MINISTEREN
、、、 、 、 、
、、、 、 、
21. juni 2018
2018-3208
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 31. maj 2018 stillet mig følgende spørgsmål (EUU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 231:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten,
herunder EU's udbudsregler kunne have valgt at udelukke leverandøren "Stor-
stroem Bridge Joint Venture" fra udbuddet vedrørende byggeri af Storstrøms-
broen, efter det kom frem, at virksomheder fra det italienske konsortium var
anklaget for korruption, ikke var mafia-hvidlistet, var tæt på konkurs og havde
ledende medarbejdere, som var under anklage for systematisk tyveri og videre-
salg byggematerialer, og i stedet have tildelt kontrakten til en af de andre til-
budsgivere, som deltog i udbudsrunden.
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne pointere, at Danmarks medlemskab af det indre
marked som bekendt indebærer, at medlemslandene forhandler fælles lovgiv-
ning
–
herunder fælles regler og standarder for varer og tjenesteydelser, som
sælges på det indre marked. Det er en meget stor fordel for virksomhederne, at
de alene skal forholde sig til ét sæt regler og standarder frem for 28. Det gælder
ikke mindst for små og mellemstore virksomheder, som eksporterer til det eu-
ropæiske marked og skaber mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne
er det tilsvarende en stor fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de
handler på tværs af landegrænser.
I forhold til den konkrete sag, bad Vejdirektoratet inden kontraktunderskriv-
ning Kammeradvokaten vurdere, om det udbudsretligt var muligt at udelukke
Storstroem Bridge Joint Venture (konsortiet) fra udbuddet.
Kammeradvokatens
første vurdering af dette spørgsmål fremgår af ”Notat vedr.
Storstrømsbroen”,
som er fremsendt til Folketingets Transport, Bygnings-
og
Boligudvalg den 10. januar 2018.
Det fremgår af notatet, at Kammeradvokaten vurderer, at
”Konsortiet ikke
ud-
budsretligt kan udelukkes på det foreliggende grundlag, og at der derfor hel-
ler ikke kan indgås kontrakt med en af de andre tilbudsgivere”.