Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1908756_0001.png
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 177 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan indføre et forbud mod alle reklamer rettet mod børn.
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Danmarks medlemskab af det indre
marked indebærer som bekendt, at medlemslandene forhandler fælles
lovgivning
herunder fælles regler og standarder for varer og tjeneste-
ydelser, som sælges på det indre marked. Det er en meget stor fordel for
virksomheder og forbrugere, at de alene skal forholde sig til ét sæt regler
og standarder frem for 28.
I forhold til spørgsmålet, så har jeg indhentet et bidrag fra Konkurrence
og Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Markedsføringsreglerne
er reguleret i EU ved direktivet om urimelig
handelspraksis. Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket
betyder, at der skal være ens krav til markedsføring inden for direktivets
anvendelsesområde i alle medlemsstater. Det betyder også, at medlems-
staterne ikke må indføre strengere eller mere vidtgående regler end dem,
der allerede følger af direktivet. Udgangspunktet i direktivet er, at alle
forbrugere skal beskyttes imod ”urimelig handelspraksis”.
Direktivet stil-
ler krav om, at der altid foretages en konkret vurdering af, hvorvidt en
reklame er udtryk for ”urimelig handelspraksis”.
Direktivet er derfor til hinder for at indføre et generelt forbud mod alle
reklamer rettet mod børn. Direktivets bilag 1 indeholder en
”sortliste”,
der som undtagelse til direktivets udgangspunkt beskriver en række kon-
krete forhold, som er umiddelbart forbudte. Ifølge
”sortlisten” er rekla-
mer, der direkte opfordrer børn til at købe eller overtale deres forældre
eller andre voksne til at købe produkter til dem, som reklamen vedrører,
forbudt.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om indførelse af et forbud mod alle reklamer rettet mod børn, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
Direktivet om urimelig handelspraksis er implementeret i markedsfø-
ringsloven. Ifølge direktivet betegnes børn som en særlig sårbar forbru-
gergruppe, som nyder en særlig beskyttelse. Der er således flere regler i
markedsføringsloven, der specifikt vedrører markedsføring rettet mod
børn og unge, og hvor kravene til markedsføringen derfor er skærpede.
Markedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlig
hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfa-
ring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at
præge.
Medlemsstaterne kan endvidere fastsætte forbud på områder, der ikke er
omfattet af direktivets anvendelsesområde. Det følger af direktivet, at det
ikke vedrører lovmæssige krav med hensyn til ”smag og anstændighed”. I
forbindelse med gennemførelsen af direktivet om urimelig handelspraksis
var vurderingen, at markedsføringslovens forbud mod at opfordre til vold
og indtagelse af alkohol i reklamer rettet mod børn og unge, ikke blev
berørt af direktivets gennemførelse, da forbuddene omhandler smag og
anstændighed, og derfor falder uden for direktivets anvendelsesområde.
Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må derfor ikke direk-
te eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs ad-
færd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som
virkemidler. Endelig må markedsføring rettet mod børn og unge under 18
år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler,
herunder alkohol. Et generelt forbud mod reklamer rettet mod børn vil
derimod ikke kunne dækkes ind
under begrebet ”smag og anstændig-
hed”.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2