Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1869704_0001.png
19. marts 2018
J.nr. 2018-1581
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 19. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse fra Maja Frederiksen vedr. DIS-sømænd og grænsegængere, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1869704_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. februar 2018 fra Maja Rosendahl Frede-
riksen om DIS-sømænd og grænsegængere (EUU alm. del
bilag 403) og herunder svare
på, om ministeren kan afvise, at DIS-loven (lovbekendtgørelse nr. 68 af 17. januar 2014)
afskærer danske statsborgere bosiddende i f.eks. Tyskland fra at udøve deres traktatfæ-
stede ret til fri bevægelighed og opnå samme rettigheder som dansk-boende søfarende,
der sejler på et skib registreret i DIS.
Svar
Det skal indledningsvis understreges, at jeg efter reglerne i skatteforvaltningsloven ikke
har lov til at gå ind i konkrete sager.
Den såkaldte DIS-ordning er en statsstøtteordning til fordel for søfartssektoren. Stats-
støtten gives på den måde, at rederierne kan udbetale en skattefri nettohyre til de søfolk,
der er omfattet af ordningen. Den sparede skat tilfalder rederierne som statsstøtte i form
af en lavere lønudgift. DIS-ordningen er godkendt af EU-Kommissionen som statsstøtte,
der er forenelig med det indre marked.
Tyskland beskatter ligesom Danmark fysiske personer efter globalindkomstprincippet, hvis
de er fuldt skattepligtige og hjemmehørende dér efter en evt. dobbeltbeskatningsoverens-
komst, dvs. typisk har bopæl og familie i Tyskland. Det betyder, at disse personer, som ud-
gangspunkt er skattepligtige til Tyskland af samtlige indkomster, hvad enten de hidrører fra
Tyskland eller ikke.
En dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem to lande har som hovedformål at undgå dob-
beltbeskatning som følge af, at begge lande beskatter en person af den samme indkomst.
Det sker typisk, når en person, der er fuldt skattepligtig og hjemmehørende i et land, der
beskatter efter globalindkomstprincippet, modtager indkomst fra et andet land, der også
beskatter indkomsten, fordi den stammer fra kilder i dette land.
DIS-ordningen medfører som nævnt, at søfolk, der er omfattet af DIS-ordningen, er skat-
tefrie i Danmark af deres danske nettoløn. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten forhin-
drer derfor ikke Tyskland i at beskatte den danske nettoindkomst efter interne tyske reg-
ler. Hverken den danske DIS-ordning, der som nævnt er godkendt af EU-Kommissionen
som forenelig statsstøtte, eller Tysklands beskatning af lønindkomst til personer, der er
fuldt skattepligtige til Tyskland, er efter min vurdering i strid med reglerne om arbejds-
kraftens frie bevægelighed.
Jeg har stor forståelse for, at den tyske beskatning er en stor belastning af familiens øko-
nomi. Desværre har jeg ikke mulighed for at ændre de interne tyske skatteregler, så reg-
lerne - fx ligesom de svenske skatteregler - tager hensyn til DIS-ordningen. Sverige har så-
ledes valgt at tage hensyn til den danske DIS-ordning ved at indføre regler, der medfører,
at søfolk, der er fuldt skattepligtige til Sverige og arbejder på færger indregistreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, der sejler mellem Sverige og Danmark, ikke skal betale skat i
Sverige af deres danske nettoløn.
Jeg vil på den baggrund tage kontakt til den tyske finansminister med henblik på at under-
søge mulighederne for, at DIS-indkomst ikke beskattes i Tyskland.
Side 2 af 2