Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1908723_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
HPA
11. juni 2018
EUU alm. del
svar på spørgsmål nr. 99 fra Kenneth Kristensen
Berth (DF) stillet den 23. marts 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den præcise forskel mellem
markedsadgangen til EU henholdsvis for Norge og for Canada for varer
i forskellige markedsgrupper og tjenesteydelser?
Svar
Som hovedregel er varehandelen mellem EU og EFTA-/EØS-lande,
herunder Norge, liberaliseret, og de fleste produkter kan indføres told- og
kvotefrit. Det gælder fx industrivarer. Handlen med landbrugs- og
fiskerivarer er imidlertid told- og kvotebelagt i et vist omfang. Handel
mellem EU og Norge på landbrugs- og fiskeriområdet reguleres af
bilaterale aftaler, hvorigennem man har elimineret told på de fleste
produkter, mens andre er pålagt told eller omfattet af kvoter. Som
eksempel kan nævnes, at en række kød- og mejeriprodukter, grønsager,
samt fisk og skalddyr pålægges told eller er omfattet af kvoter, når de
eksporteres fra Norge til EU.
Canadas markedsadgang til EU for varer er fastlagt af en bilateral
frihandelsaftale, CETA, der trådte provisorisk i kraft den 21. september
2017. CETA giver toldfri adgang til EU's marked for industriprodukter og
de fleste landbrugsprodukter.
Siden CETA’s ikrafttrædelse har 98%
af alle
EU’s toldlinjer været toldfrie,
og når aftalen er fuldt implementeret stiger
dette til 99%. På visse canadiske produkter udfases tolden således gradvist,
fx personbiler, fisk og skaldyr. Visse følsomme landbrugsprodukter såsom
svinekød, oksekød og fjerkræ vil fortsat blive pålagt told eller toldkvoter.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om forskellen mellem markedsadgangen til EU henholdsvis for Norge og for Canada, til udenrigsministeren
1908723_0002.png
2
Ud over told og kvoter har ikke-toldmæssige handelsbarrierer stor
betydning for markedsadgangen for varer. For eksempel kan forskellig
regulering skabe barrierer for handel. Derfor forpligter EØS-aftalen
Norge til at indføre næsten hele
EU’s regelsæt
for det indre marked, som
bl.a. omfatter tekniske regler og standarder samt bestemmelser for
fødevaresikkerhed. Der er således næsten fuld reguleringsmæssig
overensstemmelse mellem EU-landene og Norge, hvilket er en betydelig
byrdelettelse for handlen. Til sammenligning forpligtiger CETA-aftalen
ikke Canada til at tilpasse canadisk regulering med EU’s. CETA-aftalen
lægger op til et vist frivilligt samarbejde om reguleringsmæssige emner,
som dog langt fra kan sammenlignes med den fælles regulering i det indre
marked.
For så vidt angår tjenesteydelser er markedsadgangen til EU for Norges
vedkommende også baseret på EØS-aftalen. EØS-aftalen betyder,
at EU’s
bestemmelser om det indre marked for tjenesteydelser, herunder
finansielle tjenesteydelser, også gælder for Norge. Markedsadgangen i
forhold til tjenesteydelser, herunder finansielle tjenesteydelser, til EU for
Canadas vedkommende er derimod baseret på CETA-aftalen.
Den overordnede forskel mellem de to typer af markedsadgang er, at det
indre marked sikrer en bedre markedsadgang for handelen med
tjenesteydelser end traditionelle frihandelsaftaler.
EU’s bestemmelser om
det indre marked for tjenesteydelser giver f.eks. ret til at levere og modtage
tjenesteydelser i andre EU/EØS-lande. Med CETA-aftalen har EU åbnet
visse dele af sit marked for tjenesteydelser for canadiske virksomheder,
men en række centrale sektorer er ikke medtaget, såsom den audiovisuelle
sektor, post, maritim transport, telekommunikation og størstedelen af
lufttransporten. En bilateral frihandelsaftale som CETA-aftalen giver
således ikke samme markedsadgang til det indre marked, som tilfældet er
i forhold til EU/EØS-lande.
For en mere detaljeret gennemgang af forskellen på de to typer af
markedsadgang for hhv. varer og tjenesteydelser henvises til EU-
Kommissionens præsentation, som blev udarbejdet i forbindelse med
Brexit-forhandlingerne:
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-
political/files/slides_regulatory_issues.pdf
og
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/services.pdf
Der er toldkontrol mellem EU og Norge, ligesom der også er toldkontrol
mellem EU og Canada.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om forskellen mellem markedsadgangen til EU henholdsvis for Norge og for Canada, til udenrigsministeren
3
Siden EØS-aftalens ikrafttræden har de tre EØS/EFTA-lande, herunder
Norge, gennem EØS-finansieringsmekanismen bidraget finansielt til at
mindske økonomiske og sociale uligheder i EØS-området. Denne
mekanisme kan ses som de tre EØS/EFTA-landes betaling for at få
adgang til det indre marked. Norge bidrager endvidere gennem en særskilt
norsk finansieringsmekanisme.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen