Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1908692_0001.png
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 195 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan stille krav til leverandører om, at deres produkter er miljømær-
ket med eksempelvis EU's eget miljømærke ”Blomsten” eller det skandi-
naviske mærke ”Svanen” i forbindelse med offentlige udbud, hvor værdi-
en af udbuddet overstiger EU’s tærskelværdier?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Det gælder især små og mellemstore
virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked og skaber man-
ge arbejdspladser i Danmark.
For så vidt angår reglerne om udbud har jeg forelagt spørgsmålet for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende:
”Det
er i overensstemmelse med EU-retten at kræve, at et indkøb er for-
synet med et specifikt mærke som dokumentation for specifikke egenska-
ber, når følgende fem krav, er opfyldt:
1. Mærket kun indeholder mærkekrav, der er forbundet med kon-
traktens genstand og er egnede til at definere egenskaberne ved
det der skal indkøbes,
2. Mærkets krav er fastsat på grundlag af objektivt verificerbare og
ikke-diskriminerende kriterier,
3. Mærket er udviklet på grundlag af en åben og gennemsigtig pro-
cedure, hvor alle relevante interessenter kan deltage,
4. Mærket er tilgængeligt for alle potentielle tilbudsgivere, og
5. Mærkets krav er fastsat af en uafhængig tredjepart, som den øko-
nomiske aktør, der ansøger om mærket, ikke udøver afgørende
indflydelse på.
Det følger af udbudslovens § 46, der er en implementering af EU’s ud-
budsdirektiv.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om krav til miljømærke i offentlige udbud, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det vil afhænge af en konkret og individuel vurdering, om et specifikt
mærke som fx Blomsten eller Svanen lever op til de fem betingelser. Det
er således den enkelte ordregiver, der skal vurdere, om det specifikke
mærke indeholder mærkekrav, der er forbundet med kontraktens genstand
og er egnede til at definere egenskaberne ved det, der skal indkøbes, før
ordregiveren kan anvende det i et udbud, jf. kravene ovenfor.
Selvom en ordregiver har krævet et bestemt mærke, skal alle de mærker,
der opfylder tilsvarende mærkekrav, accepteres. Med tilsvarende mærke-
krav menes mærkekrav, der opfylder det krævede eller højere niveau af
de egenskaber, som det krævede mærke er bevis for. Man skal alene ac-
ceptere andre mærker, der opfylder de fem ovennævnte krav. Det skal
bemærkes, at tilbudsgiver har bevisbyrden for, at det pågældende mærke
lever op til ordregivers krav.
Herudover vil en ordregiver også være forpligtet til at acceptere anden
passende dokumentation for overholdelsen af kravene i det krævede
mærke i følgende to situationer:
Den første situation er, hvor tilbudsgiveren ikke har mulighed for at få de
krævede mærker eller tilsvarende mærker inden for den gældende frist af
årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende tilbudsgiver. Årsager,
som ikke kan tilskrives tilbudsgiver, kan fx være, hvis tilbudsfristen er
kortere end den tid, det tager for tilbudsgiveren at opnå det krævede
mærke.
Den anden situation er, hvor tilbudsgiveren ikke har de krævede mærker,
selvom det har været muligt at opnå dem inden for den gældende frist. I
denne situation skal ordregiveren ved den indsendte anden dokumentati-
on kunne konstatere, at
kravene er opfyldt, uden et ”uhensigtsmæssigt
stort ressourceforbrug”.
Ordregiver kan dog altid af egen vilje vælge at acceptere anden passende
dokumentation uanset ressourceforbruget, der anvendes til at konstatere,
om den anden dokumentation er passende.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2