
des ikke få betydning for kommunens udligning.
Der er imidlertid en undtagelse herfra
den såkaldte overudligningsordning. Denne
ordning omfatter et mindre antal kommuner med en lav udskrivningsprocent. I enkelte
særlige tilfælde kan en kommunes grundskyldspromille få betydning for kommunens
overudligningsbeløb, jf. udligningslovens § 13, stk. 5. Det forudsætter, at en række
betingelser er opfyldt, dvs. der skal være tale om en kommune i hovedstadsområdet,
som betaler til hovedstadsudligningen, kommunen skal være i overudligning og kom-
munen skal have fastsat en forholdsvis høj grundskyldspromille i forhold til kommu-
nens udskrivningsprocent.
I 2018 er Frederiksberg Kommune omfattet af denne bestemmelse. Der er ingen an-
dre kommuner, der er omfattet af bestemmelsen i 2018.
Hvis Frederiksberg Kommune for 2018 havde nedsat sin grundskyldspromille med 0,1
promillepoint, ville kommunen have mistet 1,8 mio. kr. i grundskyldsprovenu, men til
gengæld ville kommunens betaling til udligningen være blevet nedsat med 0,2 mio. kr.
For alle andre kommuner ville en nedsættelse af grundskyldspromillen for 2018 ikke
have betydning for kommunens udligningsbeløb.
Det kan i øvrigt bemærkes, at denne særlige bestemmelse blev indført i udligningslo-
ven i 1988 på baggrund af nogle konkrete sager med henblik på at sikre, at hoved-
stadskommuner, der betaler til udligningen, ikke kan mindske deres betaling til udlig-
ningen ved at nedsætte udskrivningsprocenten og samtidig forhøje grundskyldspromil-
len tilsvarende, så det samlede skatteprovenu fastholdes.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille