Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1870249_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 21. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 76 (alm.
del) efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 76:
Mi istere edes redegøre for, hvad der e es ed egre et ”tilk yt i g til det
lovlige ar ejds arked” i Asso ieri gsrådets afgørelse r. /
af
. .
,
artikel 6, og for, hvorvidt dette må forstås som en arbejdstager, der overholder
dansk lovgivning og administrative bestemmelser, og som dermed har ret til at
udøve erhvervsmæssig beskæftigelse (jf. C-508/15 og C-509/15 præmis 57).
Ministeren bedes redegøre for, hvornår en arbejdstager ikke har ret til at udøve
erhvervsmæssig beskæftigelse, særlig med fokus på forskelle mellem danske og
tyrkiske arbejdstagere.
Svar:
Associeringsrådet, der er nedsat i medfør af Associeringsaftalen, har i afgørelse nr.
1/80 af 19. september 1980 fastlagt, i hvilket omfang og på hvilke betingelser en
tyrkisk statsborger, der på lovlig vis er tilknyttet en medlemsstats arbejdsmarked,
kan forblive i medlemsstaten i medfør af Associeringsaftalen. Afgørelse nr. 1/80
berører ikke medlemsstaternes kompetence til at udstede forskrifter om tyrkiske
statsborgeres indrejse til landet eller om betingelserne for tyrkiske statsborgeres
første beskæftigelse.
Afgørelse nr. 1/80 giver således ikke ret til indrejse og ophold i en medlemsstat,
men ret til fortsat ophold som arbejdstager, hvis den pågældende allerede har
eller har haft lovlig beskæftigelse. Rettigheden forstærkes i takt med
beskæftigelsens og opholdets varighed.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, artikel 6 (1) har følgende ordlyd:
” . Med for ehold af artikel vedrøre de fa ilie edle
ers fri adga g til eskæftigelse
har tyrkiske arbejdstagere med tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i en bestemt
medlemsstat:
20. marts 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 3886
384142
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvad der menes med begrebet tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af 19.10.1980, artikel 6, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
-
-
-
efter at have haft lovlig beskæftigelse i et år, ret til fornyelse af deres
arbejdstilladelser i denne medlemsstat hos samme arbejdsgiver, såfremt der er
beskæftigelse;
efter at have haft lovlig beskæftigelse i tre år, ret til i denne medlemsstat med
forbehold af den fortrinsstilling, som arbejdstagere fra Fællesskabets medlemsstater
har, at modtage tilbud om anden beskæftigelse hos en arbejdsgiver efter eget valg,
såfremt dette tilbud er afgivet under normale vilkår og er registreret ved den
pågældende medlemsstats arbejdsmarkedsmyndigheder;
efter at have haft lovlig beskæftigelse i fire år i den pågældende medlemsstat fri
adga g til e hver for for lø et ar ejde efter eget valg.”
Det er således en forudsætning for at opnå rettigheder efter artikel 6 (1), at den
tyrkiske statsborger er arbejdstager på en medlemsstats område med tilknytning
til medlemsstatens lovlige arbejdsmarked, og at den tyrkiske statsborger har haft
lovlig beskæftigelse af en vis varighed i værtsmedlemsstaten, jf. EU-domstolens
dom af 26. november 1996, sag C-1/97, Birden, præmis 21.
Endvidere har EU-Domstolen i dommen af 26. november 1996, sag C-1/97, Birden,
præmis 51, udtalt følgende:
”Begrebet
»det lovlige arbejdsmarked« skal derfor forstås som henvisende til samtlige
arbejdstagere, der overholder den pågældende medlemsstats love og administrative
este
elser, og således har ret til at udøve eskæftigelse på de s o råde.”
Tilknytning til det lovlige arbejdsmarked forudsætter således, at den tyrkiske
arbejdstager har ret til at udøve beskæftigelse.
I modsætning til danske statsborgere skal udlændinge, herunder tyrkiske
statsborgere, have arbejdstilladelse for at have ret til at udøve beskæftigelse her i
landet, jf. udlændingelovens § 13, stk. 1, eller være fritaget for krav om
arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 14. Blandt andre udlændinge med
tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse efter nærmere angivne
bestemmelser i udlændingeloven er fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. § 14,
stk. 1, nr. 3-8.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
2/2