STATSMINISTERIET
CHRISTIANSBORG
Prins Jørgens Gård 11, 1218 København K
Telefon 33 92 33 00 - Telefax 33 11 16 65
CVR-NR. 10-10-39-40
EAN-lokationsnummer 5798000000032
Dato:
Sagsnr.:
9. marts 2018
2018 - 966
Folketingets Færøudvalg
Christiansborg
Statsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 (FÆU, alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Magni Arge, (T).
Spørgsmål nr. 5:
”I
den seneste tid har begrebet selvbestemmelsesret været til diskussion både i færøske
og danske medier. Det har været fremført, at Danmark har meddelt FN, at man respek-
terer Færøernes og Grønlands selvbestemmelsesret. Gentagne gange henvises der også
til, at skiftende statsministre har sagt, at både regering og Folketing vil respektere
resultatet af en eventuel folkeafstemning om selvstændighed for Færøerne. Der skelnes
imidlertid i folkeretten mellem intern og ekstern selvbestemmelsesret, jf. daværende
udenrigsminister Martin Lidegaards gennemgang af begreberne intern og ekstern selv-
bestemmelsesret fra
12. maj 2015: ”Den interne ret til selvbestemmelse er en ret for et
folk til inden for en eksisterende stat, lad os kalde den moderstaten, at nyde visse ret-
tigheder. Der er en række FN-dokumenter, der mere eller mindre udførligt fastlægger
indholdet af normen, men som så mange andre folkeretslige regler er indholdet omdi-
skuteret. Nogle aspekter, der ofte fremhæves, er dog mulighed for at deltage i den
demokratiske proces i moderstaten, beskyttelse mod at blive diskrimineret, retten til at
tale og modtage undervisning på sit eget sprog samt generelt at opretholde sociale,
kulturelle og religiøse traditioner, der er specifikke for det pågældende folk. Kort sagt
muligheden for inden for rammerne af moderstaten og de rimelige rammer, dennes
lovgivning måtte sætte, i fællesskab at fastholde og dyrke folkets identitet. Der var
altså den interne ret til selvbestemmelse. Ved den eksterne ret til selvbestemmelse for-
stås i almindelighed retten for et folk til at løsrive sig fra moderstaten selv mod dennes
vilje og til at danne sin egen uafhængige stat. Dette eksterne aspekt af retten til selvbe-
stemmelse har et meget begrænset anvendelsesområde. Som folkeretslig norm har den
eksterne ret til selvbestemmelse således i hovedsagen fundet udtryk i afkolonisering
tiden i 1960'erne og 1970'erne og kan for så vidt ses som udtryk for det princip, at et
folk, der bebor oversøiske kolonier, og som udviser en politisk vilje til uafhængighed,
har ret hertil. Dette er i grove træk en beskrivelse af de gældende hovedprincipper for
selvbestemmelsesretten.” Der henvises til forespørgsel F 26,
folketingsåret 2014-15, 1.
samling, jf. http://www.ft.dk/samling/20141/forespoergsel/F26/BEH1-